Büyük uçaklarla yapılacak seferlerin maliyetlerinin yüksekliği bölgesel jetlerin şansını arttırdı. Birçok havayolu bölgesel jet uçaklarına ağırlık vermeye başladı. Ne yazık ki, pazarın iki büyük oyuncusu Airbus’ta Kanada imalatı A2209 ve Brezilyalı uçak imalatçısı Embraer uçaklarının büyük kısmında, Pratt&Whitney’in pazarı alt üst eden sorunlu motorları kullanılıyor. Bu motorlar yüzünden A322-321 ailesinin Neo serisinden çok sayıda uçak hala yerde.
#AirbusTürk Hava Yolları Yönetim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Ahmet Bolat, CNN Türk ekranlarında yayınlanan Hakan Çelik ile Hafta Sonu programında soruları yanıtladı. Bolat yaptığı açıklamada THY'ye 1000 kabin memuru ve 900 pilot alınacağını açıkladı. Bunun yanında Bolat 2 yıl içinde tüm THY uçaklarında internetin ücretsiz olacağını söyledi.
#THYTürk Hava Yolları Yönetim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Ahmet Bolat, CNN Türk ekranlarında yayınlanan Hakan Çelik ile Hafta Sonu programında soruları yanıtladı. Bolat yaptığı açıklamada THY'ye 1000 kabin memuru ve 900 pilot alınacağını açıkladı. Bunun yanında Bolat 2 yıl içinde tüm THY uçaklarında internetin ücretsiz olacağını söyledi.
#Hakan ÇelikEskiden uçak alımlarında yapılan off set anlaşmaları tarihe karıştı. THY’nin 20 milyar dolarlık alımı ile Türkiye’de Airbus ve Rolls Rocye’un yatırım yapması ve parça alımı garanti altına alındı. Yani büyük paralar ödeyeceğiz ama aldığımız uçaklar ve uçak motorları Türk Havacılık sanayiine yeni bir kan getirecek, dolaşımı hızlandıracak.
#Türk Hava YollarıUçak imalatlarındaki gecikmeler, parça tedarikçilerinin imalat hızlarına yetişememesi, motor imalatçılarından birindeki ciddi sorunlar hızla büyüyen havayolu şirketlerini zora soktu. Yaz ayları için havayollarının yaptığı planlar şimdiden alt üst oldu. Yeni hatlar açılması da zorlaştı. Hal böyle olunca uçak biletlerinin fiyatlarına zam gelmesi bekleniyor.
#BoeingTHY Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı Prof. Dr. Ahmet Bolat 2033 hedeflerini anlattı. 813 uçaklık bir filo ve yılda 171 milyon yolcu heyecanını paylaştı. Hedeflerinin 3.9 milyon ton kargo kapasitesine ulaşmak ve 144 milyar dolarlık ekonomik katkı yaratmak olduğunu belirten Bolat, “150 binden fazla çalışanımızla gelirimizi 52.2 milyar dolara çıkarmayı planlıyoruz” dedi.
#THYBavula konulup kargoya gönderilen ilaçlar yolcuların büyük sorunu. Hele de gidilen yerde bavulun uçaktan çıkmaması, kaybolması, günlerce gelmemesi gibi durumlar sürekli ilaç kullanan yolcuları perişan ediyor. İlaçlarınızı asla bavula koymayın. Yanınıza alın ve mutlaka yedekleri olsun. Birçok ülkede eczaneye gidip kolayca ilaç alamazsınız.
#Boeing 737MAXArtık Türkiye’nin ‘Cumhuriyet’ adında bir uçağı var. Kuyruk dikmesinde Atatürk’ün müthiş bakışı yer alıyor. O uçak aslında uzun bir yoldan geliyor. Pegasus Havayolları çalışanlarının yıllarca yaptıkları çalışmaların bir armağanı. Ne kadar güzel görünüyor bir baksanıza...
