Güncelleme Tarihi:
Ä°ÅŸ hayatının tamamına yakınını Citroen'in Türkiye distribütörü Baylas Otomotiv'de geçiren TatoÄŸlu ile Citroen'in yeni modellerini, 2010 için rekor satış hedeflerini ve sektördeki senaryoları konuÅŸtuk... Yeni C3 ile bu sene Citroen tarihinde ilk kez pazar paylarını yüzde 3'ün üzerine çıkaracaklarını belirten TatoÄŸlu, toplam pazardaki kabus senaryolarına ise katılmadığının altını çiziyor. Â
- 2010'da otomotivde kötü bir yıl bekleniyor. Siz buna katılıyor musunuz?
Açıkçası ben 2010 geneli için çok kötümser değilim. Çünkü bizim yaş grubumuzun görmediği bir enflasyon ile karşı karşıyayız. Faizler de yüzde 1'in altında. Eğer böyle devam eder ve bankalar kredi musluklarını açarsa, 2010 ikinci yarısına ilişkin ben olumluyum.
- Kredi muslukları kapalı mı ki?
Yok aslında, aralık ayında biraz daha olumluydular ama bunun böyle devam etmesi gerekiyor. Çünkü ellerinde büyük para birikti ve onların da yapmaları gereken bir bankacılık var.
- Pazar kaç olur?
470 binler civarında olur diye tahmin ediyorum. Bazı tahminlerdeki gibi 350-400 binlik bir pazar olmayacak, kabus senaryoları gerçekleşmeyecek.
- Peki hükümetten destek beklentileriniz devam ediyor mu?
Aralık ayında çıkan sonuca bakarsanız maalesef ben artık birşey beklemiyorum. ÖTV indiriminin bitmesine rağmen kampanyalarla inanılmaz bir satış rakamı ortaya çıktı. Bu aralık pazarından sonra artık bir hurda indirimi de olmaz. Çünkü sektörde kriz yok gibi gözüküyor. Artık derdimizi nasıl anlatırız bilmiyorum.
- Hükümet 'bak ne güzel satıyorsunuz' mu diyecek?
Bu satış rakamının üzerine doğal reaksiyonları bu olabilir maalesef.
Halbuki sektörün otomotiv sahipliğini ucuzlatmaya ihtiyacı var. ÖTV'de kalıcı indirime gidildiği zaman otomotiv fiyatları ucuzlayacak, iç pazar büyüyecek ve bunun sonunda hep konuşulan sıfırdan yabancı yatırımlar da gelecek.
- Sektör olarak bunu hep söylüyorsunuz. Vergiyi indirin, gelirler artsın ve yeni yatırımcılar gelsin. Peki neden olmuyor? Görmüyorlar mı?
Eren GÃœLER YAZIYOR |
Benim yorumum, bunu anlamıyorlardan ziyade değerlendirildiği yönünde. Sonuçta herkes ÖTV indiriminin etkisini gördü. Pazar sene başında 300-350 bin gözükürken, sene sonunda 2008'in de üzerine çıkarak 557 bine ulaştık. Bugünkü toplam pazar ÖTV indiriminin eseri.
Umarız böyle bir indirim kalıcı hale gelir. Zaten biz ancak o şekilde 1 milyonluk pazarlara ulaşırız.
- Siz aralık ayında rekor satış yaptınız. Bu nasıl oldu?
Rekabete ayak uydurduk diyebilirim. Ürünlerimizin pazardaki fiyatlarını rekabetçi hale getirdik ve bayi teşkilatını inandırdık. Eğer onlar inanmazlarsa ulaşamazsınız. Aralık ayında elimizdeki bütün stokları bitirdik ve 2 bin 359 adet araç sattık. Eğer araç olsaydı 3 bini de bulurduk.
- 2009 geneli nasıldı?
Biz 2008'in yüzde 2 üzerine çıktık.
- Ama toplam pazardaki artışın gerisinde kalmışsınız...
Evet ama son 3 ayda hareketlendik.
- Ne oldu son üç ayda?
Ticaride daha agresif davrandık, stoklarımızı artırdık. Bizim 2008 ikinci yarısından itibaren bir planımız vardı, o da 2009'da pazar kaybını minimum tutmak, 2010 yılında yeni modellerle birlikte pazar payını yüzde 3'ün üzerine çıkarmak... Bu strateji çalıştı. 2010'da çalışacağını düşünüyoruz.
- ÖTV indiriminden yeteri kadar faydalanamadınız mı?
Faydalanamadık çünkü ÖTV indirimi en çok B segmentini hareketlendirdi. Bizim buradaki aracımız C3 ise ömrünün sonuna gelmişti. Yeni C3'ün lansmanını bu sene şubat ayında yapacağız. Halbuki bunu geçen sene şubat ayında yapsaydık yüzde 2.4 yerine 3 pazar payına ulaşabilirdik. Bizim şanssızlığımız ömrünün sonuna gelen bir araçla ÖTV indirimine girmek oldu.
- 2010'da ne olacak?
2010'da en büyük kozumuz yeni C3 olacak. Şubatta lansmanın ardından satışa başlayacağız ve bu sene Citroen tarihinde ilk kez yüzde 3'ün üzerinde bir pazar payına ulaşıp rekor kıracağız. 475 binlik bir toplam pazar projeksiyonuna göre sadece yeni C3'ten 3 bin adet satmayı hedefliyoruz.
 Â
- Yeni C3'ün fiyatı belli mi?
Fiyat henüz belli değil, ama başlangıç fiyatını 28 binler civarında tutmayı düşünüyoruz.
Ä°ÅŸte Yeni Citroen C3 / Foto-GaleriÂ
- Bu sene baÅŸka neler olacak?
Biz asıl olarak ticari araç segmentini daha iyi kulanacağız. Bu segmenti çok önemsiyoruz. Eğer ticaride ürün gamını iyi kullanabilirseniz satış hacmine de ulaşırsınız. Biz de ticaride Nemo ve Berlingo ile güçlü bir oyuncuyuz ve bunu kullanacağız. Citroen ticari araç segmentinde daha büyük bir oyuncu olacak.
- C5'in satışları nasıl?
Â
Yeni C5 çok beğenildi ve 1700 adetlik satış ve yüzde 7'lik pazar payı ile kendi segmentinde ilk dördün içine girdi. Bu sene sıralamayı koruyacağız.
- Avrupa'da pazar payınız nedir?
Yüzde 5.5'lar civarında.Â
- Türkiye'de neden daha düşük?
Türkiye'de önemli bir yerli üretim var ve onun gücünü azımsamamak lazım. Ama bizim pazar payımız da bu seviyelerde kalmayacak. 2013 sonunda yüzde 4'e ulaÅŸmayı amaçlıyoruz. Bu hedefe giderken de en çok yei modellere, ticari araç gamımıza ve filoda yapacağımız ataÄŸa güveniyoruz.Â
- Burada üretim var mı?
Nemo üretiliyor, ayrıca Berlingo'nun eski kasasını yapıyoruz. Ama onu Ortadoğu ve Kuzey Afrika'ya ihraç ediyoruz.
- Yeni yatırımlar olacak mı?
Herşey iç pazara bağlı. Eğer iç pazarda 1 milyon adedi gerçeğe dönüştürürsek bence üreticiler yeni üretim planları yapmaya başlayacak.