Güncelleme Tarihi:
Rusya'nın Ukrayna’yı işgali ve savaşın ekonomik etkileri, yılın ilk çeyreğini geride bırakan hazırgiyim sektöründeki pek çok markanın yıl sonu planlarını değiştirmedi. Sektör temsilcileri, Rusya pazarında yılın ilk 3 ayında geçen yıla göre gerileme yaşasa da son bir aydaki toparlanmanın umut verici olduğunu düşünüyor. Dikkat çeken siyasi gelişmelerin yaşandığı Körfez ülkeleri ise hazırgiyim sektörünün yatırım planları kapsamında. Rekor enflasyon artışlarıyla yakından izlenen AB pazarında da ciddi bir değişiklik olmadığını söyleyen sektör temsilcileri, yılın ikinci yarısında PMI endeksinde kötü bir tablo görünse de bu durumun yönetilebilir olacağı görüşünde.
POZİTİF AYRIŞIYOR
Şeref Fayat
TOBB Hazırgiyim ve Konfeksiyon Sektör Meclisi Başkanı Şeref Fayat, Rusya’da ilk çeyrekte yüzde 40 oranında düşüş yaşandığını belirterek, “Para tahsilatı ve sevkıyat problemlerindeki sorunlar devam etse de yaklaşık bir aydır Türk markalarının Rusya’da pozitif ayrıştığını söyleyebiliriz. Suudi Arabistan’da gümrükte bekleme sorunu çözülmüş değil. Ancak yapılan görüşmelerden bu sorunun kısa sürede hallolacağı izlenimini alıyoruz. Avrupa’da enflasyona rağmen tüketici alışkanlıklarında ciddi bir değişiklik yok. Yılın ikinci yarısında karşılaşabileceğimiz sorunların nispeten çözülebilir olacağını düşünüyorum. Avrupa, hazır giyimde 110 milyar dolarlık alımın 10 milyar dolarını bizden yapıyor. Bu anlamda Avrupa için bir tedarik merkezi olma konumunu koruyacağız” dedi. Son 3 ayda işçilik giderlerinin yüzde 50’ye yakın arttığını; rekabetçi olmayan bir kurla çalışıldığı için Danimarka, İrlanda gibi ülkelerden masada iş kaçırmaya başladıklarını ifade eden Şeref Fayat, operasyon zararları yazılan bir döneme girilebileceğini ve kurun 15.70 seviyesinde korunması gerektiğini ifade etti.
YURTDIŞINDA İŞBİRLİĞİ
Volkan Atik
Rusya-Ukrayna savaşı ve Avrupa’daki enflasyon artışının, Türk markalarının bulunduğu ülkelerdeki algısını olumsuz etkilemediğini söyleyen Avva Yönetim Kurulu Başkanı Volkan Atik, “Körfez ülkelerinde ciddi bir ilgi olduğunu söyleyebiliriz. Ürünleri satmakta zorlanmıyoruz. Türk markaları olarak, Rusya ve Körfez ülkelerinde iyi iş ortakları arıyoruz ve bulabilirsek yatırım planlarımızı hayata geçirmek istiyoruz. Avva olarak Türkiye dışında yaklaşık 50 mağazamız var ve bu bölgeler önemsiyoruz. Orta vadede amacımız yurtdışındaki mağaza sayımızı 100’e çıkarabilmek. Sadece Körfez ülkelerinde değil, enflasyonun etkilediği ülkelerde de kendimizi daha kolay konumlandırabiliyoruz” açıklamasını yaptı.
AVRUPA’YA DEPARTMENT STORE
Hilal Suerdem
Rus AVM’lerden Türk markalara yapılan davetleri değerlendirme sürecinde olduklarını söyleyen Kiğılı Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Hilal Suerdem de, “Rusya’da adımlarımızı atmadan önce, mevcut riskleri savaşın seyrine göre değerlendirmeyi planlıyoruz. Piyasaların sakinleşmesi bizim için önemli bir gösterge olacak. Körfez ülkelerinde de Türk markalarının bilinirliği oldukça yüksek. İsrail’den gelen taleplerde de artış söz konusu. Türki Cumhuriyetler ve Arap dünyası yükselen bir trend içinde; mağazalaşma ve ihracat bu bölgede ön planda” dedi. Enflasyonun etkilediği bölgelerden biri olan Avrupa’da İtalya ve Almanya merkezli ilerlediklerini söyleyen Suerdem, “Almanya’da department store’lar bizimle çalışmak istiyor. Henüz anlaşma imzalamadık ancak bu yönde gelen talepleri değerlendirmek için görüşmelerimiz sürüyor” bilgisini verdi.