Avrupa’nın en çok satan ticari araçlarından Transit’in yeni ve elektrikli üyesi E-Transit Courier’in tasarım ve mühendisliği Türklere emanet edildi. Modelin dikkat çeken tasarımında ise liderliğini Ayça Odabaşı Uyanık’ın yaptığı 30 kişilik Türk mühendis ekibi önemli rol oynadı. Araç şimdi başta Türkiye olmak üzere Avrupa yollarına çıkmak için gün sayıyor.
#Transit2022’de Ford’un Romanya’daki Craiova fabrikasını satın alan Ford Otosan, Türkiye’deki tedarikçileri de aynı bölgeye taşıyarak Avrupa’da adeta “yerli organize sanayi bölgesi” kurdu. Satın alma sonrası 7 Türk tedarikçinin Romanya’da tesis açtığını belirten Ford Otodan Lideri Güven Özyurt, “Romanya’da bulunan 10’a yakın Türk tedarikçiden araçlarımız için parça alıyoruz. Sadece buradaki Türk tedarikçilerden değil, Puma için Türkiye’den 20, Courier için Türkiye’den 60 tedarikçi ile çalışıyoruz” dedi.
#RomanyaYüksek fiyatları ve homologasyon uyumsuzluğu nedeniyle Türkiye’ye getirilmeyen ‘rüya arabalar’ için önemli bir karar alındı. Ford, Kuzey Amerikalı Bronco Sport, Edge ve F-150’yi Türkiye’de ilk kez satışa sunacağını açıkladı. Elektrikli Pick-Up F-150 Lightning için de çalışmalar var. ‘Özgürlük Makineleri’ olarak adlandırılacak bu araçların homologasyonu olmadığından sayıları ilk etapta model başına 70 adetle sınırlı kalacak. Ancak, talep yüksek olursa homologasyon süreçleri başlayabilir.
#FordKoç Holding, 2023 yılının ilk yarısına ilişkin finansal sonuçlarını açıkladı. Konsolide bazda 24,9 milyar ABD Doları (USD) gelir elde eden Koç Holding, aynı dönemde 1,6 milyar USD kombine yatırım gerçekleştirdi. Böylece şirketin son 5 yıldaki yatırımları 10 milyar USD’ye ulaştı.
#Koç HoldingYerli üretici Ford Otosan, 575 milyon Euro bedelle ABD’li Ford’un Avrupa’daki 4 fabrikasından biri olan Romanya’daki Craiova fabrikasını satın aldı. Şirket böylece yurtdışında üretim yapacak ilk yerli ana sanayi otomotiv üreticisi olurken, Avrupa pazarının önemli SUV modeli Puma’nın da üretimini üstlenecek.
#FordAralık ayı itibarıyla yüzde 50’lik ÖTV diliminde 6 markanın sadece 11 otomobili kaldı. Hem vatandaş hem de markalar matrahlarda güncelleme bekliyor. Çip krizinden kaynaklı arz sıkıntısının devam ettiğini vurgulayan sektör temsilcileri ise, olası bir güncelleme için 2022 yılını işaret ediyor.
#ÇipGeçen hafta, Kibar Holding’in hisselerini devrederek Hyundai yönetiminden çıkacağını açıklaması ile birlikte otomotivde yerli sermaye yeniden gündeme geldi. Geçmişte başka Uzak Doğu firmaları da Güney Koreli Hyundai gibi Türk sermayesinden ayrılmıştı. Peki, Türkiye’de üretim yapan Fiat, Renault, Ford, Toyota, Mercedes gibi dünya devi firmaların hangileri ne kadar yerli sermayeli ortaklıklara sahip, üretilen araçların hangisi ne kadar yerli?
#GazetehaberleriTürkiye’de üretim yapan 6 otomotiv markası kredi paketi kapsamından çıkartıldı. Fiyat artışı yaptıkları gerekçesi ile kredi paketi kapsamından çıkartılan Honda, Hyundai, Ford, Fiat, Renault ve Toyota’nın yerli modellerine son 6 ayda yaptığı zammı mercek altına aldık. Tüketici talebi arttırdıkça markaların da fiyat arttırdığı göze çarptı.
