Güncelleme Tarihi:
Ukrayna savaşının ardından Rusya’ya birçok alanda uygulanan yaptırımlar Türkiye ile Rusya’yı sivil uçuşlar konusunda karşı karşıya getirdi. Türkiye Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün, 1 Kasım tarihinden itibaren Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) direktiflerini yerine getirerek çift kaydı bulunan ve ‘korsan’ sayılan Rus uçaklarına hava sahasını kapattığı öğrenildi.
BİR HAFTADIR KAPALI
Türkiye’nin ICAO direktiflerine uyan kararı, iki Rus şirketin konuyu gündeme taşımasıyla ortaya çıktı. Rusya’daki ‘Pegas Touristik’ ile ‘Nordwind’ havayolu şirketleri, Rusya Ulaştırma Bakanlığı’na bir haftadan bu yana Türkiye hava sahasını kullanma izni alamadıklarını bildirdi.
MARTTA BAŞLADI
Rusya’daki bir dizi havayolu şirketi yıllardır yolcu uçaklarını satın almak yerine Batılı şirketlerden kiralayarak yabancı bayrak altında kullanıyordu. Ukrayna savaşının ardından Rus şirketlerinin kullandığı Boeing ve Airbus uçakların gerçek sahipleri kira sözleşmelerini feshederek uçakların iadesini istedi. Yaklaşık 700 yolcu uçağını bir anda kaybedeceğini anlayan Rusya, uçakları iadeyi reddetti. Kira sözleşmelerini tek taraflı uzatan Rusya, bedelini de ruble ile ödemeye başladı.
KORSAN SAYILDILAR
Bunun üzerine ICAO, Rus şirketlerinin bu uçaklarını gerekli teknik bakımı görmeyen korsan hava araçları ilan etti, tüm ülkelere talimat yollayarak “Bu uçaklara hava sahasını açan ülkeler, bir kaza durumunda tüm sorumluluğu kendileri alacaktır” uyarısı geçti. Rus şirketler, Türkiye’ye seferlerde Rusya’nın gerçek sahibi olduğu uçakları kullanıyor. Ancak çift kayıtlı uçaklar, bundan böyle Türkiye hava sahasına giremeyecek. Mısır’a gidecek bir uçak, Türkiye yerine, İran üzerinden geçmek zorunda kalarak 5 saat yerine 6 saatte Kahire’ye varacak.