Pilotluk son dönemin gözde mesleği. Bunda aldıkları çok özel eğitim nedeniyle sayılarının az olması ve havacılık sektöründeki hızlı gelişme etkili. Yeni başlayana 21 bin liranın verildiği sektörde, tecrübeli bir pilotun maaşı ise 60 bin lirayı buluyor.
#PilotMilyonlarca Türk genci, ilk Türk astronot olma ünvanını alan Alper Gezeravcı'nın açtığı yoldan ilerlemenin hayalini kuruyor. Türkiye'nin uzay çalışmalarına başlaması ve Alper Gezeravcı'nın uzaya gitmesi ile "Nasıl astronot olurum" sorusu en çok merak edilen konuların başında geliyor. Peki astronot olmak için hangi özelliklere sahip olmak gerekiyor? NASA'da ya da Avrupa'da bir astronot ne kadar kazanıyor? Rusya'da kozmonot maaşları ne kadar?
#AstronotDaha önce uzayda 203 gün kalan Andre Kuipers ve 167 gün uzayda kalıp önümüzdeki sene Artemis 2 programı ile ay yolculuğu yapacak olan Victor Glover, Hürriyet’e konuştu: “Uzay ekonomisi çok önemli, her bir dolarlık yatırım NASA’da 3 ila 7 dolar olarak geri dönüyor. Yatırımlar geleceğimiz için. Her ülke buna dahil olmalı. Ekonominin tüm alanlarını uzayda göreceğiz. Tüm göstergeler bize ekonomiler için değişim zamanının geldiğini gösteriyor” dedi.
#Andre KuipersHenüz araba kullanma ehliyeti bile yokken babasının hayalinin peşinden koşan Nisa Naz Uzunoğlu, daha 18 yaşındayken pilot lisansı alarak Türkiye’nin en genç kadın pilotu oldu. Nisa Naz, geçen yıl Hürriyet’te yayımlanan en genç pilot Toprak Mert Yürekli’nin haberini gördükten sonra bu işe giriştiğini söyledi.
#KokpitOnu 20 yıldır izliyoruz. Hep farklı rollerin adamı oldu. İşleri konuşuldu, çok izlendi; kadınlar ona bayıldı. Yaptığı seslendirmelerle, karizmatik sesini hafızamıza kazıdı. Şimdilerde içinde bulunduğu dönemi “Bambaşka bir varoluşa geçtiğim çok güzel yıllar” olarak anlatıyor. Engin Altan Düzyatan’la buluştuk; projelerini, evliliğini, çocuklarını ve hayatını konuştuk: “Sorgulamadığım hiçbir şey yok. Klasik ezberci bir yapıda değilim.”
#Engin Altan DüzyatanAstronot ve kozmonot terimleri, uzay uçuş programlarında görev yapan kişiler için kullanılır. Fakat bu iki terim neredeyse aynı anlama gelir. Ama Rusya ve ABD arasında yaşanan rekabet bu terimlere de yansıyor. Bu terimler, Ruslar ile Amerikalıların uzay çalışmalarındaki rekabeti sonucunda ortaya çıkar. Kozmonot nedir, nasıl olunur? İşte, merak edilen tüm detaylar.
İSTANBUL Boğazı coğrafi yapısı itibariyle dünyanın en zorlu su yolu. Yılda 41 binin üzerinde gemi geçişi ile de dünyanın en yoğun trafiğine sahip. Boğazda meydana gelen kazaların çoğu, gemilerin kılavuz kaptan almamasından kaynaklanıyor. Montrö'ye göre bir gemi Türk limanlarına uğramayacaksa ve özel bir durumu yoksa, kılavuz kaptan almak zorunda değil. Ancak Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü İstanbul Boğazı'ndan geçiş sırasında yaşanan kazaların büyük oranda kılavuz kaptan kullanılmadığından meydana geldiğini belirterek, gemilere bu zorlu su yolu için kılavuz kaptan “kuvvetle tavsiye edilir" ifadesini kullanıyor.
#İstanbulYoutuber Başak Kablan, son dönemde yaratıcı videoları ve hızla yükselen takipçi sayısı ile adından söz ettiren isimlerden biri olmayı başardı. Geçen hafta raflara çıkan ve kendi hikâyesini anlattığı “Önce Hayallerim Öldü, Sonra Babam” isimli kitabı da hızla tükenerek ikinci baskısına geçti bile. Bir araya gelmek için sözleştiğimizde artık ‘Youtuber’lığın bir meslek olduğunu kabul etmek gerektiğini düşünüyordum. Bunu bir iş olarak yapan ve Youtuber olmak isteyenler için eğitim de vermeye başlayan Başak Kablan’da aradığım tüm soruların cevapları vardı. Sohbetimizde, karşılaştığı ilgiyle birlikte verdiği eğitimlerdeki katılımcıların kendisini de şaşırttığı ifade eden Kablan, “Karşımda üniversite öğrencileri beklerken aksine kariyer sahibi ancak mutsuz kişilerle karşılaştım. Herkes ertelediği hayallerini gerçekleştirmek, ben buradayım demek için sosyal medyada bir çıkış yolu arıyor. En büyük sorun ise özgüvensizlik. ”diyor. Yakın zamanda Bursa’ya yerleşen Başak Kablan ile kendi hikâyesinden yola çıkarak sanal âlemdeki gerçekliğimizi konuştuk.
#BursaKara kutu ya da uçuş veri kaydedicisi, hava yollarını kullanan her aracın içerisinde bulunması zorunlu olan bir cihazdır. Uçakta bulunan ve türlerine göre farklı işlevlere sahip olan kara kutu, düşen hava taşıtlarındaki incelemenin yapılması açısından önem taşıyor. Bazı kara kutular, pilotların son konuşmalarını kaydedebildiği gibi bazıları sadece uçuş verilerini kaydetmektedir. Peki, Kara kutu nedir? İşte, vatandaşların merakla araştırdığı cihaz hakkında bazı bilgiler
#Kara KutuBenim gözümde sadece edebiyatçı değil... Romancı değil... Entelektüel değil... O bir ‘beyin açıcı’. Murat Menteş’le sohbet bana her zaman iyi geliyor. Büyük resmi, daha net ve billur görmemi sağlıyor. Çünkü sadece yazmasını değil, düşünmesini de bilen biri. Karşısındakini de düşündürtüyor. Haluk Bilginer’in Oyun Atölyesi’nde buluştuk. Ramazan Bayramı’ndan girdik, “Ne olacak bu Türkiye’nin hali”nden çıktık. Okuyun, görüşlerinizi benimle paylaşın, bekliyorum.
#AYŞE ARMANDünya Mirası Gezginleri Derneği, Türkiye’de UNESCO Dünya Kültür Mirası listesine giren yerlerin önemine dikkat çekmek, bu listeye daha fazla yerin girmesini sağlamak amacıyla çalışmalar yapmayı üstlenen bir grup gönüllü gezginden oluşuyor. Üye sayısı şu anda 164. Toplam sayısı 911 olan UNESCO Dünya Mirası’ndan 551’ini gören Başkan Atila Ege, “Amacımız en az 5 bin kişinin desteğini sağlamak” diyor.
Bindiğimiz uçaklar uçuyorsa bu büyük ölçüde de onların sayesinde. Havacılık terimlerinde onlara dispatcher deniyor. İşleri uçağın uçuş planını hazırlamak. Bu iki, son derece hoş ve bakımlı kadın da Borajet için çalışan dispatcherlar. İşleri çok ağır. Bütün uçuşta gereken bütün detayları onlar düşünüyorlar. Günde 14 saat çalışıyorlar. Belki de bu yüzden özel hayatlarına ayıracak zamanları kalmamış.