Tekstil ve hazır giyim sektörleri, son iki yıldır daralma yaşıyor. Üretimde düşüş, maliyetlerdeki artış ve kur baskıları gibi nedenlerle istihdam kaybı da artış gösterdi. Öyle ki, 2022’de 1 milyon sınırını aşan hazır giyim ve tekstil sektöründe istihdam Haziran 2024’te 983 bine geriledi, temmuzda ise bu rakam 1 milyona geri çıktı. Ancak sektör eski günlerini aramaya devam ediyor. Sektör temsilcileri, 2025 yılında hem ihracatta hem de istihdamda düşüşün devam edeceğini belirtiyor. Dünyada ise durum farklı değil. Sektör temsilcileri, “Herkes en yakın, en az adetle nerede üretim yapabilirim fikriyle yürüyor” diyerek durumu özetliyor.
#Özge ESENTürkiye İnsan Yönetimi Derneği (PERYÖN) Yönetim Kurulu Üyesi ve Mercer Türkiye’nin CEO’su Dinçer Güleyin, haziran itibarıyla ara zam konusunda yaptıkları bir araştırmanın detaylarını Hürriyet İK için paylaştı. Araştırmanın sonuçlarına göre, şirketlerin yüzde 49.2’si çalışan ücretlerine temmuzda ara zam yapmayı planlıyor. Yapılması planlanan ara zam oranı ise ortalama yüzde 20. Peki iş dünyası ara zam konusunda ne düşünüyor? Taraflarına sorduk...
#Ara ZamUcuzluk arayışı artınca marka sadakati azaldı. Perakendeciler, benzer ürün veya hizmet sunan başka markalar olmasına rağmen yıllardır aynı markayı tercih edenlerin bu yıl yüzde 20 azaldığını tahmin ediyor. Marketlerde markadan en hızlı kopuş temizlik ürünlerinde görülüyor. Moda ve hazır giyimde ise ‘Bir cekete, pantolona bu fiyat verilmez’ diyerek bir alt markanın benzer ürününe kayanlar artıyor.
#PerakendecilerHaziran ayında hem adet hem de ciroda yükselişe dikkat çeken Birleşmiş Markalar Derneği Başkanı Sinan Öncel, “Maliyet artışları söz konusuyken enflasyonla mücadele için kampanya yapmak kolay olmayabilir ama bizi asıl tedirgin eden, talepte bir azalma yaşanması. Nakliyecinin, bankaların, AVM’lerin devreye girmesiyle sezon başında başlatacağımız bir kampanya, enflasyona karşı ‘efsane cuma’ etkisi yaratabilir” dedi. Öncel’in talepteki düşüşün önüne geçmek adına yaptığı bu çağrıya markalar ve diğer sektörlerden destek geldi.
#AYDYılın ilk 5 ayında 8.4 milyar dolarlık ihracata ulaşan hazırgiyim ve konfeksiyon sektörü, yeni ekonomi yönetiminden kur-enflasyon dengesinin sağlanmasını, finansmana erişim kolaylığı ve güvenilirlik algısının güçlendirilmesini bekliyor. Sektör temsilcileri güven ortamının tahsis edilmesiyle doğrudan yatırımların gündeme gelebileceğini belirtiyor.
#AvrupaAB’nin ekim ayında başlayacağı Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizması’nın, ihracatçılara getireceği yük her geçen yıl artıyor. Uzmanlar, uygulamanın yıllık maliyetinin 1.8 milyar Euro’nun üzerine çıkacağına dikkat çekerken; ihracatçılarsa hazırlık süreçlerinin devam ettiğini belirtiyor. Bu alanda yol alabilmek için acilen gerekenler ise yatırım ortamının iyileştirilmesi ve uzun vadeli krediye erişim.
#Avrupa BirliğiRusya’nın Ukrayna’yı işgali Türk hazırgiyim sektörünü etkilemeye devam ediyor. Sektör temsilcilerine göre Laleli ve Merter gibi Rusya’ya satışın yoğun olduğu bölgelerde talepteki daralma yüzde 60’a kadar çıktı. Türk hazırgiyimcisi ise şimdi gözünü Güney Amerika ve Çin gibi pazarlara çevirdi.
