Havalimanında hiç beklemeden, sıraya girmeden işlemlerinizi yapmak ister misiniz? Kendi işinizi kendiniz görün. İstanbul’da Atatürk Havalimanı’ndan uçarken Türk Hava Yolları’nın hızlı check-in hizmeti için yeni bir ada oluşturuldu.
Ne uçakta verilen ikram, ne de koltuk aralıkları... Yolcu en çok uçağa binmeden şikayet ediyor. Uzun check-in sıralarında beklemek, istemediği bir koltuk numarası yolcuyu çıldırtıyor. Girişte yaşanan memnuniyetsizlik uçakta ne yapılırsa yapılsın bir türlü geri gelmiyor. Terminalde kaybedilen zaman rötara dönüşüyor.
Türk Hava Yolları, yolcunun işlemlerini hızlı tamamlaması için Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali’nde yeni bir uygulama başlattı. Ticaretten Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Mehmet Akif Konar ve ekibinin projesinde terminalin gidiş katında B ile C adaları arasında ‘Fast Check-in Zone’ adı verilen bir bölge oluşturuldu. Kapıdan girişten itibaren boğaz gibi yolcuları çeken bu bölgeye çok sayıda otomatik check-in makinesi yerleştirildi.
Yolcu terminale girdiğinde bu bölüm ile karşılaşıyor. Her makinenin başında THY personeli var. PNR’ınızı girip işleminizi yapıyorsunuz. Pasaportunuzu sisteme tanıtıyorsunuz. Ardından istediğiniz koltuğu seçip millerinizi de işleyebilirsiniz.
Bagaj etiketi de çıkartıyor
Afrika’ya veya riskli bir bölgeye gidiyorsunuz. Nerede aşı olacaksınız? Doğru bilgiyi kimden alacaksınız?
Türk Hava Yolları Kabin Amiri Selda Durmaz, bundan bir ay önce Tanzanya’ya görevli olarak uçtu. Darüsselam’da sivrisinek ısırığı ile sıtma virüsü kaptı. Dönüşte hastalandı. Teşhisi geç konulan hastalık nedeniyle kurtarılamayarak hayatını kaybetti. Arka arkaya gelen olayların ardından gözler seyahat hastalıklarına çevrildi. Afrika’da 44 noktaya uçan THY, kıtanın en önemli yabancı taşıyıcısı. Transit yolcular kadar son yıllarda bölgeye çok sayıda Türk de seyahat ediyor. Sarıhumma, menenjit, sıtma gibi hastalıklar giderek daha fazla görülüyor. Ancak Türkiye’deki hastaneler bu hastalıklar konusunda tecrübeli değil. Teşhis ve tedavide geç kalınması ölümcül sonuçlar ortaya çıkarabiliyor.
NE YAPMALI
-Türkiye’de bu konuyla ilgili en doğru bilgiyi Hudut Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğü’nden alabilirsiniz. Tüm büyük havalimanlarında uzman doktorların görev yaptığı birimler bulunuyor.
Havayolu şirketleri filolarını yeniliyor, öbür taraftan kabine küçük dokunuşlarlarla farkındalık yaratıyor. Müzikler değişiyor, ışık sistemleri yenileniyor.
İşte uçaklarda yeni dönem
Perde geri döndü
Türk Hava Yolları, iki yıl önce ani bir kararla tek koridorlu Boeing 737 ve Airbus A320 serisi uçaklarında business class ile galley olarak adlandırılan mutfağın arasındaki perdeleri kaldırmıştı. İddiaya göre bir bakanın eşi ‘business’tan öndeki perdeyi aralayıp başını içeri uzatmış, bu sırada galleyde çalışan bir kabin memuru bakmadan perdeyi kapatınca eli çarpmıştı. Bu THY yönetimine şikâyet edilmişti. Germanwings olayının ardından yeni kurallar yürürlüğe girdi. Uçuş sırasında kokpit kapısının açıldığı durumlarda, güvenlik zafiyetinin oluşma riskine karşılık perdelerin tekrar takılmasına karar verildi.
Müzikler beğenildi
Birçok bisikletçi, hafta sonlarında yaşadıkları şehir yerine yurt içinde bir noktaya uçup, farklı rotalarda pedallıyor.
Yurtdışında bisiklet turlarına katılanların sayıları da hızla artıyor. İlk bakışta bisikletinizi taşımak size zor gelebilir.
“Niye gittiğim yerde kiralamıyorum” diye kendinize sorabilirsiniz.
Bazı ülkelerde bu sorun değil.
Ama birçok bisikletçi, kendi bisikleti ile yola çıkmayı tercih ediyor.
Bisikletinizle uçmak gözünüzde büyümesin.
Belki ilkinde sıkıntı çekeceksiniz.
Ancak kuralları öğrendikçe, montajda, kutulamada ustalaştıkça daha sık bisikletinizle uçağa bineceksiniz.
Delta Havayolları’nın başlattığı hizmetle bavulunuz uçağa götürülüp oturduğunuz koltuğun üzerindeki baş üstü dolaplarına yerleştiriliyor.
Bu hizmet uçağa binişi de hızlandırıyor.
Uçağa binmek için köprüde uzayan sıradasınız.
Yolcular ellerindeki bavulları baş üstü dolaplarına koymaya çalışıyor.
Sıra bir türlü ilerlemiyor.
İşlemler uçuyor, uçak zamanında kapı kapatamıyor.
