Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Müsteşarı Öztürk: "Bu yılın ilk çeyreğinde 2 bin 680 hurda araçtan ekonomiye 16 milyon 216 bin lira katkı sağlandı. Son 15 ayda 17 bin 325 hurda aracın geri kazanımıyla toplam 95 milyon 891 liralık ekonomik katkı elde edildi" açıklamasında bulundu.
#Hurda AraçTürkiye’nin 10 ilini etkileyen depremlerde on binlerce araç hasar aldı. 3 milyon 150 bin aracın trafiğe kayıtlı olduğu bu illerdeki kaskolu araç oranının sadece yüzde 17 olduğunu belirten Türkiye Sigorta Eksperleri Derneği (TÜSED) Başkanı Ahmet Nedim Erdem, ilk tahminlere göre deprem bölgesindeki kasko sigortalı araçlarda toplamda 1 milyar liralık hasar oluşabileceğini söyledi.
#DepremMarmaris’teki orman yangınlarının söndürülmesinde ‘Air Tractor’ isimli uçaklar da önemli görevler üstlendi. Adeta bir arı gibi çalışan bu hava traktörleri derin vadilere dalabilmesi, yere 10-15 metre yakına kadar alçalabilmesi ve zorlu manevraların üstesinden gelmesiyle dikkat çekiyor.
#MarmarisOtomobil fiyatlarının son dönemde çok yükseldiğini söyleyen bayi temsilcileri, kredi ve faiz oranlarındaki uygulamalar nedeniyle orta sınıfın araç alımında bir alt segmente yöneldiklerini açıkladı. Oto Galericiler Odası Başkanı Hakan Yanık ise hurda teşviki ve vergi düzenlemesiyle sektöre hareket gelebileceğini savunan ve ikinci el otomobil fiyatlarındaki artıştan bayileri sorumlu tuttu. Yanık, bayilerin stokçuluk yaparak fiyatları yükselttiğini iddia etti.
#BursaSanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, Manisa'ya yatırıma hazırlanan ancak bundan vazgeçen Volkswagen'in kararına ilişkin şirketin üst yöneticisi Herbert Diess’in kendisine yazdığı mektupta, yeni tip koronavirüs (Kovid-19) salgınını gerekçe gösterdiğini belirterek, "Bize resmi açıklaması bu ama bu şirketlerin yönetim kurullarına baktığınızda yerel yönetimlerin yani eyaletlerin burada etkisi var, sendikaların ortaklığı var, yabancı ortaklar var. Tüm bu dengeleri tutarak yatırım kararları alıyorlar. Tabii ki burada siyaseten bu işi istemeyenlerin olduğunu biliyorduk." dedi.
#Sanayi Ve Teknoloji Bakanı Mustafa VarankOtomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Başkanı Murat Şahsuvaroğlu, işlerin mevcut durumundan oldukça memnun olduklarını belirterek, "Otomotiv sektörünün genel durumu; 'keşke daha fazla mal olsa da satsak, talebe yetişebilsek' şeklinde." dedi.
#Otomotiv Yetkili Satıcıları DerneğiOtomotiv sektörünün en büyük çatı örgütleri olan Otomotiv Sanayi Derneği (OSD), Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) ve Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği’nin (OYDER) başkanları ekonominin lokomotifi olan sektörün sorunlarını, taleplerini ve yapılması gerekenleri Hürriyet’e değerlendirdi.
#YazarlarTürkiye’nin en çok satan bazı otomobillerinin ÖTV’li ve ÖTV’siz fiyatlarını çıkardık. Bazı otomobillerde kasımda başlayan ve haziran sonuna kadar devam edecek 15 puanlık ÖTV teşviki olduğu için yaptığımız hesaplamaya o fiyatı da ekledik. Sonuç olarak, Türkiye’de otomobillerden Avrupa gibi sadece KDV alınsaydı 1.6 litre ve altı motora sahip en düşük ve en çok satan vergi dilimindeki araçların fiyatı yüzde 31 ile 37.5 arasında gerilerdi.
#ÖTVCumhurbaşkanlığı kararı ile cep telefonları ve düşük fiyatlı sigaralarda vergi düzenlemesi yapıldı. Sigarada ocak ayında sıfırlanan maktu vergi asgari 0.2679 lira olarak geri geldi. Cep telefonlarında yüzde 25 olan ÖTV matrahı yüzde 25-40 ve 50 olarak yeniden belirlendi. Cep telefonlarında fiyat artışı yaşanması beklenirken, düşük fiyattan satılan sigara fiyatlarına ise sektör karar verecek.
