Otomobillerde ÖTV oranlarını belirleyen matrah limitleri Temmuz 2023 itibarıyla geçerliliğini yitirdi. Gelen son zamlarla Türkiye’de satılan tüm otomobiller yüzde 80’lik ÖTV dilimine girdi. Yüzde 40, 50, 60 ve 70’lik ÖTV diliminde otomobil kalmadı. OSD Başkanı Cengiz Eroldu, bu durumun hem ithalatı arttırdığını hem de dar gelirli vatandaşın uygun fiyatlı araca erişimini zorlaştırdığını belirtti.
#ÖTVPazara giren yeni markalar, ÖTV matrahlarının Kasım 2022’den bu yana güncellenmemesi ve ‘yerli’ araç projelerindeki geçiş dönemi nedeniyle, Türkiye otomotiv pazarında ithalatın oranı artmaya devam ediyor. Otomotiv Sanayii Derneği’nin son verilerine göre, yılın ilk 7 ayında otomobil pazarında ithalatın oranı yüzde 70’e ulaşırken, hafif ticari araçlarda bu oran yüzde 69’u buldu.
#TeslaTürkiye’de satılan tüm otomobillerin haziran itibarıyla yüzde 80’lik ÖTV dilimine girmesiyle ‘yerli’ üreticinin satışlardaki payı hızla azaldı. Ağustos ayında satılan 66 bin 131 adet otomobilin yüzde 78.1’i ithal otomobillerden oluştu. Bu sonuçla, hem 2023 yılının hem de ağustos bazında son 7 yılın ithal otomobil rekoru kırılmış oldu.
#ÖTVOtomotivde rekor kıran satışlar temmuz ayında da devam etti. Geçen ay 112 bin 459 adet otomobil ve hafif ticari araç satışı gerçekleşti. Böylece hem tüm zamanların temmuz ayı satış rekoru hem de aylık bazda yılın en yüksek satış adedi görülmüş oldu. Birçok markada araç bulunurluğu sorununun azaldığını belirten ODMD Başkanı Ali Haydar Bozkurt, 100 bin adedi geçen satışların yıl sonuna kadar devam edebileceğini söyledi.
#OtomotivSeçim sürecinin geride kalması ve yeni kabinenin açıklanmasının ardından gerek otomotiv sektörü gerekse otomobil satın almak isteyen vatandaşlar “Yılın geri kalanında otomotiv piyasasını neler bekliyor?” sorusunu sormaya başladı. Yeni dönemi Hürriyet’e değerlendiren sektör temsilcileri, üretim ve satışların seyrini belirleyecek 3 temel kriteri; araç bulunurluğu, döviz kurları, özellikle de fiyatlara doğrudan yansıyan Euro/TL kurunun seyri ve krediye erişim koşulları olarak sıraladı.
#OtomotivOtomotiv endüstrisinde geleneksel araçların yerini otonom, bağlantılı ve elektrikli araçların oluşturduğu yepyeni bir ekosistemin alacağını belirten Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Baran Çelik, Türkiye ihracatının 16 yıldır lider sektörü olan ve başta AB olmak üzere dünyanın birçok pazarına ihracat gerçekleştiren otomotiv sektörünün bu dönüşümün güçlü bir parçası olacağını söyledi.
#Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları BirliğiÇip, tedarik ve hammadde gibi sorunlar Türkiye’nin otomotiv üretimini 8 yıl geriye götürdü. İlk çeyrekte toplam üretim 302 bin olurken, üretilen otomobil sayısı 166 bin adetle 2014 yılı seviyesinde gerçekleşti. Üretim az ve ihracat odaklı olunca vatandaş da fiyat olarak bir miktar daha uygun olan yerli otomobillerden alamadı. Mart ayında sadece 17 bin 373 yerli otomobil iç pazarda satıldı.
#ÇipTürkiye, otomotiv sektöründe batarya üretim üssü oluyor. Aralık ayında Çinli Farasis’le fabrika kuracağını duyuran Togg’un ardından, Koç Holding-Ford ve Güney Koreli SK On ortaklığında yeni bir yatırım daha açıklandı. İki fabrika tamamlandığında Türkiye, yılda ortalama 60 gigawatsaat kapasiteli batarya hücresi üreten bir ülke olacak. Bu kapasiteyle yılda 1 milyon adet elektrikli otomobilin ihtiyacı karşılanabiliyor.
