Paylaş
Ekonomik kriz, Avrupa’da özel havacılığı vurdu. Rekor sayıda siparişin verildiği 2008’den bu yana bir türlü toparlanamayan ekonomi nedeniyle satışlar son yıllarda dipte. Bu durumdan tek etkilenmeyen sınıf uzun menzilli, geniş gövdeli jetler oldu. Küresel şirketler, filolarını yenilemeye, bazıları büyütmeye devam ederken imalatçılar da arka arkaya çıkarttıkları uzun menzilli uçaklarla bu pazardaki rekabeti canlı tutuyor.
Orta ve özellikle de küçük sınıftaki uçaklarda ise son birkaç yıldır yaşanan durgunluğun ardından az da olsa bir hareketlenme var.
Fuara THY’nin günlük Cenevre seferleri ile çok sayıda sektör çalışanı gelirken, Gözen Air, Genel Havacılık, AMAC Türkiye de katılımcılar arasında yer aldı.
FALCON 5X GÜN SAYIYOR
Fransız imalatçı Dassault, tamamen yeni bir gövdeye sahip çift motorlu iş jetini 2 Haziran’da Bordeaux-Mérignac fabrikasından törenle çıkartıyor. İlk uçuş için hedef yaz ayları. Çift motorlu 5X, 258 santimetrelik gövde eniyle ‘en geniş iş jeti’ unvanına sahip. Tavanında pencere olan uçak, İstanbul’dan New York’a aktarmasız uçabilecek.
Dassault, üç motorlu Falcon 8X modelinde ise test uçaklarının sayısını 3’e çıkardı. Testleri süren uçağın teslimatı gelecek yıl ortasında başlayacak.
16.2 MİLYON DOLARA GENİŞ UÇUN
Cessna yeni modeli Latitude’un geniş kabinini Cenevre’de uygun fiyata sunarak büyük ilgi çekti. Yeni ve geniş bir gövdede kabin yüksekliği 183 santimetre. Zemin ise düz. 16.2 milyon dolarlık fiyata sahip uçak için bugün sipariş verilse Cessna yılsonuna teslimat garantisi veriyor.
ŞÖMİNE ALIR MIYDINIZ?
Yolcu uçaklarının kabinlerini iş jeti haline getiren Lufthansa Technik, isteyen müşterilerinin uçaklarına şömine koyabilecek. Tabi ki bu gerçek bir şömine değil: Ateş yok. Işık ve ses efektiyle gerçekçi bir görüntü veren şömine etrafına ısı yayacak.
Uçaklar için sertifikasyonu tamamlanan bir başka tasarım ise bulaşık makinesi. “Havada kimin işine yarar?” demeyin. Lufthansa Technik talep üzerine bu cihazın uygulamasını uçaklar için gerçekleştirdi.
YENİLER BİRBİR HAVALANIYOR
Yeni tasarımlar birbir ilk uçuşlarını da yapıyor. Amerikalı imalatçı Gulfstream, G500’ün ilk uçuşunu yaptı mesela. Yeni bir gövde konseptine geçen Gulfstream’in G500’ü 9260 kilometre menzile sahip olacak. Teslimatlar 2018’de başlıyor.
Uzun yıllardır imal ettiği pervaneli uçaklarla adını duyuran İsviçreli şirket Pilatus ise PC-24 modeli ile jet pazarına adım attı. İlk uçuş geçen hafta başarıyla yapıldı. Bugüne kadar 80 uçak siparişi alan Pilatus, elindeki turboprop çift motorlu uçakları değiştirmek isteyen işadamlarını hedefliyor. Çim veya toprak meydanlara da inip kalkabilen uçağın fiyatı 9 milyon dolar.
Paylaş