Ege’nin bereketli topraklarından çıkan zeytinden zeytinyağına, peynirden bala, el halısından gulete, pideden köfteye, domatesten kestaneye onlarca ürün değerini coğrafi işaretle de tescilliyor. Ege’nin 8 kentinin 215 ürünü coğrafi işaretli. 10’u ise Avrupa Birliği’nden de tescilli.
#1Kahvaltı sofralarının vazgeçilmezi Ezine Peyniri AB’den tescil alan ilk Türk peynir çeşidi oldu. Bunun yanı sıra Ayaş Domatesi de AB tarafından coğrafi işaret aldı. Uzmanlar gıdadaki iki tescili de üretim ve ihracat için fırsat olarak değerlendirirken, “Şimdi ürünlerimizi tanıtmaya odaklanalım” dediler.
#Ezine PeyniriTürk mutfak kültürünün gelecek nesillere aktarılabilmesi için yerel malzemelerimizi tanımak, onların geçmişten bugüne hikâyesini bilmek, özelliklerini tabaklara en iyi şekilde yansıtabilmek önemli. Bu amaçla yerel değerlerin mutfaklarda sürdürülebilirliğini sağlamak için şef Şemsa Denizsel işbirliğinde özel bir projeye imza atan Metro Türkiye, dört etaptan oluşan ‘Yerelin İzinde’yi hayata geçirdi. Boğaz lüferiyle başlayan projenin ikinci ayağında Aydın kestanesi var.
#Aydın KestanesiÇubuk, bu yıl 15’incisi düzenlenecek olan Uluslararası Çubuk Kültür ve Turşu Festivali için gün sayıyor. 8-11 Eylül tarihlerinde ‘Gastronomi’ temasıyla yapılacak olan festival öncesi turşular kuruldu. Belediye Başkanı Baki Demirbaş, “İnşallah ilçemizi başkent Ankara’nın gastronomi merkezi yapacağız” dedi.
#Uluslararası Çubuk Turşu Ve Kültür FestivaliBayram sabahında sofra daha bir özenli kurulur, tüm aile o sofrada buluşur, yediklerimizin tadı da bir başka olur. Üstelik, Ezine peynirinden Gemlik zeytinine, Anzer balından Kayseri sucuğuna kahvaltımıza sınıf atlatacak pek çok coğrafi işaretli ürünümüz de var. Sahrap Soysal yöresel bayram kahvaltılarımızı anlatıyor, ‘Kahvaltı’ kitabının yazarı Ebru Erke coğrafi işaretli ürünlerle yapılabilecek tarifler veriyor.
#RamazanAvrupa Birliği’nde tescilli ürünlerin tescilli olmayan benzerlerine göre ortalama 2.1 kat daha yüksek fiyattan satıldığını belirten İzmir Ticaret Borsası Yönetim Kurulu Başkanı Işınsu Kestelli, “Türkiye, 2021’de 25 milyar dolarlık tarımsal ürün ihracatı gerçekleştirdi. Oysa coğrafi işaret alanındaki potansiyelimizi değerlendirebilsek bu ihracatı aynı miktar ile daha yüksek bir değere çıkarmak mümkün olabilir” değerlendirmesinde bulundu.
#Işınsu Kestelli2008 yılında ilk coğrafi işaret tescilini Salihli Kirazı’na alan Salihli Ticaret ve Sanayi Odası (Salihli TSO), zaman içerisinde “Odun Köfte” ve “Kula Leblebisi” için başvurularını tamamlayarak bu ürünleri de tescilli ürünleri arasına katmıştı.
#Salihli TSOİçi kırmızı bir narenciye kan portakalı... Aroması, renklenme derecesine göre artıyor. Rengini veren ‘likopen’ sayesinde güçlü bir antioksidan… En bilinen türleri ‘moro’, ‘sanguinelli’ ve ‘tarocco’. Eğer öğle ve akşam arasında sağlıklı bir ara öğün seçeneği arıyorsanız, yağlı tohumlar veya yoğurt gibi süt ürünleriyle tüketebilirsiniz.
#Metro TürkiyeYüksek protein ve karbonhidrat değerine sahip kestane için son dönemin popüler deyişiyle ‘süper gıda’ demek mümkün. Bizim mutfağımızda en çok şekerlemesi ve kebabı yapılsa da pastacılıkta kullanım alanı giderek genişliyor. AB’den coğrafi işaret tescilli Aydın kestanemizse kendine has nitelikleriyle giderek daha çok talep görüyor.
#KestaneYerli Malı Haftası olarak hafızalarımızda yer edinen Tutum, Yatırım ve Türk Malları Haftası yarın başlıyor. İlkokulda öğrencilerin sınıfa yöresel ürünler getirip şiirler okuyarak kutladığı bu özel gün son yıllarda biraz unutulsa da coğrafi işaret tescilli ürün listemiz her geçen sene biraz daha genişliyor, yerel malzeme kullanmanın önemi giderek artıyor.