#GazetehaberleriTürk otomotiv sanayisini 2001 krizinden çıkarıp, ihracata yönelten ve Avrupa’nın üretim üssü olmasını sağlayan hafif ticari araçların iç pazardaki kan kaybı her yıl artarak devam ediyor. ÖTV avantajıyla 2002’de toplam pazarda yüzde 41.97’lik paya sahip hafif ticari araç satışları 2018’de yüzde 21.68’e, bu yılın 7 ayında ise yüzde 19.38’e kadar geriledi. Bu gerilemede ekonomik sebepler kadar muayene sıkıntısı, SRC belgesi zorunluluğu ve köprü geçiş yasakları da etkili oldu.
#GazetehaberleriAVRUPA’da son yıllarda otomotiv sektöründe iki sınıfın yıldızı parlıyor. Bunlardan ilki kuşkusuz SUV sınıfı. Otomobil satışlarında SUV’ların payı her geçen gün artarken aldıkları pay 2019 yılında yüzde 36.8’e kadar yükseldi. Bu da Avrupa’da her satılan 100 otomobilden 37’sinin SUV olduğunu gösteriyor. SUV satışları artarken MPV (Multi Purpose Vehicle) yani çok amaçlı araç sınıfının payı ise son 6-7 yılda yüzde 14’lerden yüzde 4.6’lara kadar geriledi. Bu sınıfta artık yeni modeller devreye alınmazken, yakın zamanda tamamen ortadan kalkacağı konuşuluyor.
#Yazar12 yıldır Türkiye’de yatırım yapması için hükümetin bastırdığı Alman Volkswagen’in geçtiğimiz hafta Ford’la yapacağını açıkladığı ticari araç işbirliği sonrası dolaylı yoldan Gölcük’te üretimi gündeme geldi. Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün, “Önümüzdeki aylarda detaylar belli olur” dedi.
#Emre ÖzpeynirciFord Otosan, sıfırdan araç, motor ve aks geliştirme ve üretiminden sonra Türkiye’de bir ilke imza atarak tamamen Türk mühendisler tarafından ilk yerli şanzımanı da üretmeye hazırlanıyor. 49.5 milyon Euro yatırımla geliştirilen ilk yerli şanzıman 2020 yılından itibaren Ford Otosan’ın İnönü fabrikasında üretttiği tüm kamyonlarda kullanılacak. Böylece 50 ülkeye satılan kamyonlardaki yerlilik oranı yüzde 100’e yaklaşacak.
#Ford OtosanFord Otosan’ın Gölcük fabrikası, Amerikan otomotiv devi Ford’u Avrupa’da zirveye çıkardı. 2011’de hafif ticari araç satışlarında 7’nci sırada bulunan Ford, 2015’te tamamına yakını Gölcük’te üretilen 260 bin 400 adet ticari araç satışı ve yüzde 12.6 pazar payıyla Avrupa’nın lideri oldu.
#Ford OtosanFORD Otosan Yönetim Kurulu Başkanı ve Koç Holding Yönetim Kurulu Üyesi Ali Koç, piyasada yaşanan son gelişmelere rağmen Türkiye ekonomisinin güçlü olduğunu belirterek, “6 ay öncesine baktığınız zaman basketbol tabiriyle Türkiye adeta bir ‘Dream Team’di (Rüya Takımı). Borsa uçuyor, Türk Lirası değerli, faizler düşüyor. Şu an piyasada yaşanan düzeltme normal” dedi. Öte yandan Cenevre Fuarı'na katılan Koç Holding Şeref Başkanı Rahmi Koç, kendisine Mustang Cabrio modelini sipariş etti.
#Koç Holding Şeref Başkanı Rahmi KoçAVRUPA’da krizin etkileri devam ederken, otomotiv sektörü için Cenevre yine büyük umutlar beslenen fuar oldu. 130 yeni modelin sergilendiği fuarda bir tarafta fiyatı 10 milyon doları bulan Lamborghini’nin ‘zehir’ anlamına gelen Venona modeli sergilenirken, krize çare olarak geliştirilen ekonomik araçlarda dikkat çekiyor.