#RusyaYoğun bir ekonomik gündemle 2023 yılına giren sektörler, yeni yılda hem üretimde hem de ihracatta birden fazla gelişmeyi takip etmek durumunda kalacak. Pek çok sektör temsilcisi iyimserliği koruyarak sürdürülebilirlik, enerji ve artan maliyetlerin 2023 yılının ana gündemini oluşturacağını belirtirken; ortak nokta ise finansmana erişim olarak dikkat çekiyor.
#EnerjiKüresel moda endüstrisinin 2023 yılında enflasyon ve jeopolitik gelişmelerin etkisinde zor bir yıl geçirmesi bekleniyor. Özellikle resesyonun beklendiği AB, en büyük ihracat pazarı olarak Türkiye’yi de yakından ilgilendiriyor. Sektör temsilcileri bu süreçte ihracatın olumsuz etkilenebileceğini, tüm dünyada ikinci el ve geri dönüştürülmüş ürünlerinse ön planda olacağını belirtiyor.
#ResesyonErkek giyim sektörü değişen alışkanlıklar ve pazardaki oyuncuların yeni yatırımlarıyla büyümesini sürdürüyor. Euromonitor’e göre küresel erkek giyiminin, önümüzdeki dört yıl içinde kadın giyiminden daha hızlı büyümesi ve 2026 yılına kadar 547.9 milyar dolarlık pazara ulaşması bekleniyor. Türkiye’de sektör temsilcileri ise pandemiyle değişen giyim alışkanlıklarının sektörü de etkilediğini belirtiyor.
#Erkek GiyimÜniseks ürünler, yani kadın ve erkeklerin ortak kullanabildiği kıyafetler pandemi etkisi ve Z kuşağının öncülüğünde altın çağını yaşıyor. Markaların bu trendin gerisinde kalamayacaklarını belirten sektör temsilcileri, bu alandaki üretimlerin de artacağı görüşünde. Koleksiyonların da bu yönde değişmeye başladığı belirtilirken, oversize yani rahat kesim modellerde de benzer şekilde talep artışına dikkat çekiliyor.
#ÜniseksTürkiye’nin Paris İklim Anlaşması’nı kabul etmesi ve COP26 hedeflerine katılmasının ardından hazır giyim sektöründe yeşil dönüşüm heyecanı başladı. Bir kaç yıldır sürdürülebilirlik adına çalışmalar yapmaya başlayan şirketler, karbon ayak izi ölçümü için danışmanlık almaya başladı.
#Paris İklim Anlaşması‘Küçükpazar’ın çocuk işçileri’ başlığı ile Hürriyet’in gündeme getirdiği ‘çocuk işçi sorunu’ sonrası Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı devreye girdi. Söz konusu çocukların ailelerine sosyal destek verileceğini, çocukların da okula yönlendirileceğini belirten bakanlık yetkilileri, Küçükpazar bölgesinde yaşanan sorun için bir psikoloğun görevlendirildiğini açıkladı.
#Çocuk İşçiÇERÇEVE anlaşması imzalanan Türkiye-Pakistan Serbest Ticaret Anlaşması’nda (STA) nihai imzalar atılırsa, Çin ve Bangladeş gibi ülkelerle STA’sı bulunan Pakistan’ın Türkiye’ye tekstil ürünleri ihracatı patlama yapacak. Diğer ülke ürünleri ‘trafik sapması’ ile Türkiye pazarına girecek.
#Gazetehaberleriİngiliz yayın kuruluşu BBC’nin, dünya devi hazır giyim markalarının Türkiye’deki üretimlerinde çocuk işçi çalıştırdığı haberlerine hazır giyim sektörü tepki gösterdi. İHKİB Başkanı Hikmet Tanrıverdi, “Programın tamamen komplo olduğuna inanıyoruz. Çocuk işçi çalıştıran da vatan hainidir” dedi.
#BBCTüm dünyadan satın alma grupları ile yerel üreticileri İstanbul’da buluşturan 9. İstanbul Moda Konferansı, 12-13 Ekim 2016 tarihlerinde Four Seasons İstanbul at the Bosphorus Hotel’de gerçekleşti. Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği’nin (TGSD) ev sahipliğinde gerçekleşen konferansın açılışını Ekonomi Bakanı Nihat Zeybekçi yaptı.
#İstanbul Moda Konferansı