Pandemi koşulları altında büyümeye devam eden ve ekim ayında da 90 bin seviyesinin üzerinde bir satış adedi yakalanan otomotiv pazarında 2020 sonu beklentiler 800 bin adedin üzerinde. 1.2 milyar dolar toplam yatırım yapılan Egea’yı makyajlayarak yeni Cross modelini de aileye ekleyen Tofaş’ın CEO’su Cengiz Eroldu, 2015’teki 1 milyonluk otomotiv pazarının yakın gelecekte yeniden yakalayabilecek potansiyelin mevcut olduğunu vurguladı.
#GazetehaberleriTofaş Üst Yöneticisi Kamil Başaran, Doblo üzerinde elektrikli araç gelişmesini çok önemli noktaya getirdiklerini belirterek, “Diğer taraftan da unutmayalım ki kaya gazı, her zaman için sanki kafaları biraz karıştıran bir yenilik olarak ortaya çıkıyor. Acaba oradaki arz, elektrikli araç talebini nasıl karşılayacak?” diye konuştu.
Autoshow fuarında 5’nci holde 1624 metrekarelik bir stantta otomobilseverleri ağırlamaya hazırlanan Fiat, fuarda elektrikli Doblo Panorama EV ile birlikte, Fiat 500 Twinair ve yeni 140 beygir gücünde 1.4 litre Multiar motorlu Bravo’nun Türkiye lansmanını yapıyor. Fuarda Fiat 500 Blackjack ve yeni 1.6 litrelik otomatik vitesli Doblo Premio’yu da tanıtacak olan Fiat, ayrıca Fiat 500C, Fiat Punto Evo 1.4 litre 120 beygir Multiair, Fiat Linea 1.6 litre Multijet gibi modellere de standında yer verecek. Fiat, Autoshow 2010’a gitmek isteyenlere ilk sürprizini ise Twitter’da yapıyor. Twitter’dan Fiat’ı takip edenlere Autoshow davetiyeleri kazanma fırsatı sağlanıyor.
Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, Türkiye’de önümüzdeki dönemde elektrikli otomobiller ve otomotivde yeni teknolojilerin öne çıkacağını, ülkenin yeni markaların oluşturulması için iç pazar, dış pazar ve üretim şartları anlamında son derece müsait bir ülke haline geldiğini söyledi.
Tofaş da elektrik modasına uyarak Doblo’yu İtalyan Fiat’ın isteğiyle fişe taktı. Türk mühendisler tarafından 2 ay gibi kısa bir sürede geliştirilen iki elektrikli Doblo için 40 milyon Euro yatırım yapıldı. 2011 yılı ortasında seri üretime hazırlanan Tofaş, elektrik motoru konusunda ise Arçelik’le işbirliği yaptı.
Tofaş CEO’su Ali Pandır, Bursa-Gemlik’te bulunan Gemport Limanı’nın yetersiz kaldığını belirterek, “Bu yüzden Bursa’da üretilen araçları İzmir’den gemilere yüklüyoruz. Bu da yılda 6.6 milyon TL’lik ek maliyet çıkarıyor” dedi. Pandır, Gemport’un yanında limanının genişlemesine ve araçların depolanmasına uygun bir arazi bulunduğunu, ancak bu arazinin Türk Silahlı Kuvvetleri’ne ait olduğunu vurguladı.
2023 yılını bir önceki yıla göre yüzde 39.2 artarak 265 bin 294 adetle tamamlayan hafif ticari araç pazarı, 2024 yılında büyük bir rekabete sahne olmaya hazırlanıyor. Ancak bu rekabet uzun yılların ardından yerli yani Türkiye’de üretilen modeller arasında değil Avrupa’da üretilip Türkiye’ye ithal edilen modeller arasında geçecek. Çünkü, Tofaş’ta Doblo üretimi sona erdi, Fiorino modellerinin üretimi sona ermek üzere. Ford ise Tourneo ve Transit Couirer’in üretimini artık Türkiye yerine Romanya’da satın aldığı Craiova fabrikasında gerçekleştiriyor. Yerlilerin çekildiği pazarda Stellantis Grubu Peugeot Rifter, Opel Combo, Citroen Berlingo ve Fiat Doblo ile Volkswagen ise Caddy’si ile pay arttırmaya çalışacak.
# Ford Transit CourierTürkiye’de satılan tüm otomobillerin haziran itibarıyla yüzde 80’lik ÖTV dilimine girmesiyle ‘yerli’ üreticinin satışlardaki payı hızla azaldı. Ağustos ayında satılan 66 bin 131 adet otomobilin yüzde 78.1’i ithal otomobillerden oluştu. Bu sonuçla, hem 2023 yılının hem de ağustos bazında son 7 yılın ithal otomobil rekoru kırılmış oldu.
