Vietnam ve Brezilya gibi önde gelen kahve üreticilerinin yaşadığı kuraklığın ucu, Türkiye’deki beyaz yakalıya kadar ulaştı. Küresel kahve fiyatları rekor seviyelere çıkınca, yurtiçinde bir bardak karton kahvenin fiyatı 150 lirayı aştı. Sektör temsilcileri, hem fiyatların geldiği seviye hem de evden çalışmanın yaygınlaşmasıyla kahve demleme ekipmanları ile kahve makinesi satışlarında sert artışlar olduğunu anlattı. Kahve zincirlerinde satılan bir bardak espresso kahve çeşidi 70 TL’den başlarken; evde bir bardak Americano, cappuccino, latte ya da mocha içmenin maliyeti 22 liraya geliyor.
#KahveTürkiye’de ithal edilen çiğ kahvede son 10 yılda rekor artış var. 2011 yılında 17 bin ton olan çiğ kahve ithalatı, 2022’de 70 bin tona dayandı. üçüncü nesil kahveciler pazarı tetiklese de taht hâlâ Türk kahvesinin. Kurukahveci Mehmet Efendi Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Kurukahveci, “Pazarın yüzde 70’i Türk kahvesinin’’ dedi.
#Türk KahvesiGönüllü girişimci olarak yurt dışında 10 yılda 20 bin kişiye Türk kahvesini tanıtması nedeniyle “Turkish Coffee Lady” ünvanını alan Gizem Şalcıgil White, “500 yıllık Türk kahvesini dünyada markalaştırmak için çalışmazsak, diğer kültürel miraslarımız gibi kaybedebiliriz” dedi. Şalcıgil White, daha fazla farkındalık yaratmak adına “Türk Kahvesi Dünya Markası Olsun” temalı imza kampanyası başlattıklarına da dikkat çekti.
#BursaBugün size Torino’da birçoğu 100 yılı devirmiş kafelerden, onların efsane olmuş lezzetlerinden bahsedeceğim. Konu ne kadar iç açıcı olsa da benim için acı veren bir tarafı da var. Bu şehre bakıp İstanbul için hayıflanmamak elde değil. Ne yazık ki nerede ne yiyeceğimizden çok orada hangi ünlünün yanında oturacağımız daha önemli olduğu için İstanbul gibi bir kentin damakta kalıcı lezzeti yok denecek kadar az. Torino’nun asırlık mekân ve lezzetlerinin hastasıyım ama bizim bilinçsiz tüketicimiz de beni hasta ediyor.
#TorinoBüyük global firmaların son yıllarda kahve sektörüne girerek, bu alanda alternatifler sunması, gençler arasında kahveye olan ilgiyi artırdı. Bu durum, Türkiye'nin kahve tüketimi ve ithalatının yükselmesine neden oldu. Kahve ithalatı son yıllarda arttı. Pazarın büyüklüğü yıllık 500 milyon liraya dayandı. Eskiden gençlerin pek tüketmediği kahve pazarını şimdi gençlerin tüketimi sırtlıyor.
Çocuklarının itirazına rağmen hala otomobilini kendi kullanıyor. Hiçbir dans fırsatını kaçırmıyor. Bugünlerde sevdiği 10 şairin hayatını kaleme aldığı kitaba konsantre. Üç saatlik röportajda 90 yılının tüm ayrıntılarını tarihleriyle anlatmakla kalmıyor; “Ezbere 1.5 saat şiir okuyabilirim” deyiveriyor. İspat mı istiyorsunuz? Buyrun, yarım asırlık aşkıyla birlikte oturduğu Kalamış’a, İsmet İnönü ile opera izleyen, Adnan Menderes’e şikayet edilen, Yahya Kemal Beyatlı’ya kafa tutan, hesap uzmanlarının sıradışı duayeni Prof. Dr. Selahattin Tuncer’in gençlere taş çıkartan enerjisine siz de tanık olun
Türk kahvesinin her şeyi özel. Kokusu, pişirilmesi, sunumu, yanında ikram edilenler ve törenle içimi de dahil. Yemen üzerinden İstanbul’a gelen kahvenin eski adı da tahmis. Bu kahve bizde köklü bir kahve kültürü geleneği yaratmakla kalmadı, kahvenin Avrupa’ya yayılmasına da önayak oldu. 20. yüzyılda çay Türkiye’de çok tüketilmeye başlandı. Ama kahve, asıl milli içeceğimiz olarak yerini korudu.
Her ikisi de kariyerlerine kurumsal hayatta yön verir. Ama bir süre sonra buradaki işleyişin çok da onlara uygun olmadığını düşünmeye başlarlar. Mediha Güngörtire ve Pelin Güneşoğlu, 2003’te kendi hikayelerini yazmaya karar verir. İzmir’de kurdukları Demeter’le fonksiyonel ve natürel gıda hammaddeleri tedarikçisi olarak ticaret hayatına ilk adımı atarlar. Bu alanda önemli başarılara imza atan iki kadın girişimci, pandemi sürecinde ise yeni arayışlara girer. Sağlıklı beslenme odağında yürüttükleri çalışmaların sonunda ise Ortak Alan ortaya çıkar. İkili, yerli üretim ve özellikle kadın emeğini ön planda tutan bir tesiste üretime başlar. Bugün bir yandan mandalina kurusundan sporcu gıdalarına çeşitli ürünler üreten, öte yandan da özel gastronomi organizasyonlarına ev sahipliği yapan Güngörtire ve Güneşoğlu’nun hedefinde ise hem ihracat hem de daha fazla kadınla üretim yapmak var.
#1Şeker 14. yüzyıldan itibaren saray ve çevresindeki mutfaklarda kullanılmaya başlamıştır. 1517 ‘de Mısır’ın Osmanlı topraklarında katılmasıyla birlikte Osmanlı İmparatorluğu artık kendi şekerini kendisi üretmeye başlamış ve varlıklı ailelerin mutfaklarında nihayet şeker görülmüştür.
#BursaMerkez Bankası para politikası kurulu toplantı özetini paylaştı. Metinde “Son dönemde belirgin şekilde açılan politika kredi faizi makasının parasal aktarımın etkinliğini azalttığı değerlendirilmektedir. Bu çerçevede Kurul, makroihtiyati politika setini, parasal aktarım mekanizmasının etkinliğini destekleyecek araçlarla daha da güçlendirmeye karar vermiştir” denildi.
#PPK Toplantı Özeti