Emeklilik başka bahara kaldı!

EMEKLİLİK süresi dolan ve son 1 yıldır uzatmaları oynayan 63 yaşındaki Borusan Otomotiv CEO’su Eşref Biryıldız’ın yerine uzun süredir birinin arandığını yazmıştım.

Haberin Devamı

Mayıs ayında yeni 5 Serisi ile jübile yapmayı planladığını açıklayan Biryıldız’la geçtiğimiz hafta bu lansman için Bodrum’da birlikteydik. Biryıldız, öncelikli olarak henüz kendisinin yerine birinin bulunamadığını belirtse de müjdeyi sona bıraktı; “Borusan Otomotiv’de kalıyorum.” Bilmeyenler için bugün BMW, Land Rover, Jaguar ve MINI gibi markaların Türkiye temsilcisi olan Borusan Otomotiv iki ortaklı bir şirket. Yüzde 50’sı Borusan Holding’e yani Kocabıyık Ailesi’ne yüzde 50’si ise İran kökenli Vahabzadeh Ailesi’ne ait olan şirketin yönetim kurulunda her iki aileden 4’er üye bulunuyor. Geçtiğimiz hafta yapılan yönetim kurulu toplantısında şirketin Yönetim Kurulu Başkanı olan Hossein Vahabzadeh görevini Ali Vahabzadeh’e bırakarak emekli oldu.

Haberin Devamı

Böylece yönetim kurulunda Vahabzadeh Ailesi’nden 3 üye kaldı. Uzun süredir yeni CEO (İcra Kurulu Başkanı) arayışındaki Ali Vahabzadeh de şirketin başına geçince ilk icraatı Eşref Biryıldız’a yönetim kurulu üyeliği teklif etmek oldu. Böylece hem yönetimdeki Vahabzadeh sayısı 4’e tamamlanacak hem de sektördeki önemli bir profesyoneli ellerinde tutmaya devam edeceklerdi.

Biryıldız, “Bu üyelik başka yere transfer olmamanız için kısa süreli bir teklif miydi?” soruma ise, “Hayır, Ali Vahabzadeh birlikte uzun yıllar çalışmak ve deneyimlerimden yararlanmak istediğini söyledi” cevabını verdi.  Ali Vahabzadeh’i de uzun yıllardır tanırım, hem vizyoner hem de başarılı bir iş adamıdır. Biryıldız’ı tutarak tecrübesinden yararlanmak istemesi bence doğru bir karar. Kuşkusuz bu kararla Biryıldız Borusan Otomotiv’de bir üst lige çıkarak görevine devam ediyor olacak.Biryıldız şirkette kalsa da yine de asıl soru , ‘Yeni icracı CEO kim olacak?”

Bu aşamada, “Gerek var mı” veya “İçeriden biri niye yapılmıyor?” diye de düşünülebilir. Mesela BMW ve MINI’nin Genel Müdürü Ayhan Ölçer bu konuda öne çıkıyor. Ama onun tecrübesinden markaların satış ve pazarlaması konusunda yararlanmaya devam etmek istiyorlar.  Haklı da olabilirler çünkü başarılı olmak için önce satmak lazım.

Haberin Devamı

KOÇ’A YENİ BİR ‘ESCORT’ LAZIM

GEÇTİĞİMİZ hafta yazdım, bugün Türkiye ekonomisinin dinamosu olan otomotiv sektöründe Koç Holding’in ağırlığı büyük. Ford Otosan ve Tofaş ile her geçen gün hem üretimde, hem ihracatta hem iç pazarda büyürken, yeni projeleri hızla devreye sokuyorlar. Bu noktada Koç Holding Otomotiv Grubu Başkanı Cenk Çimen yeni sürprizlerinin olacağını açıklamış ama hiç bir ipucu vermemişti. Bende son dönemde Fiat Egea Ailesi ile altın günlerini yaşaşan Tofaş’tan yeni bir model daha çıkabileceğini düşünmüştüm. Bu düşüncem devam ediyor ama internette dolaşırken aklıma bu sürprizin Ford Otosan’dan da çıkma olasılığı geldi.