#ÖTVTOFAŞ’ın Bursa fabrikasında ürettiği Fiat Doblo’nun üretimi İspanya’ya kaydırıldı. 2021 yılında iki büyük otomotiv devi FCA ile PSA’nın birleşmesiyle kurulan Stellantis Grubu, Doblo’nun 5’inci neslinin 2023 yılının başından itibaren İspanya’daki Vigo fabrikasında üretileceğini duyurdu. 22 yıldır üretimi Bursa’da gerçekleşen Doblo’dan bugüne kadar 2 milyon adedin üzerinde üretildi ve bu üretimin yüzde 75’inden fazlası dünyanın 80 farklı ülkesine ihraç edildi.
#TOFAŞBisiklet üretimi için ilk adım doksanların başında Ataman Bükey’den gelir. Daha sonra devreye Ovadya Sarda girer. Üretim lisansıyla başlayan sürecin sonunda Bianchi Bisiklet, yüzde 100 Türk sermayeli bir şirkete dönüşür. Süreç içinde Bianchi Bisiklet, dünyanın en eski bisiklet markalarından İtalyan Atala’ya ortak olur. 2011’de ise sektörün önemli oyuncularından Hollandalı Accell Group, Manisalı Bianchi Bisiklet’i satın alarak yeni bir dönemi başlatır. Bianchi Bisiklet’ten aldığı bayrakla Accell Bisiklet, Türkiye’den ihraç edilen bisikletlerin yüzde 60’ını gerçekleştirerek yoluna devam ediyor.
#İzmirKüresel otomotiv endüstrisinin önündeki ‘elektrikli araç’ çağının yarattığı zorluklara karşı bir dönüşüm gerçekleştirme projesi olarak görülen ‘Fiat-Renault’ evliliği başlamadan bitti. Sorun Renault’da yüzde 15 hisseye sahip Fransız hükümetinin süreci yönetmeye çalışmasından kaynaklandı. Aslında Fransa Cumhurbaşkanı Macron’un ‘Sarı Yelekler’ protestolarından sonra daha fazla korumacılığa yönelmesinin etkisi görüldü.
#YazarKüresel otomotiv endüstrisinin elektrikli geleceğe doğru hazırlandığı bir dönemde tasarruf ve ayakta kalabilme kaygılarıyla birlikte dev ortaklıkların sayısı artıyor. Bu doğrultuda dün Fiat Chrysler Grubu’ndan (FCA) Renault’ya toplam değeri 36.5 milyar doları bulacak evlilik teklifi yapıldı. Renault bu teklifi değerlendireceğini açıklarken, her iki markanın fabrikasının bulunduğu tek şehir olan Bursa’ya önemli görev düşmesi bekleniyor.
#GazetehaberleriTofaş’ın 50’inci yılı törenine katılmak için İstanbul’a gelen Fiat Chrysler Grubu (FCA) Yönetim Kurulu Başkanı John Elkann, 2068 yılında da Koç Grubu ile ortaklıklarının 100 yıllık başarısını kutlayacaklarına emin olduğunu söyledi. Fiat’ın kurucusu Giovanni Agnelli’nin torunu olan Elkann, “Tofaş bugün Avrupa’daki iki en büyük Ar-Ge merkezinden birisi. Bu merkez şu anda elektrifikasyon üzerinde çalışıyor” dedi.
#Elektrikli Araç12 yıldır Türkiye’de yatırım yapması için hükümetin bastırdığı Alman Volkswagen’in geçtiğimiz hafta Ford’la yapacağını açıkladığı ticari araç işbirliği sonrası dolaylı yoldan Gölcük’te üretimi gündeme geldi. Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün, “Önümüzdeki aylarda detaylar belli olur” dedi.
#Emre ÖzpeynirciJapon otomotiv devi Toyota’nın Türk yetkililerin ikna etmesi sonucu 2011 yılında 250 milyon Euro yatırımla Türkiye’de üretmek için karar aldığı hafif ticari araç projesinin ilk pilot uygulaması o dönem Maliye Bakanlığı’ndan vize alamayınca askıya alınmıştı. İşte o proje 5 yıl sonra Toyota’nın PSA Peugeot Citroen Grubu’yla yaptığı işbirliği sonucu Fransa’da üretilerek vitrine çıktı, Türkiye büyük bir fırsatı kaçırdı.
#ToyotaAVRUPA’daki en önemli Ar-Ge merkezlerinden birine sahip olan Tofaş, sürücüsüz araç için çalışmalara başladı. Tofaş CEO’su Cengiz Eroldu, bugüne kadar Ar-Ge’yi 40 milyon Euro üzerinde yatırım yaptıklarını belirterek, başvurdukları patent sayısının ise 350’yi bulduğunu söyledi.
#TofaşBakan Fikri Işık’ın ‘Çalışmalarda ikinci faza geldik. Ay sonu 3 prototip hazır’ diye açıkladığı yerli otomobil projesiyle ilgili tek bildiğimiz, işin içinde TÜBİTAK’ın olduğu. Onun dışında hangi şirketlerin destek verdiği, kimlerle geliştirildiği, tasarımını kimin yaptığı, hangi şirketlerin tecrübelerinden yararlanıldığı hâlâ gizemini koruyor. Bu noktada projeye yakın bazı kaynaklardan elde ettiğim bilgiler açıkçası şifreleri çözmemi sağladı. İşte o şifreler....
#RECEP TAYYİP ERDOĞAN