Görüş uzaklığının belirlenen şartların altına düşmesi halinde hiçbir pilot uçmaz. Ya da o havalimanına inmez. Hiçbir havayolu şirketi, kuralları zorlamaz. Çünkü en ufak bir kazada doğacak sorumluluk altından kalkılacak gibi değildir. Ayrıca sigorta şirketleri can kaybı olmasa bile doğabilecek uçak hasarları için ödeme yapmazlar. Sivil havacılık otoriteleri, yerel ve uluslararası otoriteler limitleri zorlayan havayollarını takibe alır, asla peşini bırakmazlar.
Uçaklar ve yolcuların ayrı uçuş planları vardır. Sabah İstanbul’dan Adana’ya giden uçak gelip Oslo’ya devam eder. Uçağın yerde uzun süre kalması istenmez. Bu ticari olarak zarardır. Bu yüzden sis nedeniyle bir havayolu seferlerini erteliyor ya da iptal ediyorsa bunu anlayışla karşılamak gerekiyor.
Hiçbir iş ya da keyfine yapılacak yolculuk asla canımızdan kıymetli değildir. Böyle durumlarda her zaman bir uçak kazası fotoğrafını gözlerinizin önüne getirin ve sakinleşin. Dünyanın en güvenli yolculuğunu sunan uçaklar ne yazık ki limitler zorlandığında, kurallar bozulduğunda bir felaket aracı haline gelirler...
HAVAYOLU NE YAPIYOR
Havayolu şiketi 2 saati aşan rötarlarda yolculara soğuk sandviç, 4 saati aşanlarda ise sıcak yemek vermek zorunda. 8 saati aşan rötarlarda ise dış hat uçuşları için otel seçeneği sunuluyor. İstenilen uçuş için ücretsiz olarak bilet değiştirme imkanı veriliyor. Yolcuların belirli aralıklarla sürekli bilgilendirilmesi gerekiyor.
İstanbul Atatürk ve Sabiha Gökçen: En çok sis kasım ayında yaşanıyor.
Ankara Esenboğa: Sis, aralık ve şubatta etkili.
890 şirketin 125 uçak, helikopter ve insansız hava aracıyla katıldığı fuarın hakimiyeti sivil pazardaydı. Dubai’de büyük siparişler veya son dakika sürprizleri yoktu. Airbus, Ortadoğu’dan 74 uçak siparişi alan dev yolcu uçağı A380’i getirmişti. İki katlı, 555 koltuklu A380, gösterisiyle yine ilgi odağıydı.
Boeing ise ilk uçuşunu 22 Aralık’ta yapması beklenen 787 ile sıkıntılı günleri geride bırakmak istiyordu. Amerikalı imalatçı Jumbo Jet’in en yeni üyesi 747-8 için özellikle kargo ve yolcu pazarında yeni müşteriler aradı. İmalattan sonra boyama işlemleri de tamamlanan 747-8, Ocak 2010’da uçacak. İlk teslimat, önümüzdeki yılın dördüncü çeyreğinde Cargolux Havayolları’na yapılacak.
Bölgesel uçak pazarında Bombardier ve Embraer ise ağırlığını iş jetlerine kaydırmıştı. Rakipleri Dassault, Gulfstream ve Cessna imalat yelpazesindeki tüm uçaklarını getirmişti. Hava taksi şirketleri, jet ortaklık hizmeti veren operatörlerle birlikte Dubai’ye gelen özel uçak sayısı 63’e ulaşmıştı.
THY, İMALATÇILARIN GÖZDESİ OLDU
Fuarda THY’yi Yönetim Kurulu Başkan Vekili Hamdi Topçu, Genel Müdür Temel Kotil, İnsan Kaynaklarından Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Kazım Çalışkan temsil etti. İmalatçılarla sürekli toplantılar yapan THY yöneticileri, Dubai’de fırsatları kovaladı.
