Buzdokuz, ‘mevcut dünyanın sonunu getiren madde’. Bu, derginin Eylül-Ekim 2020 tarihli 1. sayısında yazıyor. ‘Şiirin, bilinen dünyanın dışında simgesel bir alanda ortaya çıktığına işaret ediyor’ ve şiir, ‘herkesin peşinden koştuğu bu dünyadan kopuyor’. Bu kopuş, özgürlük... Buzdokuz şiir, teori, eleştiri, 5 oldu. Varlığı bile iç açıcı. İnsan böyle çalışmaları gördükçe şiire imanı artıyor.
#Osman ErkanÇevresi tarafından hayatı boyunca nazik, hayata her zaman duygu dolu gözlerle bakan birisi olarak nitelendirilen şair Özdemir Asaf, vefatının 39. yılında unutulmadı. Çağdaş Türk şiirinin özgün şairlerinden Özdemir Asaf, kendi sözleri ve şiirleriyle anılıyor. İşte Özdemir Asaf’ın hayatı, en çok beğeni alan sözleri ve şiirleri...
#Özdemir AsafÇağdaş Türk şiirinin güçlü şairlerinden Özdemir Asaf, ölümünün 38. yılında anılıyor. Türk edebiyatına ölümsüz eserler bırakan Özdemir Asaf, yakınları tarafından hayata her zaman duygu dolu gözlerle bakan nazik birisi olarak nitelendiriliyordu. Peki, Özdemir Asaf kimdir? İşte, Özdemir Asaf'ın biyografisi...
#Özdemir Asaf Kimdir?17 Eylül-20 Kasım tarihleri arasında ücretsiz gezilebilecek 17. İstanbul Bienali’nde ağırlıklı olarak Müze Gazhane ve Pera Müzesi’nde öğrendiğimiz jeolojik, ekolojik, hidrofonik, folklorik, antropolojik, topografik bilginin, gerçeğin haddi hesabı yok. Bienal, elinizde kumanda, bir kıtadan diğerine sizi sürüklerken ayağa kalkmak için hiç de geç olmadığını söylüyor.
#17. İstanbul BienaliHalen karla karşılaştığımız için fark edemesek de aslında bahar başladı. Tiyatrolar yeni oyunları, galeriler yeni sergileri, televizyonlar yeni dizileri, restoranlar yeni menüleriyle karşımızda. Pandemi kısıtlamaları da hafifletilmişken uzun bir aradan sonra kültür-sanatın ve şehrin tadını çıkarmak için alanında uzman isimlere ‘yeni sezonda kaçırmamamız gerekenler’i sorduk.
#MÜZİK17. İstanbul Bienali Açık Radyo’dan dünyaya seslenecek. 17. İstanbul Bienali’nin hem katılımcısı hem de mekânlarından biri olarak konumlanacak Açık Radyo 95.0, 3 Mayıs’tan itibaren her Pazartesi 15.30’da Radyo Bienal başlıklı yeni bir programa ev sahipliği yapıyor. 25 Ekim’e kadar devam edecek program, farklı disiplinlerden birçok sanatçı, araştırmacı, akademisyen ve edebiyatçıyı ağırlayacak.
#Açık RadyoSosyalleşmeye zorunlu mesafe getiren COVID-19 pandemisi, sanat etkinliklerini hayli olumsuz etkilese de önemli sanat kurumları pes etmeyip yeni sezon programlarını hazırladı. Elbette her şey pandemi koşullarına göre planlandı; fiziksel mekânlarda yapılan pek çok etkinlik aynı zamanda çevrimiçi ortamlardan da yayımlanmaya başladı. Nitelikli sanat etkinlikleri üreten İstanbul Kültür Sanat Vakfı, İş Sanat, Borusan Sanat ve Zorlu PSM’nin yöneticilerine pandemi koşulları altında yeni sezon programlarını nasıl şekillendirdiklerini, önceliklerinin neler olduğunu ve şu sıralar yaygın olan online içeriklerini sorduk. Ve bu online etkinliklerden seçki hazırladık.
#İksvHintli çağdaş sanatçı Sudarshan Shetty, küratörlüğünü Hasan Bülent Kahraman’ın üstlendiği ‘Öz/Çeviri-m’ başlıklı sergiyle Akbank Sanat’a konuk oluyor. Kültürel kodlar, yolda olma hali, dönüşüm ve hafıza kavramları üzerine üretimler yapan Shetty ile İstanbul’da konuştuk.
