Güncelleme Tarihi:
Ajansın, torba kanun taslağına dayanarak verdiği bilgileri yorumlayıp ilk hurriyet.com.tr'de yazmamızın ardından önce Sanayi ve Ticaret Bakanı ardından Maliye Bakanı tarafından, kurgu yapmakla itham edildik. Bilgiyi devletin ajansı veriyor, daha sonra Türkiye Cumhuriyeti'nin Bakanları ajansın verdiği bilgileri dikkate almadan bizi suçluyor. Diyecek bir şey yok. Sonuçta işin aslı öğrenildi, elektrikli otomobil satanlar ve alacaklar rahatladı.
Bu gelişmelerin ardından Anadolu Ajansı bugün de Gelir İdaresi Başkanlığı'nın Motorlu Taşıtlar Vergisinde (MTV) mevcut sistemi gözden geçirdiğine ilişkin bir haber yayınladı.
Evet, ajansın haberi doğru. Dünya otomobilden emisyona göre vergi alıyor. Yani çevreyi çok kirleten fazla, az kirleten düşük vergi ödüyor. Bu sistem uzun zamandır başarılı bir şekilde de uygulanıyor.
Ama ajansın haberindeki eksik nokta, bu vergilendirme sisteminde MTV'den önce ÖTV'nin gözden geçirilmesi gerekiyor. Çünkü Motorlu Taşıtlar Vergisi (MTV) otomobil aldıktan sonra yılda iki kez ödediğimiz parasal olarak daha düşük bir vergi. Tabii bu noktada yanlış anlaşılmak istemem. Kesinlikle MTV'de de emisyona göre vergilendirme sistemine geçmek lazım. Bunun sebeplerini de anlatacağım.
ÖTV DE EMİSYONA GÖRE BELİRLENMELİ
Ama öncelikli olan ÖTV'nin emisyona göre belirlenmesi gerekiyor. Neden mi? Çünkü bugün çevreyi az kirletmesine rağmen bazı otomobillerin fiyatları sırf motor hacmine göre ÖTV alındığı için çok yükseliyor. Normali, motor hacmine bakılmadan, aracın saldığı karbondioksit oranına göre vergilendirilmesi. Böyle olduğu takdirde Türkiye, düşük, çevreyi kirleten ve dünyada yaygın olmayan 1.6 litre ve altı motorların ağırlığından kurtulup, daha çevreci ve güçlü motorlara sahip araçlara kavuşmuş olacak.
Emisyona göre vergilendirme sonrası elektrikli ve hibrid araçların sorunu da otomatik olarak çözülmüş olacak. Bu sayede Avrupa normlarında bir vergi sistemine sahip olup, çevreyi kirletmeyen otomobillere ucuza bineceğiz. Aksi takdirde devlet kendi eliyle çevreyi kirleten araçları teşvik etmeye devam edecek.
ZEHİR SAÇAN ARAÇLAR VAR
MTV'nin emisyona göre belirlenmesi de çok önemli. Bugün trafikte adeta 4 tekerlekli zehir saçan araçlar dolaşıyor. Dünya Euro5 normlarında düşük emisyona geçmişken bizde halen Euro normunda olmayan, egzozundan zehir saçan araçlar dolaşıyor. Eğer MTV oranları da motor hacmine göre değil de emisyona göre belirlenirse, bu araçlar yüksek vergi yükü nedeniyle trafikten çıkmak zorunda kalacak.
Düşünsenize, 4-5 bin TL civarında 20 yıllık bir aracınız için bugün yılda ortalama 100-200 TL MTV öderken, emisyona dayalı sistemle belki de 2 bin TL ödeyeceksiniz. Dolayısıyla bu araç trafikten çıkmak zorunda kalacak. Ama tabi burda unutulmasası gereken nokta, hükümetin bunu yaparken bu araç sahiplerini de mağdur etmemek için ticari araçlara uyguladığı hurda teşviğini de devreye sokmalı. Aksi takdirde sadece dar gelirle vatandaşları cezalandırırak bu sistem yürümez.