Paylaş
HENÜZ 2022 yılı bitmedi. Daha 10 gün var. Ama bir uçak kazası meydana gelmeyeceğini umut ediyorum.
2022 yılında toplam 9 uçak kazası meydana geldi. Bu kazalarda 186 kişi hayatını kaybetti. 2021 yılında ise 26 uçak kazası olmuştu. Ama can kaybı 121 kişi ile bu yıldan daha azdı. Bu yıl ölüm oranının yükselmesine Çin’de meydana gelen uçak kazası neden oldu. China Eastern Hava Yolları kazasında 132 yolcu ve mürettebat hayatını kaybetti. Henüz kaza nedeni tam anlaşılamayan olayda uçağın pilotunun bir intihar girişimi ihtimali çok konuşuldu. Uçak dimdik aşağı düştü, hiç süzülme yapmadı. En az ölümle sonuçlanan kazanın yaşandığı yıl 2017. O yıl kazalarda toplam 44 kişi hayatını kaybetmişti.
İŞTE 2022 YILININ HAVAYOLU UÇAK KAZALARI
1- 21 Mart 2022
Havayolu: China Eastern Airlines
Uçak: Boeing 737-89P
Kaza yeri: Tengxian, Çin
Yolcu ve mürettebat: 132, can kaybı 132
2- 7 Nisan 2022
Havayolu: DHL
Uçak: Boeing 757-27APCF
Kaza yeri: San Jose, Kosta Rika
Uçaktakiler: pilot 2, can kaybı 0
3- 29 Mayıs 2022
Havayolu: Tara
Uçak: DHC-6 Twin Otter 300
Yer: Jomsom, Nepal
Yolcu ve mürettebat: 22, can kaybı 22
4- 16 Temmuz 2022
Havayolu: Meridian Hava Yolu
Uçak: Antonov AN-12BK
Yer: Kavala, Yunanistan
Uçaktakiler: 8, can kaybı 8
5- 18 Temmuz 2022
Havayolu: Jubba Airways
Uçak: Fokker F-50
Yer: Mogadişu, Somali
Yolcu ve mürettebat: 36, can kaybı 0
6- 10 Eylül 2022
Havayolu: Transcep Congo Aviation
Uçak: Antonov AN-28
Yer: Bukavu, Kongo
Uçaktakiler: 3, can kaybı 3
7- 23 Ekim 2022
Havayolu: Kore Hava Yolları
Uçak: Airbus A330-322
Yer: Cebu City, Filipinler
Uçaktaki mürettabat ve yolcu: 173, can kaybı 0
8- 6 Kasım 2022
Havayolu: Precision Hava Yolları
Uçak: ATR 42-500
Yer: Bukoba, Tanzanya
Uçaktakiler: 43, can kaybı 19
9- 18 Kasım 2022
Havayolu: LATAM Airlines
Yer: Lima_Peru
Uçak: Airbus A320-271N
Uçaktakiler: 102, can kaybı uçakta 0, yerde 2
YARISI İNİŞTE VE KALKIŞTA OLUYOR
* 1983 yılından günümüze kadar meydana gelen uçak kazaları incelendiğinde, kazaların yarısından çoğunun inişte ya da kalkışta meydana geldiği ortaya çıktı. Düz uçuştaki kazalar giderek azaldı. Havada iki uçağın çarpışması neredeyse son yıllarda yok denecek kadar azaldı. Ticari hava yolu uçaklarının havada çarpışmalarının neredeyse yok olmasının nedeninde yer istasyonları, radar ağları, hava trafik kontrolörlerinin dikkatlerinin ötesinde uçaklardaki yeni sistemlerin rolü büyük. Karşıdan gelen ya da yakında seyreden bir uçağın varlığını kokpitte görüntülü ve sesli ikazlarla sunan sistemler pilotların zamanında uyararak kaçınma hareketleri için yeterli zaman veriyor. İniş ve kalkıştaki karmaşık prosedürler, pilotların sık tip değişiklikleri ve uçaklara adaptasyonları, hava trafik kontrolörleri ile iletişim kurmada ortaya çıkan sorunlar, sürekli değişen hava koşullarına göz kulak olmak gibi eğitim eksiklikleri kazalarda önemli rol oynuyor. Uçaklardaki imalat hataları, tasarım yanlışları ya da bakımdan kaynaklı kazalara da son yıllarda rastlandı. Ama teknoloji giderek bu konudaki kusurları azaltıyor.
