Türkiye’nin AB ve Serbest Ticaret Anlaşması dışındaki ülkelerden elektrikli araç ithalatını zorlaştırdığı düzenlemeye şarj edilebilir hibritler de dahil edildi. Ağırlıklı olarak Çinli üreticileri etkileyen kararla ilgili Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Cengiz Eroldu, “Otomobil pazarında yerli araç payının yüzde 25’e gerilediği günümüzde, yerli araç payının korunması ve geliştirilmesi açısından olumlu etki yaratacak” dedi. Otomotiv distribütörleri ise aynı görüşte değil.
#Otomotiv ÜreticileriOtomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Cengiz Eroldu, bazı elektrikli araçların ithalinde, kapsamı genişletilen tebliği tüketicinin korunması, hizmet kalitesinin sağlanması, otomotiv sanayiinin rekabetçiliğinin gözetilmesi ve ekonomi açısından olumlu değerlendirdiklerini söyledi.
#Elektrikli AraçHazine ve Maliye Bakanlığınca akaryakıt piyasasının takibi amacıyla devreye alınacak Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi (UTTS) kapsamına, 1 Temmuz 2025'ten itibaren satılacak sıfır taşıtlar da dahil edildi. Buna göre vergi mükellefleri taşıtlarına 31 Aralık tarihine kadar Taşıt Tanıma Birimi (TTB) taktırması zorunlu tutuldu. Ayrıca akaryakıt istasyonlarına taşıtların plakalarını tanıma amacıyla UTTS kurulacak.
#Hazine Ve Maliye BakanlığıTicaret Bakanlığı, AB ve STA ülkeleri dışından ithal edilen elektrikli araçlar için zorlaştırdığı şartların kapsamını genişletti ve şarj edilebilir hibrit (PHEV) araçları da bu kapsama ekledi. Karar en çok uzun menzilli ve uygun fiyatlı PHEV modellerini Türkiye’ye getirmeye başlayan Çinli üreticileri etkileyecek. Çin ve Japonya gibi ülkelerden benzinli ve hibrit motorlu araç dışında araç getirmek zorlaşacak.
#Ticaret BakanlığıBab-ı Ali Toplantıları’nda 2011’de yaptığı konuşmada dönemin Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Taner Yıldız; “Enerji fiyatlaması en zor konulardan biridir. Devlet piyasa belirleyici olarak davranırsa enerji fiyatı vatandaş – tüketici lehine uygun hale getirilebilir ancak bu kez de enerji üreticisi – dağıtıcısı kar edemez, dağıtım şebekesini yenileyemez, geliştiremez ve üretim için yatırım yapmaz. Bu bir girdap durumdur. Bu iki konuyu dengede tutmak büyük maharetli bir akrobasidir” demişti.
#Bab-I Ali ToplantılarıElektrikli ve haricen şarj edilebilir hibrit araçların ithalinde değişikliğe gidildi. Geçtiğimiz Kasım ayında sadece elektrikli araçlara getirilen şartlar plug-in hybrid araçlar için de geçerli oldu.
#Elektrikli OtomobilDünyanın en büyük alüminyum üreticilerinden RUSAL’ın EMEA Satış Direktörü Roman Borisov, alüminyum üretiminde sera gazını ortadan kaldıracak devrim niteliğinde bir teknoloji üzerinde çalıştıklarını belirtti. Borisov, “İnert anot teknolojisi hem sera gazı salınımını ortadan kaldıracak hem de anot tasarrufu sağlayarak üretim maliyetlerini azaltacak” dedi.
#AlüminyumProsumer Expo Yenilenebilir Enerji ve E-Mobilite Şarj Fuarı ATO Congresium’da açıldı. ATO Başkanı Gürsel Baran, “Enerjiyi doğru kullanarak, küresel ısınmanın, enerji kaynaklarının tükenmesinin, çevre kirliliğinin de önüne geçmek mümkün. Enerji verimli kullanılarak, enerji giderleri ve ülkenin de enerji ithalatı, dolayısıyla da dışa bağımlılık azaltılabilir” dedi.
