Güncelleme Tarihi:
Rusya-Ukrayna Savaşı’nın birinci yılına yaklaşılırken, tahminlerden uzun süren savaşın Rusya’da alım gücünü etkilediği ve Türkiye’ye olan talebin azaldığı belirtildi. Özellikle Avrupalı markaların savaşın ilk döneminde ülkeden teker teker çıkmasıyla Türk markalara talep artmış; Türkiye’deki hazırgiyimcilerle Rus AVM yatırımcıları arasında ikili görüşmeler hızlanmıştı. Ancak savaşın uzaması durumu etkiledi. Hazırgiyim sektörünün temsilcileri, savaş uzadıkça satışların düştüğünü belirterek, talepteki daralmanın yüzde 60 seviyesine ulaştığını söyledi.
İKLİM ETKİSİ
Laleli Sanayici ve İşinsanları Derneği (LASİAD) Başkanı Gıyasettin Eyyüpkoca, sezon açılışına yüzde 30’luk düşüşle başladıklarını belirterek, “Rusya’da alım gücünde ciddi anlamda düşüş var. Bize de yansımaya başladı. Rusya’daki savaşın uzamasının yanı sıra iklim şartları da bu durumu etkiliyor, Rusya’ya da kar yağmadı. Avrupa’nın ve ABD’nin ambargosu da ciddi anlamda sıkılaştı. Henüz Rusya’dan ödemeler açısından bize olumsuz bir yansıma yok. Alabileceğimiz bir önlem de yok. Ancak savaş devam ederse talepteki daralma da sürecektir” dedi. Eyyüpkoca, Ukrayna’da da benzer bir durumun söz konusu olduğunu belirterek, “Savaş sadece Rusya’yı etkilemedi. Doğu Bloku olarak adlandırılan ülkeleri de etkiledi. Polonya ve Romanya’da da yüzde 20-30 oranında düşüşler var” değerlendirmesini yaptı.
ÇİN VE GÜNEY AMERİKA
Rusya ve Ukrayna’daki müşteri kaybını önlemek adına Güney Amerika ve Çin gibi uzak pazarlara yöneldiklerini söyleyen Merter Sanayici ve İşadamları Derneği (MESİAD) Başkanı Gürbüz Oruç ise, “Oralarda da pontansiyel var ama Rusya’yı karşılayamaz” dedi. Geçen yıla göre yüzde 60’lık iş kaybı yaşadıklarını söyleyen Oruç, şubattan umutlu. Tekstilciler olarak krizlere alışık olduklarını vurgulayan Oruç, “Çin’e ürün satmaya başladık, bu satışlar devam ederse büyük firmalar için de önümüz açılabilir. Dünyayı daha çok gezeceğiz” dedi.
‘SON AYLAR KEYFİMİZİ KAÇIRDI’
TOBB Hazırgiyim ve Konfeksiyon Sektör Meclisi Başkanı Şeref Fayat da alım gücünün satışları etkilediğini söyledi . Fayat, “İlk dönemde çok uluslu markaların Rusya’dan çıkışıyla Türkiye’de organize perakende markalarımızda ya da Laleli, Merter gibi pazarlarda satışlar artmıştı. Savaşın uzaması ekonomi daha da kötüleşecek beklentisiyle tüketici alışkanlıklarında bozulmaları beraberinde getirdi.
Son birkaç ayda aldığımız veriler keyiflerin kaçtığı, beklentilerin düştüğü yönünde. Bu durum savaş sürdüğü müddetçe derinleşerek devam edecek. Savaşın ilk zamanlarıyla kıyasladığımızda yüzde 20’lik bir düşüş olduğunu söyleyebiliriz” diye konuştu.