#Yerli MalıTüketicilere “Gıdaların izini sür, bilgiyle beslen” diyerek ürüne, üreticisine ve ülke ekonomisine fayda sağlayan “Tabağında ne var?” hareketiyle 100 binden fazla üreticiye dokunan Metro Türkiye, bu hareket kapsamında gastronomi dünyasının önde gelen isimlerini İzmir’in Urla ve Karabağlar ilçelerindeki yerel üreticiler ve kadın kooperatifleriyle bir araya getirdi. Gıda güvenliği için üreticileri hasatta ziyaret edip ürünlerin tarladan sofraya uzanan yolculuğunu takip etmek amacıyla gerçekleştirilen ziyaretlerde, Urla Kadın Kooperatifi ve Kavacık Kadın Kooperatifi’nin yetiştirdiği yerel ve coğrafi işaret tescilli ürünlere dikkat çekildi
#İzmirBaşkentin coğrafi işaret tescilli ürünleriyle potansiyelinin ele alındığı ‘Coğrafi İşaretli Ürünler Bilgilendirme Toplantısı’ ATO Başkanı Gürsel Baran ve Akyurt Belediye Başkanı Hilal Ayık'ın katılımıyla ATO Duatepe Hizmet Binası'nda gerçekleştirildi.
#ATOKütahya’ya özgü, asırlık lezzetler; cimcik aşı, bitli helva, köpük helvası ve kızılcık tarhanası Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilerek coğrafi işaret onayı aldı. Tescilli ürün sayısının 9’a yükseldiğini, 2 ürünün başvuru aşamasında olduğunu belirten Vali Ali Çelik, KÜTBO’ya gayretlerinden dolayı teşekkür etti.
#KütahyaGaziantep'in lezzetlerinden menengiç kahvesine, Türk Patent ve Marka Kurumunca (TÜRKPATENT) coğrafi işaret tescil belgesi verildi. Böylece Gaziantep, 37 coğrafi işaret ve 1 geleneksel ürün ile Türkiye’de en fazla tescilli ürüne sahip il haline geldi.
#GaziantepArdahan’ın Posof ilçesi ve civarında yetişen Posof fasulyesi, 1 yıllık çabanın sonucunda Türk Patent ve Marka Kurumu (TPE) tarafından coğrafi işaretli ürün olarak tescillenerek, şehrin dördüncü coğrafi işaretli ürünü oldu.
#Posof FasulyesiGastronomi kenti Gaziantep’in geleneksel lezzetleri arasında yer alan Antep pekmezi coğrafi işaretle tescillendi. Antep dökülgen üzümünden yapılan ve özellikle kış aylarında tüketilen Antep pekmezi, sağlık kaynağı olarak biliniyor.
#Antep PekmeziYöresel Ürünler ve Coğrafi İşaretler Türkiye Araştırma Ağı (YÜCİTA) Başkanı Prof. Dr. Yavuz Tekelioğlu, coğrafi işaretli ürünlerde sahtecilik olduğuna dikkat çekerek bu ürünlerin başında Ezine peyniri, Erzincan tulumu, Finike portakalı ve Ayvalık zeytinyağı geldiğini söyledi. Türkiye'de 489 tescilli ürün olduğunu belirten Prof. Dr. Tekelioğlu, bu sahtecilik nedeniyle üreticinin ekonomik olarak ciddi zarara uğradığını kaydetti.
#Coğrafi ÜrünPandemi sürecinde iyi bir hazırlık dönemi geçirdiklerini belirten Tunatan Grup Yönetim Kurulu Başkanı Tuna Tan, “Normalleşme sürecinin gerekliliklerin de ötesin önlemler alındı. Yapılması gerekenleri çok hızlı şekilde yerine getirdik” dedi. Bu hazırlık dönemi sayesinde yeni satış bölümleri açtıklarını belirten Tan, “Tesislere arabayla veya geçerken alınacak şekilde yeni paketleme sistemleriyle satış bölümleri oluşturuldu. Bu sayede 20 gün içinde tesisler koronavirüs öncesindeki dönemin cirosunu yakalamayı başardı” ifadelerini kullandı.
#GazetehaberleriKültür ve Turizm Bakan Mehmet Nuri Ersoy 2020 yılının Türk mutfağı konsept yılı olarak ilan edildiğini belirterek “Türkiye'nin gastronomi geliri, konaklama gelirinin yarısı kadar. Aslında bunun birebir eşit olması lazım.” dedi.
#Kültür Ve Turizm Bakan Mehmet Nuri Ersoy