Ama Soma’da kurtulan işçi, “Günlük 40 TL alıyorum.” deyince,
çaresiz ve yalnız bir teyze, “Hem kocam hem damadım içeride.” diye haykırınca,
Kendini bir sedyeden daha değersiz hisseden yaralı işçi sedyeye yatırılırken, “Çamurlu ayakkabılarımı çıkartayım mı?” diye sorunca,
“Yoksulluk en büyük şiddet (Gandhi).” diyorum.
Soma'da hayatını kaybeden maden işçilerimize Allah'tan rahmet, bu şiddeti yaratanların vicdanlarına da Allah’tan ıslah diliyorum.
En çok nasıl kullanıyorlar diye bakıyoruz.
İlk üç sırada oyun, sosyal medya, müzik/film var.
Ama aynı zamanı ve enerjiyi okula vermiyorlar?
Evdeki teknolojiye bağımlı olan çocuk, neden okula ya da okuldaki teknolojiye bağımlı olmuyor?
HAYVANAT BAHÇELERİ
Oxford Üniversitesi’nden araştırmacılar Clubb ve Mason vahşi afrika fillerinin hayatını araştırırken ilginç bir şey farkediyor.
Bulundukları ortama göre, yaşam süreleri muazzam değişiklik gösteriyor.
Filler, doğal ortamda 56 yıl yaşarken, hayvanat bahçesinde sadece 17 yıl yaşıyor. Neden acaba?
Çocuğun elinde bir içecek, bir de kek var. Ama farklı bir kek daha istiyor. Anne de “Hayır!” diyor. Çocuk biraz daha ağlıyor. Anne, “Hayır dedim!” diyor.
Çocuk ağlamaya devam ediyor. Anne, “Aman iyi tamam. Sus!” diyor. Gidip keki alıyor.
Şimdi anne çocuğuna ne öğretti? Bu annenin nasıl bir ebeveynlik anlayışı var? Bu çocuk büyünce nasıl bir çocuk olacak?
ESNEK AİLE
Çoğu aile çocuk-merkezli bir hayat sürüyor.
Bu tür esnek aileler çocuklarına sınır koymuyor. Çocuğun her istediği oluyor.
Her istediği alınıyor. Çocuğa çok az hayır deniyor.
Çocuk, anne hayır derse babayı kullanıyor. Baba hayır derse, anneyi kullanıyor.
Çocuk sıranın önüne geçiyor. Baba da uyarıyor: “Amca kızar.”
Çocuk bir daha deniyor. Bu sefer anne uyarıyor: “Oğlum ayıp.”
Acaba bu söylemlerle büyüyen çocuk nasıl bir birey olur?
DIŞ REFERANSLI AİLE
Dış referanslı aile çocuğunu korkuyla ve tehditle büyütüyor. Bu korkuyu ya kendisi yaratıyor ya da bir dış otoriteyi kullanıyor.
Çocuğa bir iş yaptırmak için, “Bak amca kızar.” diyor. Ya da toplumsal baskıyı kullanıyor, “Ayıp!” diyor.
Çocuk dış referanslı büyüyor.
ÇOCUK NE ÖĞRENİYOR?
Kuzenlerden bir tanesi, Orhan, bir gün bana dedi ki: “Ya Özgür’cüğüm bizim Ramazan dünyanın en saf adamı. Ama kazıklanan hep ben oluyorum. Niye?”
Acaba uyanık Orhan birçok kez dolandırılırken, saf olan Ramazan neden hiç kazıklanmadı? Tam tersi olması gerekmiyor mu?
ARAŞTIRMA
Yıl 2012.
Toronto Üniversitesi’nden iki araştırmacı, Nancy Carter ve Mark Weber, deneklere güven testi uyguluyor. Bazı denekler genel olarak insanlara güvenirken, bazıları güvenmiyor.
Onları “güven grubu” ve “şüphe grubu” diye ikiye ayırıyor.
Her iki gruba da bir video izletiyor. Videoda bir müdür, bir adayla iş görüşmesi yapıyor.
Aday tam üç defa yalan söylüyor.
Puanlar 100 üzerinden.
1. sınıf: 55
2. sınıf: 48
3. sınıf: 40
4. sınıf: 38
5. sınıf: 52
6. sınıf: 42
Bisiklet yolları, hanlar, şehir parkları, vadiler, marka caddeler, açık müze kentler, kültür merkezleri, sağlık merkezleri, kent meydanları, okullar ve kreşler yapacak.
İstanbul’da Kadir Topbaş projelerini açıkladı:
Raylı sistemler, teleferikler, tünel yolları, yeni yollar ve kavşaklar, otoparklar, meydan ve cadde düzenlemeleri, parklar, kentsel dönüşüm, spor tesisleri, öğrenci yurtları ve eğitim merkezleri yapacak.
İstanbul’da Rasim Acar projelerini açıkladı:
Kurban kesim alanları, gençlik merkezleri, bakımlı mezarlıklar, sanat, kültür ve spor merkezleri, kentsel dönüşüm projeleri, enerji üretim projeleri, akıllı kent projesi ve sağlıklı kent projesi yapacak.
Ankara’da Mansur Yavaş projelerini açıkladı:
Konutlar, parklar, tüneller, çevre düzenlemeleri, yeşillendirme, Kızılay Meydanı düzenlemesi, tarım ve hayvancılık destekleme, şehir kartı projesi ve ulaşım hizmetleri yapacak.
Ankara’da Melih Gökçek projelerini açıkladı: