İstanbul’da Bağcılar Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi (MTAL) öğrenci ve öğretmeleri iki farklı uçuş simülatörü geliştirdi. Bu simülatörleri hem okulun öğrencileri hem de Türk Hava Yolları (THY) eğitim amaçlı olarak kullanıyor.
#Bağcılar Mesleki Ve Teknik Anadolu LisesiGelecek hedeflerini kişiliğinin getirdiği özelliklere göre belirlemek ve eğitim kariyerini bu doğrultuda planlamak isteyen adaylar, mutlu bir yaşam için kendilerine en uygun meslek seçimini yapmaya hazırlanıyorlar. “Ben masabaşı işi istemiyorum” diyenler için, dört duvarın dışında sahada yapılan meslekleri araştırdık. Pilotluk, kaptanlık, gazetecilik, mühendislik, arkeologluk gibi bazı iş alanlarının keyifli ve zor yönlerini bu işleri yıllardır meslek edinenler anlatıyor.
#MeslekBorsacı, öğrenci, mali müşavir ya da gerçek pilot. Hepsinin ortak hobisi bilgisayar başına geçip sanal alemde saatlerce uçmak. Ama basit bir simülasyon oyunundan bahsetmiyoruz. Sanal havacılıkta herşey gerçeğinin birebir aynısı. Mesela pilot olmanız için 2 ay kursa gitmeniz gerekiyor.
Japonlar, ince kalem piliyle çalışan bir uçakla insan uçurmayı tasarlıyor. İki üniversite ve Matsushita grubunun finanse ettiği çalışmaya katılan araştırmacılar, elektronik aletlerde kullanılan pillere benzeyen 100 adet pilin çalıştıracağı pervaneli uçak uçurmak için çalışmalarını sürdürüyor.
Eskisi gibi değil. Şartlar değişti. Dünyanın daha fazla uçağa ihtiyacı var. Ama imalatlardaki azalmalar, sefer sayılarındaki artışlar arasında doğru orantı yok. Hızla artan seferler uçakları yoruyor. En kısa sürede bakım yapılmaya çalışılıyor. Hızlı operasyonlar için uçak zorlanıyor. İnişlerdeki yeni pilot hatalarından, üçüncü dünya ülkelerindeki havalimanlarında ay yüzeyi gibi olan pistler uçakları etkiliyor. Hızlı operasyonlar uçakları yoruyor. Daha hızlı büyük bakımlara gidiliyor. Maliyetler de artıyor. Elbette risklerde de artış oluyor.
#A350Türkiye’nin Milli Muharip Uçağı KAAN, ilk uçuşunu Ankara semalarında yaptı. Mürted’ten havalanan KAAN, 8 bin feet’e çıktı ve yaklaşık 13 dakika gökyüzünde kaldı. Siyasiler ve uzmanlardan tebrik yağarken, dünya da ‘ilk uçuş’u yakından takip etti.
#KAANHenüz araba kullanma ehliyeti bile yokken babasının hayalinin peşinden koşan Nisa Naz Uzunoğlu, daha 18 yaşındayken pilot lisansı alarak Türkiye’nin en genç kadın pilotu oldu. Nisa Naz, geçen yıl Hürriyet’te yayımlanan en genç pilot Toprak Mert Yürekli’nin haberini gördükten sonra bu işe giriştiğini söyledi.
#KokpitDilimizde yer alan kelimelerde harfler sesli harf ve sessiz harf olarak iki gruba ayrılır. Bir kelimenin sonu iki sessiz harf, iki sesli harf ya da bir sesli bir sessiz harf ile bitebilir. Ak hecesi ile biten kelimeler de bir sesli ve bir sessiz harf ile biten kelime grubuna girer. Sonu ak ile biten kelimeler listesini ve 3, 4, 5, 6, 7, 8 harfli ak ile biten kelimeleri delredik.
#EğitimTicari yolcu uçaklarıyla uçarken pilot anonslarından anlarız; en fazla 10 bin metre ve biraz daha yüksekten uçarız. Hatta genellikle bunun da altı olur. 15-18 bin metre falan yükseğe çıkılamaz. Bunun birçok nedeni vardır. Concorde bir istisnaydı, 17 bin metrenin de üzerine çıkardı. Askeri uçaklar ve özel iş jetleri de yüksekten uçabilirler. Elbette onlarında sınırları var. Peki yolcu uçakları neden çıkmıyor, sınırlamalar neler?
#Uçak İrtifaTUSAŞ Motor Sanayii (TEI) Genel Müdürü Prof. Dr. Mahmut Akşit, TEI-TS1400 motorunun, Gökbey ile ilk insanlı uçuş öncesi tüm olgunlaşma testlerini başarıyla geçtiğini belirterek, “İlk iki motorumuzu TUSAŞ'a insanlı uçuş için teslim edeceğiz. İnşallah önümüzdeki birkaç ay içerisinde Gökbey helikopterimizi kendi motorumuzla, tamamen yerli ve milli olarak gökyüzünde görmeyi umut ediyoruz” dedi.
#GökbeyTürk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TUSAŞ) Genel Müdürü Temel Kotil, Milli Muharip Uçak (MMU) projesiyle ilgili, "Bu konuda yurt dışından talepler var, şu anda bizle beraber çalışan mühendisleri de var. Bunlar devletten devlete yapılması gereken bir anlaşma. Şu anda devlet tarafından açıklanmış bir anlaşma yok" dedi.
#TUSAŞSavunma sanayisinin merkezine yolculuk edeceksek, Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanı Prof. Dr. İsmail Demir ile başlamamak açıkçası racona ters olurdu. Roketsan’da keyifli bir sohbet yaptık. Ukrayna savaşından çıkarılan dersler, 2022 ihracat değerlendirmesi, Milli Muharip Uçak projesi, Türk savunma sanayimizin yeni sürprizleri gibi merak edilen tüm konularla ilgili soruları sordum. Kendisi de Hürriyet okurları için samimi cevaplar verdi...
#Milli Muharip UçağıUçak kazaları her geçen yıl azalıyor. Bu yıl da 9 kaza oldu ve 186 kişi hayatını kaybetti. Ölümlü uçak kazasının olmadığı bir yıl henüz yaşamadık. Gelecek için umut hâlâ var. Kazaların çoğu ne yazık ki insan hatasından kaynaklanıyor. Uçak imalatçıları özellikle uçuşta pilotların üzerindeki yükü almak için yeni teknolojileri deniyorlar. Bir havayolu uçağını pilotsuz uçurmak mümkün mü? Tam olmasa da bu sorunun cevabı evet. Ama henüz havayolu yolcuları pilotsuz bir uçakla uçmaya hazır değiller.
#2022 Uçak Kazalarıİnsansız Savaş Uçağı Bayraktar Kızılelma ilk kez TEKNOFEST Karadeniz'de CNN TÜRK ekranında görücüye çıktı. BAYKAR Savunma Genel Müdürü Haluk Bayraktar da CNN TÜRK Özel Haberler Şefi Fulya Öztürk'ün sorularını yanıtladı. Bayraktar, Kızılelma'nın ilk uçuşu için tarih verdi.
#Kızılelma