İnsan ve Kültür ekibi olarak işin odağına çalışanlarını aldıklarını ve geleceği çalışanlarla birlikte şekillendirdiklerini söyleyen Metro Türkiye İnsan ve Kültür Direktörü ve Yönetim Kurulu Üyesi Ebru Taşcı Firuzbay “Gelişim yolculuğunun ancak çalışanlarımızı dahil ettiğimiz, çeşitlilik ve kapsayıcılık üzerine kurulu bir kurum kültürü ile mümkün olabileceğini biliyoruz” dedi. Firuzbay, işveren markası olarak hayata geçirdikleri çalışmaları Hürriyet İK okurlarına anlattı...
#Metro TürkiyeYıldız Holding İnsan ve İş Destek Başkanı Bahattin Aydın, yeteneklere ulaşmak konusundaki bakış açılarının temelinde fırsat eşitliği olduğunu söylüyor. Üniversitelerle iş birliğinde çalıştıklarını aktaran Aydın, “3. ve 4. sınıf öğrencileri ile genç mezunları bünyemize kattığımız JOB Genç Yetenek Programımıza her yıl 30 bin başvuru alıyoruz” diyor.
#Yıldız HoldingOECD’ye göre halen 2 milyar insanı temsil eden Z kuşağı, yakın zamanda işgücünün yaklaşık yüzde 30’unu oluşturacak. Bu gerçek şirket yönetimlerine ezber bozan kararlar aldırsa da iş dünyasının içinde bulunduğu yetenek sorununun tek muhatabı Z kuşağı değil. Dört kuşağın bir arada çalıştığı bir dönemden geçilirken tek bir formülle bu çıkmazı aşmanın bir yolu yok. Uzmanlar artık terzi işi insan kaynakları yönetiminden bahsediyor. Şirketlerin sürdürülebilirliği için yetenek mühendisliğinin şart olduğunu anlatıyorlar. Kilit kelimeler ise esneklik, sürekli yenilenme, güven, anlayış, kapsayıcılık, samimiyet.
#Yasemin SALİHKüresel işgücünde Z Kuşağı’nın ağırlığı her yıl artıyor. Birçok yönetici onları disiplinsiz, rahat ve sabırsız olarak nitelendiriyor. Z’lerse ne bundan rahatsız ne de günümüzün iş odaklı, hiyerarşik, otoriter, tüketen kurum kültürüne uyum sağlamaya niyetli. Üstleriyle ve işleriyle dalga geçtikleri videolar TikTok’ta viral oluyor. İş hayatından beklentileri BBC, Business Insider gibi yayınlarda tartışılıyor. Biz de Türkiye’de yöneticiler Z Kuşağı’nı nasıl algılıyor, onlar yöneticileri hakkında ne düşünüyor diye muhataplarına sorduk. Uzmanların nesillerin barış içinde çalışmasına yönelik tavsiyelerini dinledik.
#Z KuşağıPandemi ile birlikte teknolojik gelişmelere hızla adapte olan iş dünyasında, geleceğin iş modelleri ve yetkinlikleri her geçen gün genişliyor. İnsan Kaynakları Danışmanı Pakize Özdemir, özellikle yetenekli iş gücüyle sürekli bağlantıda olmak isteyen şirketlerin ve de dünya pazarını fark eden Z kuşağının esnek işgücü modelini tercih etmeye başladığına dikkat çekti. Özdemir, “Çalışanlar artık birden fazla ülkede farklı konulardaki uzmanlıklarını hizmet olarak sunabiliyor. Standart bir iş tanımında ısrarcı olan şirketler, yaratıcı ve yetenekli çalışanlarını kaybetmeye başladılar ” dedi.
#Pakize ÖzdemirYÖK 3 milyonu aşkın öğrenci ve 176 bin akademisyene online eğitimin verimliliğine yönelik bir anket gönderdi. Sağlık Bakanlığı yüz yüze eğitime pek sıcak bakmıyor ama son kararı vermeden önce bu anketin verileri de masada olacak. Bakalım bahar döneminde kampusların kapısı açılacak mı?
