2023 yılını bir önceki yıla göre yüzde 39.2 artarak 265 bin 294 adetle tamamlayan hafif ticari araç pazarı, 2024 yılında büyük bir rekabete sahne olmaya hazırlanıyor. Ancak bu rekabet uzun yılların ardından yerli yani Türkiye’de üretilen modeller arasında değil Avrupa’da üretilip Türkiye’ye ithal edilen modeller arasında geçecek. Çünkü, Tofaş’ta Doblo üretimi sona erdi, Fiorino modellerinin üretimi sona ermek üzere. Ford ise Tourneo ve Transit Couirer’in üretimini artık Türkiye yerine Romanya’da satın aldığı Craiova fabrikasında gerçekleştiriyor. Yerlilerin çekildiği pazarda Stellantis Grubu Peugeot Rifter, Opel Combo, Citroen Berlingo ve Fiat Doblo ile Volkswagen ise Caddy’si ile pay arttırmaya çalışacak.
# Ford Transit CourierTofaş, 2020 yılına ait finansal sonuçlarını açıkladı. Şirket, geçtiğimiz yıl 250 bin 630 adetlik üretim ve 118 bin adetlik ihracat gerçekleştirdi. Tofaş’ın gelirleri 23 milyar 557 milyon TL olarak gerçekleşirken, şirketin net karı ise 1 milyar 784 milyon TL olarak gerçekleşti.
#TofaşSon dönemde ihracattaki düşüşe bağlı olarak üretimde kayıplar yaşayan Tofaş’ın CEO’su Cengiz Eroldu, “Hem modellerin yaşam döngüsü, hem Avrupa’da orta sınıfta düşüş hem de Opel–Vauxhall ile işbirliğinin bitmesini daralmanın sebepleri olarak sayabiliriz. Egea ailesinin seneye son çeyrekte 225 milyon dolar yatırımla yenilenmesiyle yeniden yükselişe geçeceğiz” dedi. Eroldu, şu an için SUV üretme planlarının ise olmadığını söyledi.
#GazetehaberleriTofaş’ın 1 milyar dolarlık yatırımla Bursa’da ürettiği Fiat Egea Ailesi’ni (Tipo) Avrupa, Ortadoğu ve Asya’daki 45 ülkede Özgür Süslü pazarlayacak. Mart ayı sonunda İtalya’ya Ürün Pazarlama Direktörü olarak transfer olan Süslü, “ Tofaş’ın geliştirdiği ürettiği Egea/Tipo model ailesinin EMEA Bölgesindeki sorumluluğunu bir Tofaşlıya teslim ediyor olmaları benim için ayrı bir gurur ve mutluluk kaynağıdır” dedi.
#FiatTofaş, 360 milyon dolarlık yatırımla yenilediği Doblo’yu RAM (Koç) markasıyla Amerika’ya ihraç etmeye başladı. Tofaş’ta yeni Doblo’yla birlikte 3 yeni model için 1.4 milyar TL’lik tarihi yatırıma imza attıklarını kaydeden Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Koç, “Yatırımlarımız sürecek. Koç Holding olarak 2010 yılından bu yana otomotive 10 milyar TL yatırdık” dedi.
- Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Koç: - "Ülkemize, kendimize ve otomotiv sektörünün geleceğine duyduğumuz inançla yatırımlarımıza hız kesmeden devam ediyoruz" - "Doblo'nun yenilenmesiyle başlayan yatırımlarımıza, biri yeni sedan, diğerleri station wagon ve hatchback olmak üzere 3 yeni binek araç projesiyle devam edeceğiz. Süregelen yatırımlarımız haricinde sadece bu modellerle yaptığımız toplam yatırım miktarı 1,4 milyar dolara ulaşıyor" - "Uzun vadeli bakış açısıyla 2010 yılından bu yana otomotiv sektörüne yaptığımız yatırımlar 10 milyar TL'ye ulaşmaktadır. TOFAŞ'ın son dönemde imza attığı yeni yatırımlar da ülkemize ve geleceğimize olan inancımızın birer göstergesidir"
Yıldız Holding’in 3.2 milyar dolara United Biscuits’i almasının ardından bir dev yatırım da Koç Holding’den geldi. Tofaş, yeni Doblo dahil 4 yeni model için 1.4 milyar dolarlık yatırım yapacak. Yatırımın 1 milyar dolarını sedan, hatchback ve station modellerden oluşan yeni orta sınıf ailesi oluşturuyor.
Tofaş CEO’su Kamil Başaran, Avrupa’da sedan pazarının yok denecek kadar az olduğunu fakat bunun hiç olmayacak anlamına gelmediğini belirterek, “Türkiye’de üreteceğimiz başarılı bir sedanla Avrupa’daki pazarı bile canlandı-rabilirsiniz. Türkiye’de ise hatchback büyük potansiyel” dedi.
B Plus ve Orhan Holding’le birlikte yüzde 85’ini aldıkları Fransız Synergethic’in 3 tekerlekli elektrikli Tilter modelinin yeni versiyonunu Cenevre Fuarı’nda sergileyen Brightwell Holding’in patronu Alphan Manas, şimdi de Softcar’ı üretmek üzere harekete geçti. Manas, “4 tekerlekli elektrikli Softcar’ı Türkiye’de üreteceğiz” dedi. Öte yandan Manas, Tilter'ı da Türkiye'de üretip 8 bin euroya satabileceklerini belirtti.
BİR Türkiye sevdalısı olarak camlı koltuklu Doblo türü araçlardan ilk çıktığından beri aldım. İlk aldığım araba 1 haftada motor kilitlediği halde her yeni araba aldığımda Doblo ve Fiorino v.s 2 yılda bir değiştirdim. Yüzde yüz yerli üretim olduğundan gururla geziyordum. Sanki diğer araçlardan büyüklük farkı hiç yok.
BİR şirket düşünün; yaklaşık 4-5 yıl önce batmak üzereyken bugün dünyanın en büyük şirketlerini alacak duruma geldi. Bu şirket hepinizin tahmin etttiği gibi İtalyan Fiat. 2002-2005 yıllarında iflas noktasına gelen ve bir çok fabrikasını kapatıp binlerce işçi çıkartan Fiat, 2005 yılında General Motors’la ortaklığını bitirip, Amerikan şirketten 1.6 milyar Euro para alınca herşeyi tersine çevirmeyi başardı. Fiat’ı bugünkü durumuna getiren 1.6 milyar Euro’luk GM parasının hikayesi de ilginç...