Havayolu yolculuğunda pasaport, vize, yurtdışına çıkış harç pulu gibi birçok şeyi göstermek gerçek bir yük haline geldi. Kolay doğrulanamayan belgeler, kontrol yapanların yolculara kuşkulu bakışları ve uzayıp giden kuyruklar havayolu yolculuğunu zaman zaman işkenceye çeviriyor. Yakın gelecekte uygulanması beklenen dijital seyahat sayesinde ise akıllı telefona yüklenecek bir dijital kimlikle tüm işlemlerden geçilebilecek.
#PasaportOrtadoğu’da hava iyice ısınınca dizginleri Amerika Birleşik Devletleri’nin elinde olan GPS sistemleri (Global Positioning System-Küresel Konumlama Sistemi) yine sapıtmaya başladı. Bunlardan biri de bizim hava sahalarında yaşandı. Adana’ya giden bir uçağın sistemi durup dururken Beyrut üzerinde olduğu bilgisini verdi. Pilotlar bu duruma alışkın oldukları için yollarını şaşırmadılar.
#ABDSipariş vermekte geciken havayollarının büyüme hızları da düşecek. Havayolu uçağı üreten Boeing, Airbus Embraer gibi şirketler bazı modeller için ancak 2027-2028 tarihlerine rezervasyon yapabiliyorlar. Bazı modeller için fabrika tezgahları 2037’ye kadar dolmaya başladı
#Havayolu ŞirketleriEn sık bindiğimiz yolcu uçakları dar gövdeli uçaklardır. Bunlar arasında Boeing’in 737 serisi, Airbus’ın da A320 ailesi var. Siz bu iki uçaktan hangisinde daha rahat ediyorsunuz? Hangisine daha fazla güveniyorsunuz? Bu soruların cevapları birbiri altına konulduğunda neredeyse skor eşitleniyor. Dar gövde önümüzdeki dönemde daha çok üretilmesi gereken uçak olarak gündeme geliyor. Bu iki uçaktan daha küçük yolcu uçakları da var ama 737 ve A320 halen pazarda lider konumundalar.
#Dar GövdeSıcak bir uçak kabini yolculuk için tehlikelidir. Aşırı su kaybı, sizi halsiz bırakır. Hatta bayılmalara bile yol açar. Kendinizden geçersiniz. Çok uykunuz geldiğini sanırsınız. Kabin sıcaklığı ayarlaması konusunda ciddi ihmaller ve hatalar var. Kabin ekiplerine kabin sıcaklığının ayarlamasının sürdürülebilir hale gelmesi için ciddi eğitim verilmesi gerekliliği ortaya çıkıyor.
#UçakDünyanın her yerinde ekonomiler zorlanmaya başladığında tuhaf bir şey oluyor. İşadamları ya da büyük şirketler sıradan iş jetleri yerine daha büyük uçaklara yöneliyorlar. Yani ortalama 40-70 milyon dolar değerindeki uçaklar daha fazla rağbet görüyor. Daha ucuz uçakların satışı düşüyor.
#CenevreMotor çalıştıran Milli Muharip Uçağı, 5. nesil bir savaş uçağı olacak. Önünde daha birkaç yıl var. Avrupa ise 6. nesil savaş uçağını yapıp Amerika’dan hızla kopmak ve F-35 saltanatından kurtulmak istiyor. İşte tam bu noktada MMU 6. nesile çevrilebilir. KIZILELMA ise mükemmele yakın eşsiz bir uçak. Bu uçak da tam bir görünmezlik kazandığında daha yolun başında birçok savaşın galibi olacaktır.
#Milli Muharip UçağıAlmanya deyince akla, gelişmiş bir sanayi ülkesi gelir. Almanya deyince akla, Avrupa Birliği’nin (AB) lokomotifi olan güçlü bir ülke gelir. Almanya deyince akla, ‘Made in Germany’ (Alman yapımı-Alman malı), yüksek kaliteli ürün gelir. Alman deyince akla, disiplin gelir. Alman deyince akla, çalışkanlık gelir. Alman deyince akla, randevusuna zamanında gelen dakik insanlar gelir.
#Almanya Eski Almanya DeğilHavayolu yolcularının kâbusu yanlarına, arkalarına ya da önlerine oturan, yerinde duramayan sorunlu yolculardır. Yandaki yolcu ile sürekli sohbet etmek ister. Dirsek koyma yerinin mülkünü ele geçirmek için sürekli çaktırmadan itip kakmalar yapar. Hele alkolü fazla kaçıran yolcu yanındaki yolcu için tam bir kâbus oluşturur. Uzun uçuşlarda bir yolcunun başına gelebilecek en büyük sorundur bu.
