Haksızlığa uğradığını düşünen, aldığı hizmetten memnun kalmayan artık kaleme değil klavyeye sarılıyor. Twitter gibi sadece 140 karakterle sınırlı alanda yer alan “X Havayolları’ndan nefret ediyorum” gibi bir cümle, aynı anda milyonlarca kişi tarafından görülebiliyor. Uçakta kargoya verdiği gitarını hasarlı teslim alan bir müzisyenin hazırladığı klip ise Youtube’da izlenme rekorları kırıyor.
EN ÇOK ŞİKAYET RÖTARDA
Sosyal paylaşım sitelerinde en çok şikayet rötarlardan geliyor. Bunu koltuk ve ikramdan memnuniyetsizlik, havalimanında check-in ve bilet satış personeliyle yaşanan sorunlar izliyor. Olumlu yorumların oranı toplamda yüzde 5 civarında.
Havayolu şirketleri sosyal paylaşım sitelerini, forumları takip edebilmek için yolcu ilişkileri bölümlerinde özel birimler kuruyor. Şikayetler hızla bulunup yolcu memnuniyetinin artırılması için hemen özür mektupları gönderiliyor.
Sosyal paylaşım siteleri sadece şikayetler için değil, aynı zamanda havayollarının promosyonlarını ilan ettiği, yarışmalar yaptığı bir mecra. Bunu en etkin kullanan şirket Jet Blue Havayolları. Twitter sitesinin 1.6 milyon üyesi var. Ancak bazı Avrupalı ve Uzakdoğulu şirketler henüz sosyal paylaşım sitelerine mesafeli duruyor. Bu konudaki en büyük şikayet, hakarete varan karalayıcı yorumlar.
TÜRKİYE’DE HENÜZ YENİ
Türkiye’deki havayolu şirketleri sosyal paylaşım siteleriyle son bir yıldır ilgileniyor. Ağırlıklı olarak promosyonlar, hizmetler tanıtılıyor.
Amerika’nın 1920 ve 30’lu yıllarda en tanınan simalarından pilot Amelia Earhart’ın gizemli hikayesi, “Amelia” filmiyle yeniden gündeme geldi. Çift motorlu Lockheed L-10E Electra ile 1937’de tek başına dünya turuna çıkan Earhart’ın uçuşu Pasifik Okyanusu’nda kaybolmasıyla son bulmuştu.
Amelia Earhart, 1897’de Atchison Kansas’ta doğdu. Üniversitede öğrenciyken uçmayı ve pilot olmayı kafasına koydu. İlk rekorunu 1922’de kırdı. 4 bin 300 metreye çıkıp en yüksekten uçan kadın unvanını aldı.
Kadınların daha fazla havacılıkta yer alması için rekorlara imza atmak istiyordu. Yayıncı George P. Putnam ile tanıştı. Daha sonra evleneceği Putnam, ona rekorlar kıracağı yeni uçuşların hem kapısını hem de finansmanının yolunu açtı. Gökyüzünün kraliçesinin en büyük hedefi, tek başına ekvator çizgisini izleyerek yapacağı uçuştu. Earhart’a PanAm Havayolları’nın öğretmen seyrüsefercisi Fred Noonan eşlik edecekti.
KÖTÜ BAŞLANGIÇ
Tarihler 17 Mart 1937’yi gösterirken rekor uçuş Oakland’da yaşanan bir kazayla başladı. Yakıt dolu uçağın ağır olması nedeniyle kalkışta lastik patladı. Sağ ana iniş takımı kırıldı, uçak ağır hasar gördü.
Elden geçen Electra ile rekor uçuşu 1 Haziran’da yeniden start aldı. Miami, Güney Afrika, Hindistan, Güneydoğu Asya rotasını izleyen Earhart’ın önünde 11 bin kilometre kalmıştı. En riskli rota Pasifik Okyanusu’ndan geçiyordu. Yakıt ikmali için inilecek Howland Adası yakınlarında Amerikan Donanması’na ait Itasca gemisi bekliyordu.
Son telsiz bağlantısı, 2 Temmuz sabah saat 07.52’de kayıtlara geçti. 40 yaşındaki pilot, telsizle bağlantı kuramadığını, yakıtının bittiğini söylüyordu. Uçaktaki telsiz anteni ağırlık yapmaması için çıkartılmış, adadaki seyrüsefer cihazının başındaki operatör uyuyakalmıştı. Cihazın aküsü de bitmişti. Kaybolan Earhart’ı bulmak için günlerce 390 bin kilometre alan tarandı. Ne kendisinden ne de uçağından bir ize rastlanmadı.