#OtomotivYerli üretici Ford Otosan, 575 milyon Euro bedelle ABD’li Ford’un Avrupa’daki 4 fabrikasından biri olan Romanya’daki Craiova fabrikasını satın aldı. Şirket böylece yurtdışında üretim yapacak ilk yerli ana sanayi otomotiv üreticisi olurken, Avrupa pazarının önemli SUV modeli Puma’nın da üretimini üstlenecek.
#FordOtomotiv sektörüne parça üretimiyle başladı. Butik üretim avantajından yararlanarak, üretim kabiliyetini geliştirdi. BEBKA’dan destek alarak, raylı sistemler üzerine parça üretti. Bu bakış açılarını geliştirdi. Bugün 3 kıtada 15 ülkeye ihracat yapan firma, 100 kişiye istihdam sağlıyor. Araçlarda dönüşüm yaşandığını söyleyen Oskim Operasyonlar Direktörü Şükrü Gümüş, “Müşterimize normal ürettiğimiz parçalara neler ekleyebiliriz? Bu konular üzerinde kafa yoruyoruz” diyor.
#Bursa2020 ve 2021 yılı salgın, küresel ısınma, enerji krizi, kripto para piyasaları ve uzay araştırmaları gibi mevcut teknolojilerle idare edilemeyecek gelişmeleri beraberinde getirdi. Bilimsel ve teknolojik gelişmelerin yeni yıla da damga vuracağı aşikâr. İşte yeni yılda öne çıkan altı başlık.
#Yeni YılKatma değerli ürün ve teknolojilerin geliştirilerek ihracatın artmasına katkı sunmayı amaçladıklarını söyleyen Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Baran Çelik, “Otomotiv sanayinin daha yeşil, döngüsel ve dijital olması bir gereklilik halini aldı. Türkiye otomotiv sektörü olarak pasta yaşanan dönüşüme yanıt vermemiz ve dönüşümün bir parçası olmamız gerekiyor” dedi.
#GazetehaberleriOtomotiv ihracatında başı çeken iller arasında bulunan Sakarya, demir ve demir dışı metaller, makine ve aksamları, iklimlendirme sanayi, kimyevi maddeler ve mamulleri, çimento, cam seramik ve toprak ürünleri, çelik, elektrik ve elektronik sektörleriyle de ülke ekonomisine güç katıyor.
#GazetehaberleriTürkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı İsmail Gülle, son 12 ayda 193 milyar 267 milyon dolar ihracat gerçekleştirerek yıllık ihracat hedefleri olan 184 milyar doların üzerinde bir seviyeye eriştiklerini belirterek, "İnşallah çok daha yüksek rakamlara, 200 milyar dolarlara hep birlikte ulaşacağız." dedi.
#İsmail GülleKrizlerle boğuşan otomotiv sektöründe beklenen düzeye ulaşılamasa da dünya çapında 2021 yılına ümitle bakılıyor. TAYSAD Yönetim Kurulu Başkanı Albert Saydam, “Son 3 yılda dünya, Avrupa ve ülkemizde üretim daralmış durumda. Bu sene 2020 yılına göre ortalama yüzde 13’lük bir küresel büyüme bekleniyor. Bu da 87.2 milyon adetlik bir üretime tekabül ediyor” dedi.
#Gazetehaberleri2020 mart ayında yaşanmaya başlanan salgın nedeniyle üretime ara verme krizi ile birlikte zor bir döneme giren ancak ardından hızlı toparlanan otomotiv sektörü, ihracatta yaşanan Avrupa kaynaklı düşüşe rağmen 26 milyar dolar ile yine lider oldu. Çarklar durmadı, yeni model yatırımları ve istihdam artışı yıl boyunca sektörü ayakta tuttu; istihdam arttı. 2021’de sektörde büyüme ve yatırım beklentisi ise sürüyor.
#Gazetehaberleri