Deniz TÜRSEN - dtursen@hurriyet.com.tr
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 01, 2016 17:18
Şirketlerin dijitalleşmeye odaklanmasıyla birlikte gençlerin önemi her zamankinden daha çok arttı. Bugün yönetici pozisyonlarında bulunan X kuşağı, yeni teknolojiyi anlayabilmek için yaşlarının yarısı kadar olan gençlerden destek almak zorundalar. Bunu fark eden bazı şirketler yönetim kurulunun yanında bir de gençlerden oluşan ‘Gölge Yönetim Kurulu’ oluşturuyorlar.
Daha çok müşteriye ulaşabilme fırsatı, iş yapış şekillerine getirdiği kolaylıklar gibi pek çok neden, şirketlerin dijitalleşme sürecini ön plana almalarına sebep oldu. Bu süreç aynı zamanda genç neslin bir şirket için ne kadar değerli olduğunu da kanıtladı. Şöyle ki, iş dünyasındaki etkinliği giderek artan Y kuşağı, bugün yönetici pozisyonlarında bulunan X kuşağına kıyasla yeni teknolojiyi çok daha iyi takip edebiliyor ve uyum sağlayabiliyordu. Ayrıca, bu iki kuşağın hayata bakış açıları da farklıydı ve şirketlerin geleceğe yönelik hedefler koyabilmesi için birlikte uyum içinde çalışmaları gerekiyordu. Gençlerin, özellikle liderlik ve yönetim anlamında X kuşağının tecrübelerinden faydalanmaları şarttı. Yöneticiler ise gelişen teknolojiye ayak uydurmak ve genç müşterilerin hayata bakışlarını kavrayabilmek için gençlerin desteğine ihtiyaç duyuyorlardı. İşte şirketlerde bu koşulları oluşturabilmek için farklı yönetim şekilleri denenmeye başladı. Bunlardan biri İngilizce’de ‘shadow board’ olarak geçen ‘Gölge Yönetim Kurulları’(GYK).
İnsan kaynakları şirketi Ergene Consulting’in stratejik ortağı HGA Group, İngiltere’deki perakende şirketlerine gölge yönetim kurulu
bulma hizmeti veriyor. Ergene Consulting & HGA Group Türkiye Başkanı
Murat Ergene, GYK’ların şirketlerin yeni nesli daha iyi anlayıp doğru ürün ve hizmet sunabilmeleri için kurulduğunu söylüyor. Yaş ortalaması şirketten şirkete değişse de genellikle 25’den fazla olmuyor. Komite üyeleri, şirket kadrosundaki genç çalışanlardan veya üniversite kulüp başkanları gibi şirket dışı kurumlardan seçilebiliyor. Böylece üst düzey yöneticiler, kendi yaşlarının yarısı kadar olan gençlerden ilham alıyorlar. GYK’lar çoğunlukla üst yönetim kurulundan ayrı, ayda bir kere toplanıyor. Ana yönetim, en çok firmanın ürettiği ürün ve hizmetler hakkında ya da ileride çıkaracağı yeni ürünlerle ilgili bilgi ve öngörülerini almak için GYK’lara başvuruyor.
TECRÜBE SAĞLIYORErgene’ye göre bu sistemden verim alabilmek için GYK’ların benzer ürün ve hizmeti kullanan gençlerden oluşması gerekiyor. Komitede üniversite öğrencileri olacaksa, sadece büyükşehirlerdeki üniversitelerden değil, Anadolu’nun farklı bölgelerindeki üniversitelerden de öğrencilerin seçilmesi, ülke genelinin temsil edilmesini sağlıyor. Bunu yanında, gençlerin gölge yönetim kurulunda olması şirketlerin işleyişi hakkında bilgi ve kariyerlerinde önemli tecrübe kazandırıyor. Dünya’da gölge yönetim kurulu modelini benimseyen pek çok firma var. Örneğin, dünyanın en büyük arazi aracı üreticilerinden Hindistan merkezli Mahindra Group’ta yaşları 35’i geçmeyen yedi kişilik bir GYK bulunuyor. Şirket çalışanlarından oluşan bu GYK’ya girenler, kariyerlerinde hızla yükselme şansı bulmuşlar. Şirketin 2010’dan itibaren ticari araç sektörüne de adım atma fikri bu komiteden doğmuş.
POKEMON ÖĞRENDİLER
Türkiye’de, Denizbank’ta kurulan ‘Bilakis’, gölge yönetim kurulu sistemine benzer şekilde çalışıyor. Bu bir tersine mentorluk programı. 1990 ve sonrası doğumlu 39 genç çalışan ve stajyer, üst düzey yöneticilere mentorluk yapıyorlar. Yöneticilerin destek aldıkları konuların başında sosyal medya, genç kuşakların beklentileri ve güncel trendler geliyor. Program, banka içinde nesiller arasında köprü oluşturmayı hedefliyor. Üst yönetim, genç çalışanlardan gelen önerileri dinleme, anlama fırsatı yakalıyor. Örneğin, Temmuz’daki seansta yöneticiler son zamanların popüler oyunu Pokemon Go ile pokemon yakalamayı öğrenmişler.