#GazetehaberleriGerileyen satışlar sonrası zor günler geçiren otomotiv sektörü, ÖTV ve KDV indirimleri sonrası hareketli günler geçiriyor. 2018’in 10 ayında Türkiye otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarında 486 bin adete yakın gerçekleşen satışların, vergi indirimleri ile 2 ayda 600 binleri görebileceğini belirten ASF Otomotiv Yönetim Kurulu Üyesi Fırat Fidan, sektörün kalıcı olarak toparlanabilmesi için taşıt kredilerine yönelik kampanyalara ihtiyacı olduğunu belirtti.
#ASF OtomotivSon yıllarda otomotiv pazarının dinamosu olan filo kiralama sektörünün kur artışlarından olumsuz etkilenmesi, iç pazardaki satışları da önemli ölçüde etkiledi. Bankaların kredi musluğunu kapatması sonucu filo şirketleri araç alımını keserken, buna kurlara bağlı zamlanan fiyatlar ve uzun bayram tatili de eklenince ağustosta pazar 35 binin altına geriledi. Sektör temsilcileri durumun daha da kötüleşmemesi için acil vergi indirimi bekliyor.
#Otomotiv Sanayi DerneğiOtomotiv sektörünün 2 aydır beklediği hurda teşviki dün sonunda yürürlüğe girdi. 16 yaş ve üzerinde hurda araç karşılığında anahtar teslim fiyatı 78 bin 800 TL ve altındaki sıfır otomobillere 10 bin TL, 78 bin 800 TL ile 141 bin TL arasındaki otomobillere 8 bin TL indirim yapılacak. 141 bin TL fiyatın üzerindeki otomobillerin hurda indirimi ise sadece 3 bin TL olacak. Teşvik 2019 sonunda sona erecek.
#HurdaOYDER Başkanı Alp Gülan, 2017’de en önemli teşvik beklentilerinin yaşlı araçların parktan çekilmesi olacağını belirterek, “Bunun için de konut gibi 240 ay değil, teşvike destek olarak oto kredilerinde yasal sınır olan 48 ay vadenin 60 ay ve üzerine çıkmasını istiyoruz” dedi.
#OyderKur baskısı, kredilerdeki düzenleme ve ÖTV artışı otomotiv fiyatlarını yukarı itiyor. Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Yönetim Kurulu Başkanı Şükrü Ilısal, "Araç fiyatlarının yıl sonuna kadar kademeli olarak yüzde 20-30 arasında artacağı öngörülüyor” dedi.
#OtomotivElektrikli araçlara dünyada birçok ülke vergi muafiyetinin yanında 11 bin 700 doları bulan teşvik verirken, Türkiye’de ÖTV şaşkınlığı yaşanıyor. Kamu alacaklarının yeniden yapılandırılmasını sağlayacak Torba Kanun Taslağı’nda elektrikli araçlara yüzde 37 ÖTV öngörüldü. Bu durumda Fransa’da 21 bin 300 Euro’dan (42 bin TL) satılacak Bursalı Fluence Z.E’nin Türkiye fiyatı 89 bin TL olacak.
Tofaş’ın Fiat, Peugeot ve Citroen markaları için ürettiği küçük ticari modeli Minicargo, 2009’da Avrupa’da teşviklerle satış rekorları kırınca rakipleri harekete geçti. Alman VW’in Ticari Araçlardan Sorumlu Uluslararası Satış Direktörü Carsten Fiedler, “2009’da teşvikler en çok Minicargo’ya yaradı. Teşviksiz performansını görüp göre hareket edeceğiz. Uzun vadede bu sınıfa çok güçlü bir modelle gireceğiz” dedi.
Bakmayın son günlerde otomotivde yaşanan hareketliliğe. Bütün firmalar kalan son müşteriyi kapabilmek için silahlarını çekti, çarpışıyor. Ama 2010 ne olur derseniz, çok büyük bir karamsarlık var. Hatta 2010, otomotivin kriz yılı olacak gibi gözüküyor. Üstelik sektörde domino etkisi gibi bir işsizlik dalgası olacak. Hem sanayi hem ticaret hem de yan sanayi tarafında binlerce kişi işini kaybedecek. Otomotiv fiyatlarına gelirsek, 'bir daha asla bu kadar ucuz olmayacak.'