EN FAZLA CAN KAYBI OLAN KAZA
* 27 Mart 1977 yılında İspanya’nın Tenerif Adası’nda meydana gelen kazada iki Jumbo jetteki toplam 583 kişi hayatını kaybetti. 61 kişi yaralı olarak kurtuldu. Adanın Los Rodeos Havalimanı’nda KLM Havayolları’nın Boeing 747 Jumbo uçağı pistteyken, Pan Am Hava Yolları’nın 747 Jumbo uçağı ile çarpıştı. Yoğun sis vardı ve kule uçakları göremiyordu. Ama asıl neden KLM ikinci pilotu kuleden kalkış için izin isterken ‘Tamam. Kalkış için bekleyin, size bildireceğim’ denmesinin sadece ‘tamam’ kısmını anladı. Pilotlar kokpit de yankılanan heterodin olarak bilinen tiz bir ses nedeni ile konuşmanın sadece ‘tamam’ kısmını anlamışlardı. Ve kalkış için gaz kolları açıldı. Ve aynı pistte oldukları bilinmediği için korkunç çarpışma meydana geldi. Bu kaza havacılık tarihinin de en fazla can kaybı olan kazası olarak kayıtlara geçti.
30 MİLYONDA BİR İHTİMAL
* SİZİ kaza haberleri ile ürkütmek, huzursuz etmek istemem. Havayolu yolculuğuna güvenin. Dünyanın en güvenli yolculuğu havayolu yolculuğudur. Neredeyse 4 milyardan fazla hava yolu yolculuğu yapıldı. Milyonlarca insan gidecekleri yerlere güvenli gitti. Bir uçak yolculuğunda kazada ölüm ihtimali 11 milyonda birdir. Eğer bu yolculuk gelişmiş ülkelerin birinden diğerine yapılıyorsa ihtimal 30 milyonda bir olarak belirlenmiştir.
REKOR YÜZDE 78 İLE GENEL HAVACILIKTA
* İŞ jetleri, küçük uçaklar, sportif amaçlı uçakların yer aldığı genel havacılık dünyasında kazalar daha sık oluyor. Hem bu sistemdeki uçak sayısının fazlalığı hem de havayolu uçaklarının pilotlarının eğitimleri kadar iyi eğitim almayan bir kısım pilotlar genel havacılık dünyasındaki kaza sayısını arttırıyor. Araştırmalara göre uçak kazalarının yüzde 78’i genel havacılık dünyasında meydana geliyor. Bazı yıllar onlarca küçük uçak düşüyor, düştükleri yerde de can kayıplarına yol açıyor. Havada çarpışma havayolu uçaklarında görülmüyor olsa da genel havacılık dünyasında hala sık rastlanan kazalar arasında. Gösteri uçuşları, sportif uçuşlarda havada çarpışma sık rapor ediliyor. Genel havacılık uçaklarının bazılarının amatör pilotlar tarafından kullanılması da kazaların başlıca nedenleri arasında yer alıyor.
UÇAKLARIMIZ KURTULDU
MİLLİ Savunma Bakanlığı, 10 aydır Ukrayna’da mahsur kalan 2 adet A400M uçağının Kayseri’deki 12’nci Hava Ulaştırma Üs Komutanlığı’na döndüğünü duyurdu. Bakanlık dün Twitter’dan yaptığı açıklamada “İnsani yardım götürmek ve vatandaşlarımızı tahliye etmek maksadıyla Ukrayna’ya giden ve hava sahasının kapatılması nedeniyle Borispol Havaalanında kalan 2 adet A400M uçağımız ana üsleri olan Kayseri’ye iniş yapmıştır” ifadelerini kullandı. 250 milyon Euro’dan fazla fiyatı olan iki stratejik nakliye uçağımızın nihayet dönmesi sevindirici bir gelişme oldu.
Paylaş