Türkiye, otomobil üretiminde Mercedes’in tek aday ülkesi

Türkiye’de 40’ıncı yılını kutlayan Alman otomotiv devi Mercedes Benz, 500 Milyon Euro’yu aşan yatırımıyla bugün Türkiye’nin en büyük yabancı sermaye yatırımlarından biri.

1967 yılında Otomarsan ünvanıyla İstanbul’da kurulan, 1968 yılında 302 tipi otobüslerin üretimine başlayan Mercedes, üretime başladıktan 2 yıl sonra ise ihracata başladı. 1984 yılında Mercedes-Benz Türkiye ismini alan şirket, 1986 yılında Aksaray ilinde fabrika kurarak kamyon üretimine de başladı.

Bugün İstanbul Hoşdere Fabrikası’nda şehirlerarası ve belediye tipi otobüs, Aksaray Fabrikası’nda ise hafif, orta ağır ve ağır sınıf kamyon ve çekici üreten Mercedes-Benz Türk, Alman şirketin geliştirme ve üretim ağı için de önemli bir merkez durumuna yükseldi. Mercedes-Benz Türk, Türkiye otobüs pazarında kuruluşundan bu yana, 6 ton üzeri kamyon pazarında ise son 7 yıldır pazar liderliğini elinde tutuyor. Diğer taraftan başta Batı Avrupa ülkeleri olmak üzere 70’i aşkın ülkeye otobüs ve 56 ülkeye kamyon ihraç ediyor. 2007 rakamlarına baktığımızda, 16 bin kamyon, 3 bin otobüs üreten Mercedes Benz Türk, ürettiği otobüslerin 2 bin 415’ini, kamyonların ise 6 bin 240 adedini ihraç etmiş.

Bunları Alman şirket için Türkiye’nin çok özel bir konuma sahip olduğunu daha iyi anlatabilmek için yazdım. Otobüs ve kamyon üretiminde Mercedes’in merkezi durumuna gelen Türkiye’de şimdi otomobil üretimi de gündemde. Daha doğrusu kulaktan kulağa, Mercedes’in Türkiye’de otomobil üretebileceği söyleniyor. Konuyu galiba biraz daha açmam gerekiyor. Bilmeyenler için Mercedes uzun zamandır sıkıntı yaşadığı A Serisi’nin üretimi için farklı stratejiler geliştirmeye çalışıyor. Bu sınıfta BMW’yle işbirliği yaparak Mini platformunda üretiminden, fason üretim yapan dışarıdan şirketlerle çalışmaya kadar bir çok olasılık üzerinde çalışıyor. Son olarak Mercedes’in A ve B Serisini kapsayan yeni planlar içinde olduğunu öğrendim. Mercedes, çok fazla kár elde edemediği için bu modellerin üretimi için yeni pazarlar arıyormuş. İşte Türkiye’nin adı da bu iki modelin üretimi konusunda geçiyor. Çünkü Türkiye hem Mercedes’in uzun yıllardır üretim ve yatırım yaptığı bir ülke, hem de maliyetler açısından oldukça cazip. Kaliteli üretimde işin en büyük artısı. Geçtiğimiz hafta Otobil’in ödül töreninde konuyu Mercedes-Benz Türk Otomobil ve Hafif Ticari Araç Bölüm Müdürü Şükrü Bedikhan’a sorduğumda cevapı çok netti: "A ve B Serisi’nin üretimiyle ilgili bize ulaşan bir bilgi yok. Ama çok açık olarak şunu söyleyebilirim; "Bugün Mercedes’in otomobil üretiminde tek aday Türkiye". Bunu çok rahatlıkla söyleyebiliriz. Yani dediğiniz gibi başka bir ülkede otomobil üretmeyi planlıyorsa, bu ülke kesinlikle Türkiye olacaktır."

Bedikhan’ın söyledikleri çok önemli. 40 yıldır Türkiye’ye yatırım yapan Mercedes’in üretimde ikinci aşamaya geldiği çok net ortada. Bedikhan, A ve B Serisi’nin üretimini doğrulamasa da olası otomobil üretiminde en büyük ve tek adayın Türkiye olduğunu söylüyor. Kim bilir belki de Sanayi ve Ticaret Bakanı Zafer Çağlayan’ın söylediği 1 milyar Euro’luk dev yatırımı Mercedes yapacak. Bekleyip göreceğiz.

Egzoz gazıyla hamburger keyfi

Otomotiv sektöründe yeni teknoloji geliştirme konusunda yaşanan rekabete İranlı bir grup yatırımcı da katıldı. İranlı mucitler, sektörün son yıllarda en çok ihtiyaç duyduğu ’egzoz gazıyla barbekü’ keyfi yaşatan cihazı tasarmışlar. Evet, yanlış duymadınız, sonunda beklediğimiz cihaz İranlılar tarafından geliştirildi. Adamlar, yememiş içmemiş, egzos gazıyla nasıl hamburger yaparım diye düşünmüş ve ortaya fotoğrafta gördüğünüz son yılların en önemli buluşu çıkmış. Şaka gibi değil mi. Tasarım yarışmasına bile katılmayı düşündükleri bu cihazla ilgili tek yapmanız gereken, alıp aracın egzoz borusuna takmak. Aynı bir tost makinası mantığıyla çalışan cihazın içine hamburger köftesini koyuyorsunuz ve sonra üst bölümden geçen egzos gazının ısısıyla köfteniz pişiyor. Bundan sonra da aracınızı sağa çekip hamburgerinizi afiyetle yiyorsunuz. Ne diyeyim, sektöre hayırlı olsun.
Yazarın Tüm Yazıları