Güncelleme Tarihi:
ABD’li Chrysler’i satın aldıktan sonra ismini Fiat-Chrysler Automobiles (FCA) olarak değiştiren İtalyan otomotiv devi Fiat, 5 yıllık kalkınma planında en büyük ve en önemli görevi Türkiye’de Koç Holding’le ortak olduğu Tofaş’a verdi. Hürriyet’in mayıs ayında ‘4 yılda 4 model’ başlığıyla ilk kez duyurup geçen hafta da ‘Tarihi yatırıma çok az kaldı’ manşetiyle verdiği bu büyük görev bugün resmi olarak açıklandı. Tofaş, Bursa’da yeni Doblo ve daha önce açıklanan yeni sedan modele ek olarak 2 yeni model üretecek. Bu 4 model için toplamda 1.4 milyar dolarlık tarihi yatırım yapılacak.
7 YILDA 700 BİN ADET
1.4 milyar doların 360 milyon doları yeni Doblo, 520 milyon doları ise yeni sedan modeli için, geri kalan 520 milyon doları ise 2 yeni model için harcanacak. İki yeni modelden 2016-2023 yılları arasında 700 bin adet üretilecek. Üretimine başlanan yeni Doblo dışında Bursa’da 1 milyar 40 milyon dolar yatırımla devreye girecek 3 yeni otomobil orta sınıfta yer alacak sedan, hatchback ve station wagon modellerden oluşacak. Sırasıyla 2015 ve 2016 yıllarında devreye girecek bu 3 model Fiat’ın orta sınıftaki yeni ailesi olacak. Bu 3 modelden ise toplam 1.3 milyon adet üretilecek. 2015 yılında üretimine başlanacak yeni sedan modeli iç pazar, 2016 yılında devreye girmesi planlanan yeni hatchback ve station wagon modelleri ise ağırlıklı olarak ihracata yönelik olarak Bursa’da üretilecek.
GELECEĞE İNANÇ
Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Koç, Türkiye’de sanayinin ve otomotiv sektörünün tarihindeki en büyük yatırımlardan birini Tofaş’ın gerçekleştirdiğini belirterek, “Ülkemizin geleceğine duyduğumuz inanç ve uzun vadeli bakış açısıyla, yatırımlarımıza hız kesmeden devam ediyoruz. Koç Topluluğu olarak tarihimizin en büyük organik yatırım döneminden geçerken, küresel ölçekte Türk mühendisliğinin başarısını ortaya koyacak 2 yeni model yatırımına daha imza atmanın heyecanını yaşıyoruz. Yeni Doblo, yeni sedan otomobil ve şimdi de bu iki yeni model ile birlikte Tofaş’ın yatırım tutarı toplam 1.4 milyar dolara ulaşıyor. Türkiye’yi 2023 vizyonuna, yani dünyanın en büyük 10 ekonomisi arasına taşıyacak yapı taşlarından birinin sanayi gücümüzü geliştirmek olduğunu her fırsatta vurguluyoruz. Bu yeni otomobil yatırımlarımız Tofaş’ın ihracatına ivme kazandırırken ülkemizin cari açığının azaltılmasına da pozitif katkı sağlayacak” dedi.
Cari açığa 400 milyon $ katkı
TOFAŞ CEO’su Kamil Başaran, ilk 9 ayda 5.2 milyar TL ile geçtiğimiz yıla paralel bir satış geliri elde ettiklerini belirterek, “Yaklaşık 1.5 milyar dolarlık ihracat geliri ve 400 milyon dolar tutarında dış ticaret fazlasıyla ülke ekonomisine katma değer yaratmayı sürdürdük. Finansal olarak güçlü bir firma olmanın avantajlarını yeni yatırım olanaklarıyla değerlendiriyoruz. Yeni projelerimizle global pazarın daha aktif bir oyuncusu olarak, daha fazla ihracat geliri elde etmek öncelikli hedefimiz” dedi.
6 yıldır kompakt station üretmiyor
Tofaş’ın önümüzdeki 2 yıl içinde Bursa’da üreteceği yeni modellerden ikisi Bravo ve Linea’nın yerine alacak kompakt modeller olacak. Station wagon olan 3’üncü model ise Stilo’dan sonra 2008’den bu yana Fiat’ın üreteceği ilk kompakt station wagon olacak. Bu yatırımların hepsi dün Koç Grubu tarafından resmi olarak açıklandı. Mayısta söylenen ama dün resmi olarak açıklanmayan bir tek model kaldı o da Tofaş tarafından 2017’de devreye girmesi planlanan yeni kompakt SUV modeli. Bu modelin de Fiorino’nun ikinci jenerasyonu üzerinde geliştiriliceği belirtilmişti.