#Ekin Hazal DOĞRUYUSEVERSanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır, Türkiye sanayisinin dünyanın bütün coğrafyalarına, bütün ülkelerine rekabetçi şekilde ihracat yapabilecek güçte olduğunu belirterek, “Özellikle son 5 yılda milli gelirimiz içerisinde hem toplam sanayinin hem imalat sanayinin payının yükseldiğini gözlemliyoruz. Tabii bizim için en gerek düşük, orta düşük, gerek orta yüksek, yüksek teknolojide 13 yıl boyunca pandemi dönemindeki 1-2 ay hariç neredeyse aralıksız bir yükseliş trendi var.” dedi.
#Mehmet Fatih KacırAvrupa Birliği ve Serbest Ticaret Anlaşması imzalanan ülkeler menşeli olmayan (Çin, ABD, Japonya, Meksika gibi ülkeler) elektrikli araçların satışına ilişkin tebliğ dün itibarıyla yürürlüğe girdi. Yetkili servis, çağrı merkezi, yerleşik temsilci, servis personelinde yeterlilik belgesi gibi şartlar sağlamayan markalar bugünden itibaren satış yapamayacak.
#ÇinTicaret Bakanı Ömer Bolat, CNN Türk'te yayınlanan Hakan Çelik'le haftasonu programında açıklamalarda bulundu. Bakan Bolat fahiş fiyat uygulayan işletmelere karşı Bakanlık olarak yoğun bir şekilde sahada olduklarını söylerken 'Zamları geri alın uyarısı yapıyoruz' dedi.
#Ticaret BakanıTicaret Bakanlığı’nın giderek artan tüketici mağduriyetlerinin önüne geçmek üzere elektrikli araç ithalatına getirdiği yeni şartların devreye girmesine 18 gün kaldı. AB ve STA ülkeleri dışından elektrikli araç getirenler, bu süre zarfında 7 bölgede kendilerine ait 20 servis kurmazsa elektrikli araç ithal edemeyecek. Çin’den elektrikli araç getiren distribütörler, “Düzenleme aynı şekilde uygulanırsa araçların aylarca gümrükte bekleme riski var” diyor.
#Ticaret BakanlığıTicaret Bakanlığı, elektrikli araç ithalatına yeni koşullar getirmişti. Bu kapsamda, AB ülkeleri ve STA dahilindeki 39 ülke dışında kalan Çin, Japonya, Meksika, Güney Afrika gibi ülkelerden yapılacak elektrikli araç ithalatında; Türkiye’de temsilci bulundurulma, 7 bölgede en 20 servisi bizzat açma, en az 40 personele sahip Türkçe çağrı merkezi hizmeti verme gibi şartları karşılayamayanlar ithalat ‘İzin Belgesi’ alamayacaktı. 29 Aralık 2023 itibarıyla yürürlüğe girecek düzenleme sektörde soru işaretleri yaratmıştı. Hürriyet, merak edilen soruların yanıtlarına ulaştı.
#Ticaret BakanlığıTicaret Bakanlığı, elektrikli araç ithalatına yönelik tüketiciyi koruyacak yeni şartlar getirdi. Buna göre, 7 bölgede kendisine ait en az 20 servis kurmayan, en az 40 çağrı merkezi çalışanıyla hizmet vermeyen ve Türkiye’de temsilci bulundurmayan markalar elektrikli araç ithal edemeyecek. AB ve STA yapılan 39 ülke bu düzenlemenin dışında kalacak. “Çin’den bir marka getirip Türkiye’de satarım” döneminin bittiğini belirten uzmanlar, düzenlemeyle olası tüketici mağduriyetlerinin önüne geçileceğini belirtti.