Yine bilmeyenler için hatırlatmam lazım Tofaş ve Ford Otosan Türkiye’de otomotiv sektörüne otomobil üretimiyle adım attılar. 2000’li yıllarında başında yaşanan krizler sonrası hafif ticari araç sınıfını (Doblo, Transit Conncet) yaratarak hem Türkiye’de hem dünyada önemli başarı sağladılar. Bu iki şirket halen hafif ticari araç sınıfında Avrupa’nın üretimini yaparken, Tofaş 2 yıl önce ‘Egea’ (Tipo)  ile yeniden otomobil üretimindeki ağırlığını artırarak ön plana çıktı. Bursa’da halen Doblo ve Minicargo üretimi devam etse de Fiat Egea Ailesi ile Tofaş hızlı bir büyümenin içine girdi. Ford Otosan ise 2000 yılından bu yana Gölcük, Eskişehir ve Yeniköy fabrikalarında hafif ticari araç ve kamyon üretimi yapıyor.  Ford’un Türkiye’deki otomobil üretimi ise 1999 yılında noktalanmıştı. Türkiye’de son olarak 1994-1999 yılları arasında 5 yıl ‘Escort’ modelini üreten Ford Otosan, o dönem ‘ekonomik gerekçeler’ nedeniyle bu projeyi iptal etmiş ama yeniden üretebileceğinin sinyalini vermişti. Ancak şartlar Ford Otosan’ı Türkiye’de üretimde tamamen ticari araça yönlendirdi.

Haberin Devamı

İşte bu noktada internette haberlere bakarken geçtiğimiz yıllarda Çin’de üretilen yeni nesil ‘Ford Escort’ gözüme çarptı. O an aklıma ‘Niye Türkiye’de üretilmesin ki’ fikri geldi. Çünkü bugün Ford Otosan’ın Gölcük fabrikası tam kapasite üretim yaparken, Yeniköy’deki 110 bin kapasiteli yeni fabrika yüzde 50-60 oranında üretimle yoluna devam ediyor. Çin’de üretilen yeni Escort, B sınıfında yer alan bir araç. Dolayısıyla Yeniköy fabrikasındaki üretilen Courier’in platformunda rahatlıkla üretilebilir. Sonuçta 50-60 bin adetlik bir üretim Escort için ilk etapta yeterli olacaktır. Yeni Escort fotoğraflardan gördüğüm kadarıyla tam Türkiye’nin tercih ettiği bir otomobil. Ford Otosan Escort’u yeniden Türkiye’de üreterek bence hem otomobil kimliğine yeniden kavuşur hem de geriye düştüğü binek pazarında yeniden bir atağa kalkabilir. Sonuçta Ford Otosan’ın üretim ve ihracatta bir sorunu yok, yıllardır hep lider. Ama imaj olarak Türkiye’de yeniden otomobil üretmesi Koç Holding’e yeni sayfalar açacaktır.

Haberin Devamı

STARTUP TAKVİYELİ OTOMOBİL ŞOVU

2 yılda bir düzenlenen Uluslararası İstanbul Otomobil Fuarı ‘Autoshow’, bu yıl ‘Geleceğe Yakından Bakın’ temasıyla 21-30 Nisan tarihleri arasında TÜYAP Fuar ve Kongre Merkezi’nde başlıyor. 20 Nisan’da basın ve VIP günü ile kapılarını açacak fuarda Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) bünyesinde yer alan bazı otomotiv markalarının yanı sıra, teknoloji, inovasyon, bilişim, aksesuar ve yan sanayi firmaları da yer alacakmış. Fuarı ziyaret edecek otomobilseverler için hatırlatmakta fayda var. Bu yıl Fiat, Jeep, Alfa Romeo,  Renault, Dacia, Mercedes, Smart, Toyota, Lexus, Ford, Honda, Peugeot, Nissan, Opel, Hyundai, Aston Martin, Mitsubishi, Ssangyong ve DFSK markaları fuara katılırken, BMW, Land Rover, Jaguar, MINI, Bugatti, Porsche, Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Bentley, Lamborghini, Citroen, DS, Subaru, Infiniti, Kia, Suzuki, Mazda ve Volvo markaları ise yok. Yani bu markaları fuara giderseniz boşuna aramayın. Sonuçta 20 markanın katılmayacağını açıklaması sonrası fuarı düzenlenen TÜYAP ve ODD de çözümü katılmayan markaların yerine teknoloji firmalarını dahil etmekte bulmuş. Arçelik, Türk Telekom, Zipcar ve birçok startup şirketleri fuarda yer alacak. Bu yüzden bu yıl Autoshow, katılımcılarını bugünün ve de yarının teknolojileriyle buluşmaya çağırıyor. Fuara giriş ücretleri ise haftaiçi 10 TL, haftasonu 20 TL olacak. Kadınlar için haftaiçi girişler ücretsiz, haftasonu ise 10 TL olarak belirlenmiş. Öğrenciler için de haftaiçi girişler ücretsiz, haftasonu ise 5 TL olacak.

 

 

Yazarın Tüm Yazıları