İtalya’dan sonra en büyük Ar-Ge
TOFAŞ CEO’su Kamil Başaran, yatırımla ilgili olarak global rekabet yolculuğunda Tofaş’ın güçlenerek yol aldığını belirtirken, “Gücünü yenilenmekten alan Tofaş’ın Ar-Ge’ye verdiği önemi her fırsatta dile getiriyoruz. Bu sayede bugün, 600’e yakın Ar-Ge mühendisimizle, Fiat-Chrysler’in İtalya’dan sonraki en büyük Ar-Ge merkezi konumuna ulaştık. İşte bugün Ar-Ge’ye verdiğimiz bu değerin, yaptığımız tüm bu yatırımın, sadece Tofaş’a değil ülkemize olan büyük getirisini hep birlikte görüyoruz. Hem dünya çapında otomotiv markalarının farklı ülkelerdeki müşterileri için ürün ve teknoloji geliştirme yetkinliğine sahibiz, hem de FCA öncülüğünde geliştirip ürettiğimiz modellerimizle dünya ile rekabet edebilecek seviyeye ulaştık. Küresel rekabette güç kazandık. Yeni Doblo’yu 2015 yılının başında, Yeni Sedan modelimizi de 2015’in son çeyreğinde pazara sunmayı hedefliyoruz. Bugün sizlere açıkladığımız biri hatchback diğeri station wagon modellerimizin üretimini de 2016 programımıza aldık” dedi.
Tamam mı devam mı ?
Emre ÖZPEYNİRCİ
KOÇ Holding ve İtalyan Fiat’ın ortaklığı olan Tofaş, dün sabah 1.4 milyar dolarla Türkiye’de otomotiv sanayinin bir kalemde yapacağı en büyük yatırım kararını açıkladı. Bilmeyenler için bu yatırımın sinyalleri zaten mayıs ayında Fiat-Chrysler Grubu’nun (FCA) ABD’de yaptığı 5 yıllık kalkınma planı toplantısında verilmişti. O tarihte ‘4 yılda 4 model’ başlığıyla bu yatırımın geldiğine ilişkin ilk haberi köşeme taşımıştım. Geçtiğimiz hafta da Tofaş CEO’su Kamil Başaran’ın ‘Tarihi yatırıma çok az kaldı’ açıklamasını yazarak bu tarihi yatırımın açıkçası ilk müjdesini vermiş oldum.
AVRUPA KOZU OLDUK
Bu büyük yatırımın bir kaç önemli noktası var; birincisi Fiat, Tofaş’ın dünya otomotiv pazarındaki rolünü inanılmaz derecede artırıyor. Çünkü bugüne kadar ticari araçlar hariç otomobil üretiminde sadece iç pazara yönelik üretim yapan Tofaş, özellikle hatchback ve station wagon modelleriyle tamamen ihracata yönelik üretim yapacak. Bir başka değişle Fiat’ın Avrupa’daki en büyük kozu Bursa’da üretilen bu modeller olacak. Çünkü bugün Avrupa’da en büyük pazar payı orta sınıf yani kompakt araçlara ait. Bu pazarda oldukça güçsüz olan Fiat, Bursa’da devreye girecek bu modellerle çok önemli bir atağa kalkacak. Diğer taraftan bu yeni sedan ve 2 yeni modelle birlikte Tofaş, yeniden ağırlıklı olarak otomobil üreticisi kimliğine bürünecek. Tofaş, Kuş serisinin ardından neredeyse son 15 yıldır ağırlıklı olarak hafif ticari araç üretimi yapıyor. Yani otomobil üretimi toplam üretimin 5’te 1’ine denk geliyordu. Yeni yatırımla birlikte otomobiller neredeyse Doblo ve Fiorino üretimini geçecek.
Açıklanan yatırımda net anlaşılmayan tek bir konu var. O da Linea’nın ne olacağı. Tofaş’a yakın kaynaklardan öğrendiğim bilgilere göre yeni sedan otomobil her ne kadar Linea’nın yerine gelecek gibi lanse edilse de aslında şirket içinde bazı yöneticiler özellikle filo satışlarında güçlü olan Linea’nın üretiminin devam etmesi yönünde görüş bildiriyor. Fiat-Chrysler CEO’su Sergio Marchionne bir kaç söyleşinde Linea’nın üretimini istemediği, kârsız olduğunu açıklamıştı. Şimdi merak edilen şey ‘Yeni sedan modelinin yanında Linea üretimi sürecek mi, yoksa bitecek mi?’ Önümüzdeki günlerde bunu net olarak anlayacağız.