#YAZARKurucuları M. Kemal Coşkunöz’ün ‘Bir işi yapıyorsam, en iyisi olmalıyım’ sözünün kendileri için çok önemli olduğunun altını çizen Coşkunöz Holding İnsan Kaynakları Direktörü Arzu Öneyman, eğitimci ve sanayici köklerinin faaliyet gösterdikleri coğrafyalara da katkı sağladığını söylüyor. Odağına insanı alan, tüm farklılıkları kucaklayan bir şirket kültürü benimsediklerini vurgulayan Öneyman, “Dört kuşağın bir arada çalıştığı ve genç popülasyonun yüksek olduğu ender kuruluşlardan biriyiz. Tüm bu farklı grupların harmoni içerisinde çalışması ve hatta birbirini daha da yukarı taşıması, kuvvetli bir iletişim ihtiyacını da beraberinde getiriyor” diyor.
#BURSAHastavuk İnsan Kaynakları ve İdari İşler Müdürü Nevzat Yılmaz, motivasyonu aidiyet ile sağladıklarını söyledi. Çalışanlarla birlikte sıcak bir aile olduklarını belirten Yılmaz, “İnsanı sadece iş gören bir materyal olarak görmüyoruz. Empatik yaklaşıyoruz. Hem çalışanın ailesine, hem Hastavuk ailesi olmaya önem veriyoruz. Yaptığımız her etkinlik ve çalışmada sadece çalışanların katılımı gözetilerek yapılmaz, mutlaka çalışanlar çağrılırken, ‘Ailenizle birlikte gelin’ deriz” dedi.
#BURSAANADOLU Grubu’nun kurucuları Kamil Yazıcı ve İzzet Özilhan’ın, eğitim ve sağlık başta olmak üzere sosyal alanlarda toplumsal gelişime katkı sağlamak amacıyla kurdukları Anadou Vakfı bu yıl 40. yılını kutluyor. Bugüne kadar 50 kalıcı eserin yanı sıra 29 binden fazla öğrenciye burs, 80 bin öğretmene de proje hazırlama eğitimi veren Vakıf 40 yılda 204 milyon dolarlık yatırım gerçekleştirdi.
#GazetehaberleriÇalışanlarının yüzde 40’ının master’lı olduğunu ya da master’a devam ettiklerini söyleyen Türkiye Sınai Kalkınma Bankası (TSKB) Genel Müdürü Suat İnce, “7 sene içerisinde gelirimizin yüzde 10’unu danışmanlıktan karşılamamız gerekiyor” diyor. Bankada İnce’nin gelişi ile başlayan dönüşüm kapsamında Girişimcilik Vakfı ile işbirliği yapıldı, tersine mentorluk, CEO danışmanlığı gibi projeler hayata geçti. Suat İnce ile insan kaynaklarındaki dönüşümü konuştuk.
#Türkiye Sınai Kalkınma BankasıMercedes-Benz Türk’te yeni mezun olmuş genç çalışanlar ve uzun dönem stajyerler, şirketteki yöneticilere yeni teknolojik trendler, dijitalleşme, sosyal medya, girişimcilik, yapay zekâ gibi konular üzerine mentorluk yaptılar. Programın ilk turunda 15 genç çalışan toplamda 8 Mercedes-Benz Türk üst düzey yöneticisine 8 ay süre ile mentorluk yaptı. Mercedes-Benz Türk İK Direktörü Betül Çorbacıoğlu Yaprak, “Şirketimizde çok farklı jenerasyonlardan çalışanlar mevcut. Bunun çok önemli bir güç olduğunun farkındayız” diyor.
