Türkiye tam 27 yıl aradan sonra ilk kez doğrudan yabancı otomotiv yatırımına hazırlanıyor. Dünyanın en büyük üreticilerinden BYD’nin, Manisa OSB’de 1 milyar dolar yatırımla kuracağı fabrikada şarj edilebilir hibrit modeli Seal U DM-i’yi üreteceği tahmin ediliyor. Çinli marka yatırım için ilave gümrük vergisi muafiyeti, şarj edilebilir hibrit modellere ÖTV avantajı ve Manisa’da 4 bin dönümlük arazi olmak üzere 3 önemli teşvik alacak.
#BYDGeçen hafta, Kibar Holding’in hisselerini devrederek Hyundai yönetiminden çıkacağını açıklaması ile birlikte otomotivde yerli sermaye yeniden gündeme geldi. Geçmişte başka Uzak Doğu firmaları da Güney Koreli Hyundai gibi Türk sermayesinden ayrılmıştı. Peki, Türkiye’de üretim yapan Fiat, Renault, Ford, Toyota, Mercedes gibi dünya devi firmaların hangileri ne kadar yerli sermayeli ortaklıklara sahip, üretilen araçların hangisi ne kadar yerli?
#GazetehaberleriBu yıl 50. yılını kutlayan Mercedes-Benz Türk’ün ilk Türk Direktörler Kurulu Başkanı olan Süer Sülün’ü bu noktaya aslında Boğaziçi Üniversitesi’nde verdiği karar getirmiş. Kuleli Askeri Lisesi’nden mezun olduktan sonra Türk Silahlı Kuvvetleri’nin (TSK) isteğiyle Boğaziçi’ne giren Sülün, ilk yılın sonunda bölüm değiştirerek, kendini attırmış. Tazminat ödeyip, 15 gün oda hapsi cezası olan Sülün’ün 30 yıllık Mercedes kariyeri de işte bu noktada başlamış.
#Mercedes-Benz Türk1967 yılında Otomarsan ismiyle İstanbul’da kurulan Mercedes-Benz Türk, resmi kuruluş gününde yarım asırlık başarısını İstanbul’daki Genel Müdürlük ve Hoşdere Otobüs Fabrikası ile Aksaray Kamyon Fabrikasında çalışanlarıyla birlikte pasta keserek kutladı.
#Mercedes-BenzBorusan Otomotiv’in CEO’su Eşref Biryıldız, 38 yıl önce aldığı turizm rehberliği kokartını her yıl muntazam olarak yenileyip zorunlu rehberlik seminerlerine katılıyor. Yani dev bir firmanın CEO’su bile ‘ne olur ne olmaz’ diye rehberlik mesleğini emniyet olarak bir köşede tutuyor. Seminerlere lüks makam aracıyla gidince, “Rehberler de ne para kazanıyor” yorumlarına sebep olan Biryıldız’ı tanıyanlar ise, ‘Abi sen rehber miydin’ şaşkınlığı yaşıyor.
Avrupa’nın önde gelen ticari araç dergisi Lastauto Omnibus, Mercedes Türkiye’nin İstanbul Hoşdere’deki fabrikasını "Alman otobüs üreticilerinin Mekke’si" olarak tanımladı. Mercedes’in yanı sıra Alman MAN’ın da üretim yaptığı Türkiye’de, yerli üreticiler Temsa ve BMC de öne çıkıyor.
Alman otomotiv devi DaimlerChrysler AG Yönetim Kurulu Üyesi ve Mercedes Otomobil Grubu Başkanı Dieter Zetsche, Türkiye’de toplam yatırımlarının 500 milyon Euro’yu geçtiğini belirterek, "Türkiye’nin geleceğine güveniyoruz, hem iyi günlerinin hem kötü günlerinin ortağı olduk. 40 yılda bir an bile Türkiye pazarından çıkmayı düşünmedik" dedi.
Arçelik, son 30 yılın en hızlı büyüyen şirketi oldu. Capital Dergisi, Türkiye’de 1975’ten bugüne kadar ciro bazında en hızlı büyüyen 25 şirketi belirledi. Hürriyet Gazetesi de listede Türkiye’nin en hızlı büyüyen 8’inci şirketi olarak yer aldı.
Memur çocuğu Kenan Günaydın, okudu fabrikatör oldu. Otomotiv ve beyaz eşyada ana sanayicilere kalıp üreten Günaydın fabrikasına aldığı mobilyalardaki ’çekmece raylarının’ ithal olduğunu duyunca bu alanda üretime karar verdi. Arpres, ’bilyeli çekmece rayı’ üretimine başladı ve 30 milyon dolarlık ithalata darbe vurdu.
Merhum Sakıp Sabancı’nın isteğiyle 2003 yılında Endonezya’daki görevinden, Sabancı Holding’in CEO’luğuna geçen Celal Metin, ani bir kararla görevini Ahmet Dördüncü’ye devrediyor. Yapılan açıklamaya göre Genel Kurul Toplantısı’nın ardından 12 Mayıs’ta Sabancı Holding Strateji ve İş Geliştirme Grup Başkanı olan Ahmet Dördüncü CEO’luğu üstlenecek.
Mercedes-Benz Türk, Trevego adlı şehirlerarası otobüsün yeni modelinin üretimine başladı. Yeni Trevego sadece Türkiye’de üretilecek. Mercedes-Benz Türk Direktörler Kurulu Başkanı Till Becker, ‘Mercedes Benz otobüslerinin amiral gemisi değiştirildi ve üretimi artık Almanya’da yapılmayacak’ dedi.