#AvrupaAvrupa’nın büyük havalimanlarındaki sıkışıklık sürüyor. Personel yetersizliği ve günlük de olsa yapılan grevler yolcuyu canından bezdirdi. Havalimanlarında artık yakın şehirlere yapılan uçuşlarda tren öneriliyor. Yolcuların büyük kısmının trene yönelmesi ile tren yolu yönetimleri de ek seferler koydular.
#AvrupaHavayolu şirketleri bütün umutlarını yoğun yaz uçuşlarına bağlamışlardı. Ama çıkan farklı aksaklıklar yüzünden sefer iptalleri birbirini kovaladı. Daha az yere, daha az sefer yapmaya başlayan bazı şirketler portföylerinde biriken parası ödenmiş biletleri tasfiye edebilmenin yolunu arıyorlar.
#AvrupaTHY-Lufthansa ortak şirketi SunExpress çok başarılı bir operasyon sunuyor. Türk-Alman ilişkilerinde zaman zaman meydana gelen inişli çıkışlı ilişkilerden her zaman korunmuş bir havayolu. Anadolu içinde ve Avrupa arasında ağırlıklı bir hava köprüsü oluşturdu ve çapraz uçuşlar için en iyi olanakları sundu. Şirket geçen yılı ise 75 milyon Euro kâr ile kapattı.
#SunexpressAlmatı’daki olaylar kontrolden çıkmıştı. Silahla öldürülenlerin sayısı bilinmiyordu. Gaz fiyatlarının artışını protesto bir vahşete dönmüştü. THY’nin Yönetim Kurulu Başkanı ve eşi müthiş bir operasyonla sistemin içinden alındı. Almatı Havalimanı’nı işleten TAV’ın CEO’su Sani Şener müthiş organizasyonu dakikalarla yönlendirdi.
#KazakistanTeknofest bu yıl 4’üncü kez düzenleniyor. Teknofest genç bir adamın Türkiye’yi tırmandırdığı teknoloji doruğundaki yerin fotoğrafını gösteriyor. Dolu bir fotoğraf... Dünyayı rahatsız eden bir fotoğraf. Savunma sanayindeki bağımlılığımızın zincirlerini kıran bir fotoğraf. Derdimiz her zaman barış. Teknofest sadece savunma sanayi değil, hayatın her yanına dokunuyor. Bulduğu çözümler zaman ötesi...
#TeknofestBerlin Brandenburg Havalimanı’nın açılışına gitmek istedim. Yıl 2012. Ama açılış 5 kez ertelendi. 2 milyar Euro’ya mal olacak havalimanı 6 milyar Euro’ya çıktı. Hâlâ avuç dolusu para harcanıyor. On binlerce hata çıktı. Almanya’nın ‘En utanç verici şantiyesi’ damgasını da yedi. Salgının en hızlı günlerinde gitmek istedim. Aşı, izinler vs... Ancak uçtum. Gördüklerime inanamadım. Koca Alman teknolojisinin nasıl da kıvrandığına tanıklık ettim.
#YazarDünya önceki gün sivil havacılık tarihine geçecek aksiyon filmi gibi bir olaya tanık olmuştu. Belarus lideri Aleksander Lukaşenko, muhalif blog yazarı Roman Protaseviç’i tutuklatmak için yolcu uçağını zorla yere indirtmiş, olay dünya gündemine bomba gibi düşmüştü. Roman Protaseviç’in ilk ifadesi ortaya çıktı.
#BelarusTatil erken başlamayacak. Yani yurtdışı uçuşlar için ülkelerin bir açılıp bir kapanması tatilcileri de tedirgin etti. Hedefin ağırlıklı olarak temmuz ayı olduğunu görüyoruz. Tabii ki ne olursa olsun asla 2019 sayılarına yaklaşamayacak bir havayolu yolcu hareketi olacak. Turizmde yine yıldız Türkiye üzerinde.
#YAZARKoronavirüs salgını yavaşlamak yerine bölge bölge gücünü arttırıyor. Bulaşıcılık beklenenden farklılıklar gösteriyor. Havayolu şirketleri önlerini hâlâ göremiyorlar. Değişik pazarlama modelleri üretmeye çalışıyorlar. Tek amaçları doğal olarak kasalarına nakit para koyabilmek. Uçakların kiraları, personel giderleri başta olmak üzere çok değişik ödemelerde zorlanıyorlar. Bu yüzden ileriye dönük bilet satışlarını hızlandırıyorlar.
#YAZAR