Havayolları için en büyük maliyet kalemi, uçağın yerde ekstradan beklemek zorunda kalması.
Bir türlü yerlerine oturamayan yolcular nedeniyle her yıl ciddi rötar meydana geliyor.
Bir haftalığına deniz tatiline gidiyorsunuz. Ağır bir bavul hazırlayıp kendinize işkence etmeyin. Kabine alabileceğiniz çantayla bir haftayı rahatlıkla geçirebilirsiniz.
Öncelikle kabine alabileceğiniz bavulun ölçüleri: 56 cm x 45 cm x 25 cm. Birçok havayolu şirketi check-in sırasında kabin bavulunuzu tartıyor.
10 kilogramın üzeri alınmıyor. Hatta limiti 8 kilogram olarak belirleyenler de var. Uçacağınız havayollarının kurallarını öğrenin.
Kendinize bir liste hazırlayın. Giymeyeceğiniz bir kıyafeti boşu boşuna taşımayın. Planlı olurken yedek giyeceği de unutmayın.
Sıra geldi bunları çantanıza yerleştirmeye. Katlama sanatına hoş geldiniz. Bavulunuzun santimetrekaresini bile boş bırakmayarak eşyalarınızı yerleştirin.
Düzgün katlamanız size yer kazandıracaktır. Yer tutan, kullanışsız olan eşyalarınızdan vazgeçin.
Otelde kalacaksanız örneğin niye yanınızda saç kurutma makinesi taşıyorsunuz?
Kişisel bakım ürünlerinde ise sıvı kurallarına dikkat. Ambalajlar 100 mililitreyi geçmesin.
Ekonomik kriz, Avrupa’da özel havacılığı vurdu. Rekor sayıda siparişin verildiği 2008’den bu yana bir türlü toparlanamayan ekonomi nedeniyle satışlar son yıllarda dipte. Bu durumdan tek etkilenmeyen sınıf uzun menzilli, geniş gövdeli jetler oldu. Küresel şirketler, filolarını yenilemeye, bazıları büyütmeye devam ederken imalatçılar da arka arkaya çıkarttıkları uzun menzilli uçaklarla bu pazardaki rekabeti canlı tutuyor.
Orta ve özellikle de küçük sınıftaki uçaklarda ise son birkaç yıldır yaşanan durgunluğun ardından az da olsa bir hareketlenme var.
Fuara THY’nin günlük Cenevre seferleri ile çok sayıda sektör çalışanı gelirken, Gözen Air, Genel Havacılık, AMAC Türkiye de katılımcılar arasında yer aldı.
FALCON 5X GÜN SAYIYOR
Fransız imalatçı Dassault, tamamen yeni bir gövdeye sahip çift motorlu iş jetini 2 Haziran’da Bordeaux-Mérignac fabrikasından törenle çıkartıyor. İlk uçuş için hedef yaz ayları. Çift motorlu 5X, 258 santimetrelik gövde eniyle ‘en geniş iş jeti’ unvanına sahip. Tavanında pencere olan uçak, İstanbul’dan New York’a aktarmasız uçabilecek.
Dassault, üç motorlu Falcon 8X modelinde ise test uçaklarının sayısını 3’e çıkardı. Testleri süren uçağın teslimatı gelecek yıl ortasında başlayacak.
Uçaklar ve kuşlar arasında ilk savaş 1912’de yaşandı. O gün bugündür sayısız olay meydana geldi. Gün geldi ölümlü kazalar yaşandı, bazen de mucizeler.
Son yıllarda uçaklar ile kuşlar arasındaki savaş giderek daha kanlı hale geliyor. Sektöre maliyeti yıllık 1,5 milyar dolar olan kuş çarpma olaylarının ardında havacılığın büyümesinin yanı sıra kuşların daralan doğal yaşam alanları da etkili.
Genellikle çarpmaların yüzde 65’lik bölümünde ciddi hasar oluşmuyor. En tehlikeli durum, kuşların motora çarpmasıyla yaşanıyor. Bir anda yaşanan güç kaybı, uçuşun en riski aşaması olan iniş ve kalkışta tehlike meydana getiriyor. Jet motorlar belirli bir ağırlığa sahip kuş çarpsa bile güç üretmeye devam ediyor. Bazen New York’ta Hudson Nehri’ne inen UsAirways uçağı gibi iki motorunu da kaybeden uçaklara rastlanabiliyor.
Havalimanları, kuşlara karşı önlem alıyor. Ses dalgaları yayan veya ışıklı sistemler yerleştiriliyor. Kuşlara besin kaynağı oluşturan çöplük gibi alanlar havalimanları yakınlarından kaldırılıyor. Bazı havalimanları eğitimli yırtıcı kuşlarla doğal yönden mücadele ediyor. Tüm önlemlere rağmen kuşlar milyonlarca yıldır genetik kodlarını verdiği emirleri dinliyor.
ÜÇÜNCÜ HAVALİMANI’NDA NE OLACAK
İstanbul’da yapımı süren Üçüncü Havalimanı kuş göçü rotası üzerinde. Kuşların Afrika’dan Avrupa’ya uçuşlarında kullandıkları üç rota var. Cebelitarık, Tunus-Sicilya ile birlikte İstanbul Boğazı göçün önemli bir bölümüne ev sahipliği yapıyor. Rota, tam Üçüncü Havalimanı üzerinden geçiyor.