#Sudarshan ShettyAHMET Güneştekin, Kasım 2016’da Contemporary İstanbul’da “Ölümsüzlüğe Yolculuk” adıyla sergilediği, Zülkarneyn figüründen esinlenerek yaptığı eserin ardından yeni planını bir süre önce Rixos Otelleri ve Sembol Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Fettah Tamince’ye açtı:
#Vahap Munyar1955’ten beri beş yılda bir Almanya’nın Kassel kentini bir çağdaş sanat müzesine dönüştüren documenta sergilerinin daimi merkezi Fridericianum’un tepesinde müzenin adının yazıldığı harfleri söken Banu Cennetoğlu, bu harflere aynı tasarım ve ebatta birkaç tane daha ekleyerek müzeye bambaşka bir ad vermiş: ‘Güvende Olmak Korkutucu’.
#KitapsanatHayatta en sevdiğim yer hep İstiklal Caddesi oldu. Taksim’den aşağı kaptırdım mı, içimi heyecan kaplar, o hava, o renk cümbüşü kalp atışlarımı hızlandırırdı. Beyoğlu’nun karnavalımsı ortamında, insanlar kaybolur, eşitlenir ve her seferinde yeni bir maceraya atılırdı. Biliyorum, pek çoğunuz için de öyle, Beyoğlu canımızı yakan, kişisel bir mesele. 2000’lerin ortasındaki ‘altın yıllar’da burası Avrupa’nın en gözde semtlerinden biriydi. Newsweek dergisi “Cool İstanbul: Avrupa’nın en havalı kenti” kapağıyla çıktığında, kimsenin umurunda olmamıştı. Bundan şüphemiz yoktu ki... Ve başrolde Beyoğlu vardı. Peki sonra ne oldu? Sert bir düşüşe geçti. Sokaktaki masaların kaldırılması, sembol mekânların kapanması, Gezi olayları ve terör saldırılarından sonra bir süre hayalet şehre dönüştü. Batılı turist kayboldu, boşluğu Arap turist ve mülteciler doldurdu. Meyhaneler kebapçı, barlar nargileci oldu. Sokakta Türkçeden çok Arapça duyulmaya başladı. Ve ayağını kesen kesim, “Beyoğlu bitti, Ortadoğululaştı” noktasına geldi. Bu doğru mu? Yaşanan dönüşüm ne ve arkasında ne var? Açık bir kafayla gittik, haftalarca çalıştık... Esnafla, tarihçilerle, mimarlarla, sanatçılarla konuştuk. Ara Güler’e de kulak verdik, İranlı sokak müzisyenlerine de... Beyoğlu Belediye Başkanı’yla Tarlabaşı’ndaki lüks inşaatları da gezdik, tam dibindeki mültecilerin gecekondularına da konuk olduk...En önemli şey kulak vermek, anlamak ve şehir hakkına sahip çıkmak... Beyoğlu’nun kaderi Türkiye’nin de kaderi. Dört gün sürecek yazı dizimiz hafta içi Hürriyet’te devam edecek. Haydi, hep beraber Taksim’den aşağıya bir süzülelim...
#BeyoğluTürk Edebiyatı’nda birbirinden önemli kadın yazarlarımız var. Bu yazarların birçoğu sadece yurt içinde değil yurt dışındaki başarılarıyla da göğsümüzü kabartmış, edebiyat tarihimize ince bir el yazısıyla işlenmişlerdir. İşte buraya sığdırabildiğimiz birkaç önemli kadın yazarımız.
#Aslı ErdoğanMüzik, çağdaş sanat, gastronomi ve doğa konseptiyle üçüncüsü düzenlenen sıradışı festival Cappadox’un sanat programından sorumlu küratör Fulya Erdemci ile ‘Dünyayı yeniden kurmak’ teması üzerine şekillenen bu yılki sergiyi konuştuk: “Görselliği bu kadar güçlü bir coğrafyada, görsel alana dair iş üretmek kolay değil. Sınırları zorlayıcı, teşvik edici ve heyecan verici bir deneyim...”
#Cappadox