Özgür Bolat

Akıl ne işe yarar?

10 Temmuz 2014
2014 FIFA Dünya Kupası bir süredir devam ediyor.

Nedir futbol? Birilerinin uydurduğu bir oyun.

Bir kişi zamanında çıkmış ve “Bu dört direğin içerisinden, topu geçiren kazansın!” demiş. Futbol şu anda 3.5 milyar izleyicisiyle dünyanın en popüler sporu.

Başka birisi, “Yuvarlak çemberin içinden top geçiren kazansın” demiş ve basketbol diye bir spor uydurmuş. 3 milyar izleyicisi var (Bu arada, dünyada en fazla izlenen ikinci spor basketbol değil, kriket).

Wimbledon yeni bitti. Başka birisi de tenisi uydurmuş. 1 milyar izleyicisi var.

Yani, tüm sporlar insan aklının bir kurgusu. Gerçek değil.

BİLGİSAYAR OYUNLARI

Bilgisayar oyunları ne?

Yazının Devamını Oku

Türk insanı aptal mı?

3 Temmuz 2014
Gazetelerde okuduk. Alman psikolog Heiner Rindermann bir araştırma yapmış.

Ülkelerin IQ (zeka) seviyelerini ölçüp, Dünya IQ Haritası’nı çıkartmış.

Türkiye ortalama 88 puanla Avrupa’da en alt sıralarda (37. sırada). Yani, 90-110 aralığında olan normal zeka seviyesinin altında.

Bu ne anlama geliyor? Türk insanı gerçekten zeki değil mi? Zekası ortalamanın altında mı?


IQ NE ÖLÇER?

Psikolog Peter Wason, insanların muhakeme gücünü ölçmek için ünlü Wason Testini geliştiriyor.

Soru şu: Dört kart var. “Kartın bir yüzünde çift sayı varsa, diğer yüzünde sessiz harf vardır.” kuralını ispatlamak için hangi kartları çevirmeniz gerekir?

Biraz düşünün.

Yazının Devamını Oku

Annenin ve babanın en büyük görevi nedir?

26 Haziran 2014
Fil, balina, köpekbalığı, albatros ve kaplumbağa.

Birbirinden çok bağımsız türler. Ama ortak bir özellikleri var.

Hepsi uzun yıllar yaşıyor.

Diğer tarafta da istiridye, fare, sivrisinek veya ciklet balığı gibi balık türleri var.

Onların da bir ortak özelliği var. Ömürleri kısa.

Acaba, bu fark neden oluşmuş ve bu fark, türlerin ebeveynliğini nasıl etkiliyor?

SAVUNMA MEKANİZMASI


Yazının Devamını Oku

Kuralsız aileler çocuklara nasıl zarar veriyor?

19 Haziran 2014
Çoğu ailede çocuğun her istediği yapılıyor.

Çocuğun davranışlarını belirleyecek kurallar ve sınırlar koyulmuyor.

Kurallar olmayınca da aileler duruma göre karar veriyor.

Çocuk, aynı isteğine farklı zamanlarda farklı tepkiler alabiliyor. Bazen evet olan şey, bazen hayır oluyor. Tabii çocuk da hayır’ı, evet’e dönüştürmeyi öğreniyor.

Çoğu zaman da manipulasyonla.

Böyle bir ailede yetişen çocuğun, hayatta başarılı olması da zorlaşıyor.

Peki, kuralların net olmadığı bir evde, çocuk neden başarılı olamıyor?

OTOKONTROL VE BAŞARI

Daha önce de yazdığım gibi Stanford Üniversitesi’nden Prof. Walter Mischel bir grup çocuğu tek tek bir odaya alıp, masalarının üstüne bir lokum koyuyor ve şöyle diyor:

Yazının Devamını Oku

Geleceğimiz mezarlıklara mı bağlı?

12 Haziran 2014
Bomonti’de yüksek bir binanın en üst katına çıkıp, İstanbul’u izliyorum.

Etrafıma bakınca, gördüklerime inanamıyorum.

Etrafımda sayabildiğim 11 tane yeşil alan var. Bunların kaçı mezarlık biliyor musunuz?

Tam 9 tanesi. Yani, İstanbul’un merkez bölgelerinde mezarlıklar olmasa, çok az yeşil alan olacak.

Fotoğraflarını da çektim (Bomonti’yi merkez alarak 270 derece alanı kaplayacak şekilde.).

Buyurun!

ZİNCİRLİKUYU TARAFI


Yazının Devamını Oku

“Ben dili” empati kurmayı öğretir mi?

5 Haziran 2014
Bir okur geçen haftaki yazım üzerine yorum yapmış: “Ben dili” iyidir çünkü empati kurmayı öğretir.

Örneğin, bir anne çocuğuna “Ödevlerini yapmazsan, üzülürüm.” derse, yani duygusunu ifade ederse, çocuk empati kurmayı öğrenir, diyor okur.

“Ben dili” tam tersine empati kurmayı engeller. Nasıl mı?

ARAŞTIRMA

Süleyman Demirel Üniversitesi’nden Dr. Ömer Antalyalı ve ben, bir araştırma yaptık.

Öğrencilerin kişisel eğilimlerini 36 parametrede ölçtük. Sonra bu sonuçları öğrencilerin başarılarıyla karşılaştırdık.

Ortaya, başarıyı en çok etkileyen parametreler çıktı.

Ama asıl ilginç olan, bu parametreler arasındaki ilişkiydi.

Sizce sosyal endişesi (iletişim kurarken ürkek ve çekingen davranmak) yüksek olan kişilerin, empati becerisi yüksek midir yoksa düşük müdür?

Yazının Devamını Oku

“Ben dili” iletişimi çocuklara nasıl zarar veriyor?

29 Mayıs 2014
Ders gözlemindeyim.

Öğretmen çocukları uyarıyor: “Çocuklar ses yapmayın. Üzülüyorum ama.”

Çocuk, oyun oynarken anneden uzaklaşıyor. Anne, çocuğu getiriyor ve uyarıyor: “Oğlum uzaklaşma dedim ama. Bak üzülüyorum.”

Öğretmen de anne de “üzülüyorum” diyerek, “ben dili” ifadesi kullanıyor.

Birçok kişiye göre, bu en sağlıklı iletişim yöntemi.

Acaba gerçekten öyle mi?

OLUMSUZ ETKİ

“Ben dili” bilinenin aksine, çocuklara zarar veriyor.

“Ben dilini” kullanan kişi, kendi duygusunu ön plana çıkartıp, karşıdaki kişinin duygusunu önemsizleştiriyor.

Yazının Devamını Oku

Başarı, ne zaman sorunludur?

22 Mayıs 2014
İki tane sporcu. İkisi de olimpiyat şampiyonu.

Ama bir tanesi şampiyon olduktan sonra depresyona giriyor, diğeri girmiyor.

Bir tanesinin hayatı anlamsızlaşıyor, diğerinin motivasyonu daha da artıyor.

Neden acaba? Depresyona giren bir sporcu ile girmeyen bir sporcu başarıya nasıl bir anlam yüklüyor?

SAĞLIKSIZ BAŞARI

Bazı insanların başarı anlayışları oldukça sağlıksız.

Bu kişiler “başarmak” ve “kazanmak” kavramlarını eşdeğer tutuyor. Birinci olup kazanınca, başarılı hissediyor.

Bu durumda başarmak, diğer insanları geçmek anlamına geliyor.

Peki, neden?

Yazının Devamını Oku