Hamdi Topçu “2008’de kriz çıkacağını ön görünce küçülme yerine büyümeye karar verdik. Yeni noktalarla, frekans artırımı ile pazarı büyüttük. 105 uçaklık alım planında ise ihale yapmak yerine fırsatları değerlendirdik. 12 777-300ER, 10 A330-300 ve kargoya da 2 A330-200 siparişi verdik. 2011’de uzun menzilli pazarda filomuzu yüzde 80 büyütüyoruz. Kargoda ise daha uzun menzilli ve büyük kapasiteli uçaklar bakıyoruz” dedi. THY, tek koridorlu uçak ihtiyacı için de görüşmelerini Boeing ve Airbus’la sürdürdü.
AIREX BÜYÜMELİ
Düşük maliyetlerle küçük havaalanları neden birbirine bağlanmaz?
Neden Adana-Antalya arasında ya da İstanbul-Bursa arasında düzenli seferler olmaz?
Neden hazırda bekleyen Gazipaşa Havalimanı’yla İstanbul ya da Şam arasında seferler düzenlenmez?
Örnekleri Nevşehir’den Siirt’e kadar çoğaltabiliriz...
BoraJet, Türkiye’nin havacılığında yeni bir sayfa açıyor.
Havayolu yolcu taşımacılığının bölgesel boyutu gerçek oluyor...
Yakın gelecekte, 66 koltuklu çift PWC127F motorlu ATR72-500 tipi BoraJet uçakları bizi başka kentlere, görmediğimiz havaalanlarına götürecek.
New York’ta Newark Havalimanı’nda Continental Havayolları’nın hangarlarından birindeyim.
Hangarın yarısı perde ile ayrılmış. Havayolları dünyasının lider kadrosu orada. Perde açılıyor. Star Alliance logosu ve rengine boyanmış Continental’in 757’si, spotların altında ışıldıyor. Sonra Lufthansa’dan Singapur Havayolları’na uzanan şirketlerin liderleri çağırılıyor.
THY Genel Müdürü Temel Kotil, bu zincirin lider şirketlerinden önemli birinin genel müdürü olarak karşımıza geliyor. Nereden nereye... Türk Hava Yolları, bulunduğu coğrafyanın lideri, Avrupa havayolları sıralamasındaki yeri ve dünya markası olarak Temel Kotil ile karşımıza dikiliyor... Açık semalarda, sınırlı semalarda mükemmele uçuşun gücü orada THY anonsuyla doruğa çıkıyor.
Benim gibi “THY’nin Türkiye’nin 1 numaralı markası olduğuna inananlar” çok heyecanlanıyorlar. Yer, New York. Star Alliance zincirine katılan şirket, Amerikan havayolu Continental. Bizden çok uzakta, çok farklı bir operasyon yapıyor ama bizden söz ediliyor. Dünya markası olmak böyle bir şey işte. Uzak bir diyarda, bizi ilgilendirmeyen bir şirketin töreninde güçlü ışıkların altında ışıldamak. İnsana müthiş bir keyif veriyor.
THY’YE YOĞUN İLGİ
Tören bitiyor ve hangarın bir yanındaki masalarda her havayolu şirketinin lideri ayrı ayrı gazetecileri kabul ediyor, soruları cevaplıyor. Temel Kotil, yanında Basın Müşaviri Ali Genç, hoş bir hostesimiz Özlem Öncel, şirketin dâhi çocuğu İş Geliştirme ve Anlaşmalar Başkanı Dr. Haşmet Gökırmak, THY Amerika Müdürü İhsan Baytan... Bir de bakıyorsunuz, önlerinde CNN’in ünlü yüzü Richard Guest’ten başlayarak dünyanın dört yanından gazeteci ve televizyoncular yığılmış sorular soruyor. Soruların tümünde THY’nin büyüme efsanesinin şifreleri var. Temel Kotil profesyonel sorulara profesyonel cevaplar veriyor. Ses tonundan duruşuna kadar özel ayarlar yapıyor. Günlük yaşamdaki halinden Amerikan stili bir davranışla onların karşısında gardını alıyor.
Gözucuyla izlediğim resim benim gibi zor beğenen bir insanı bile etkiliyor.