#Ticaret BakanlığıAvrupa Birliği ve Serbest Ticaret Anlaşması imzalanan ülkeler menşeli olmayan elektrikli araçların satışına ilişkin yeni kurallar getirildi. Yetkili servis, çağrı merkezi, yerleşik temsilci, servis personelinde yeterlilik belgesi gibi şartlar aranacak. Özellikle son dönemde Çin üzerinden gelen ve hiçbir parça, servis tedariği garantisi olmayan araçlar için geçerli olacak.
#Elektrikli AraçElektrikli araç pazarının iddialı oyuncuları Çinli markalar, ithalatı artıracağı ve yerli üretimde rekabetçiliği etkileyeceği düşüncesiyle yüksek vergilerle karşı karşıya. AB’de hazırlıklar sürerken Türkiye, Togg’un satışından önce yüzde 40 ilave gümrük vergisi getirdi bile. Sektör uzmanları ise bu adımları, hem tüketicilerin uygun fiyata yüksek teknolojili araç satın alması hem de elektrikli araç ekosisteminin büyümesi açısından soru işareti olarak görüyor.
#ÇinCumhuriyetin ilan edildiği 1923 yılında Türkiye’de faaliyete geçen Shell, elektrikli şarj istasyonlarına yönelik çalışmalarını da sürdürüyor. Togg ile anlaştıklarını hatırlatan Shell Türkiye Ülke Başkanı Ahmet Erdem, “Yurtiçinde yaygın bir şebeke kurmayı hedefliyoruz. 400 lokasyona 600’ün üzerinde hızlı, yani 180 kWh veya üzerinde özelliği olan şarj cihazlarını monte edeceğiz” dedi.
#ShellCumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, İstanbul'da Atatürk Kültür Merkezi'nde MÜSİAD'ın 32. Kuruluş Yıl Dönümü Programı ve Geleneksel MÜSİAD Türkiye'nin Gücü Ödülleri Töreni'ne katıldı. Cumhurbaşkanı Erdoğan, "Savaştan gelip ülkemize sığınan bu kardeşlerimize sonuna kadar sahip çıkacağız. Kendileri isterlerse gidebilirler ama biz onları asla kovmayacağız. Birileri çıkmış durmadan laf salatası yapıyorlar. Biz onlara ev sahipliği yapmaya devam edeceğiz ve onları katillerin kucağına atmayacağız" dedi.
#İstanbulSon dönemde doğalgaz, petrol ve kömür maliyetlerinin 8-10 kat arttığını söyleyen Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Fatih Dönmez, “Özellikle doğalgazdaki maliyetin büyük bölümü devlet tarafından ödeniyor. 400 liralık bir faturanın 300 lirasını devlet, vatandaş adına ödüyor. Bu elektrikte yarı yarıya” diye konuştu.
#Fatih DönmezBisiklet üretimi için ilk adım doksanların başında Ataman Bükey’den gelir. Daha sonra devreye Ovadya Sarda girer. Üretim lisansıyla başlayan sürecin sonunda Bianchi Bisiklet, yüzde 100 Türk sermayeli bir şirkete dönüşür. Süreç içinde Bianchi Bisiklet, dünyanın en eski bisiklet markalarından İtalyan Atala’ya ortak olur. 2011’de ise sektörün önemli oyuncularından Hollandalı Accell Group, Manisalı Bianchi Bisiklet’i satın alarak yeni bir dönemi başlatır. Bianchi Bisiklet’ten aldığı bayrakla Accell Bisiklet, Türkiye’den ihraç edilen bisikletlerin yüzde 60’ını gerçekleştirerek yoluna devam ediyor.
#İzmirTürkiye otomotiv pazarı geçtiğimiz yıla oranla ilk 3 ayda yüzde 60’lık büyüme yakalayarak 198 bin 600 adede ulaştı. Otomobil ve hafif ticari satışlarının 96 bin seviyesinin üzerine çıktığı mart ayı ile birlikte 2021 ilk çeyreği, tüm zamanların en yüksek satış rakamına ulaştı.
#Gazetehaberleri