#Mercedes-BenzMercedes-Benz Türk, internet ve teknoloji kullanımının iş dünyasının dinamiklerini değiştirdiği bu dönemde, “Tersine Mentorluk” (Reverse Mentoring) uygulamasını hayata geçirdi. Şirket bünyesinde ilk defa 2018 yılında hayata geçen “Tersine Mentorluk Programı” kapsamında, alışılmış mentorluk uygulamalarının aksine yeni mezun olmuş genç calışanlar ve uzun dönem stajyerler Mercedes-Benz Türk yöneticilerine yeni teknolojik trendler, dijitalleşme, sosyal medya, girişimcilik, yapay zek gibi yapılandırılmış konular üzerine mentorluk yaptılar.
#Mercedes-Benz TürkTürkiye’de 2 bin 400 çalışanı olan ilaç şirketi Novartis Grup, iş-özel yaşam dengesine yönelik çalışmalarıyla dikkat çekiyor. Novartis Kurumsal İK Direktörü Dr. Senay Kızılkaya, “Biz iş özel yaşam dengesi yerine iş özel yaşam entegrasyonundan bahsediyoruz. Siz gece 01.00’de mail yollarken, saat 10.00’da çocuğunuzun veli toplantısına katılabilirsiniz. Kaç saat değil ne kadar verimli çalıştığınız önemli” diyor.
#NovartisTeknoloji ve yazılım firması Microsoft Türkiye’nin İK’dan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Esra Gaon, dijital dönüşüm, sanal gerçeklik, yapay zeka gibi kavramlardan bahsettiğimiz şu günlerde, en önemli şeylerden birinin de duygusal zeka (EQ) olduğunu, bunun aynı zamanda yeni mezundan üst düzey yönetici alımına kadar tüm alımlarda en büyük kriterlerden biri olduğunu belirtiyor.
#Microsoft TürkiyeŞirketlerin dijitalleşmeye odaklanmasıyla birlikte gençlerin önemi her zamankinden daha çok arttı. Bugün yönetici pozisyonlarında bulunan X kuşağı, yeni teknolojiyi anlayabilmek için yaşlarının yarısı kadar olan gençlerden destek almak zorundalar. Bunu fark eden bazı şirketler yönetim kurulunun yanında bir de gençlerden oluşan ‘Gölge Yönetim Kurulu’ oluşturuyorlar.
#Gölge YönetimTürkiye’nin en büyük, Avrupa’nın 6. büyük bira üreticisi Anadolu Efes, 1.600’ü Türkiye’de olmak üzere toplam 8 bin çalışana sahip. Ürünlerini 80 ülkeye ihraç eden şirketin İK Direktörü Ayşegül Örs Bingöl, eğlenerek çalıştıklarını, mülakatlarda da üniversite derecesine değil, hayatı dolu dolu yaşayanlara baktığını söylüyor.
#ANADOLU EFESGelişen teknolojinin iş hayatına birçok faydası var. Eskiden çok zaman alan işler şimdi hızlı bir şekilde yapılabiliyor. Çeşitli cihazlar, uygulamalar sayesinde zamandan kazanılıyor, daha verimli çalışılıyor. Kendini sürekli geliştiren bu teknolojiyi kullanmak için çalışanların da kendilerini yenilemeleri gerekiyor. Gençler için adapte olmak kolayken daha ileri yaşlardakiler zorlanabiliyor. İyi yapamadıkları bir konunu üzerine gitmek yerine uzaklaşabiliyorlar. Bu yaş grubundakilerin en çekindiği konu ise sosyal medya.
16.600 kişinin çalıştığı Akbank, gençleri ve yeni mezunları dinliyor. Her yıl binden fazla yeni mezunun istihdam edildiği şirkette yenilikçi fikirlerin gençlerden geldiğine inanılıyor. Akbank Genel Müdürü Hakan Binbaşgil, ‘gençlerden öğrenme’ kültürünü yaygınlaştırmak istekdiklerini söylüyor.