#Ali SabancıAdı artık Ajet. Düşük maliyetli bir havayolu olacak. Şimdilerde biraz arada kalmış bir havayolu. İşin başına Kerem Sarp getirildi. Eli serbest bırakılırsa sanırım yepyeni bir havayolu doğar. Fiyat politikası da doğru ayarlanabilirse başarı ihtimali giderek yükselir.
#AnadolujetEn sık bindiğimiz yolcu uçakları dar gövdeli uçaklardır. Bunlar arasında Boeing’in 737 serisi, Airbus’ın da A320 ailesi var. Siz bu iki uçaktan hangisinde daha rahat ediyorsunuz? Hangisine daha fazla güveniyorsunuz? Bu soruların cevapları birbiri altına konulduğunda neredeyse skor eşitleniyor. Dar gövde önümüzdeki dönemde daha çok üretilmesi gereken uçak olarak gündeme geliyor. Bu iki uçaktan daha küçük yolcu uçakları da var ama 737 ve A320 halen pazarda lider konumundalar.
#Dar GövdeSon günlerde havayolu yolcularını kızdıran ve bazen bağlantılarını kaçırmalarına yol açan gecikmeler oluyor. Bunun ana nedeni Avrupa hava sahasındaki yoğunluk. Bu da yetmiyormuş gibi Avrupa’da bazı havalimanlarının sistem yoğunluğuna ayak uyduramamaları da var. Geç gelen THY ya da Pegasus uçağı başka bir yere zorunlu olarak geç gidiyor. Bu yüzden sinirlenmeyin, çaresi yok.
#HavayoluYüzyılı aşkın bir havacılık fuarı. Tekli yıllarda açılıyor. Dünyada daha büyüğü yok. En fazla uçak alımı yapılan bir organizsyon. Havayolu şirketleri, savunma sanayi kuruluşları, hükümetler alımlarını bu fuarda açıklamayı çok prestijli buluyor. 54’üncü Paris Air Show, yükselen havacılık dünyasının yine yıldızı oldu. Milyarlarca dolarlık sipariş verildi, rekorlar kırıldı.
#Havayolu ŞirketleriTHY pilot sıkıntısında bir darboğaza mı girdi? Bu soruyu yaratan sıkıntı yaz ortalarında iyice gündeme gelecek. Artan seferler, yolcu yoğunluğu THY için gerçekten övünülecek bir şey ama bazı uçakların pilot eksikliği nedeniyle uçurulamamasına varan boyutta bir endişe var. Türk Hava Yolları 2022 yılı başlarında verilen yanlış bir kararın pençesinde. Uçuş okulunun kapasitesi düşük, başka okullarla anlaşmaya gidilmesi kararı da bekletildi. 2023’te ise sorun kendini gösterdi. Yeni uçak teslimleri sürüyor. Birkaç aydır THY’de hummalı bir pilot yetiştirme çalışması söz konusu.
#THYDünyanın sayılı uçak motoru üreticilerinden Pratt&Whitney’in özellikle Airbus A320 ve 321neo ailesi için yaptığı PW1100G motorlarda ciddi sorunlar çıkmaya başladı. THY dört uçağını yere indirmek zorunda kaldı. Şirketten yedek motor istendi. THY yalnız değil. Bunun gibi birçok havayolundan talep artınca Pratt&Whitney zor durumda bıraktı.
#Pratt&WhitneyMontreal’deki Airbus-Kanada ortak yapımı A220 uçaklarının Mirabel’deki, bilinen adıyla Bombardier fabrikasında imalatını izledim. Satış başarısına tanıklık ettim. Bu bölgesel uçak, uçtuğu bütün lokasyonlarda ciddi başarı yakalamış. Hafifliği, daha az yakıt harcaması, çevreye verdiği zararın düşüklüğü, uygun koltuk sayısı ve yeni nesil yapısallığı ile havayolu şirketlerinin tercihi olmuş. Airbus’ın THY ile çalışma iştahı yüksek. A220 için ön görüşmeler de sürüyor.
#AirbusTürk Hava Yolları (THY) bu yılın üçüncü çeyreğini 1.5 milyar dolar net kâr ile tamamladı. THY’den yapılan açıklamaya göre, global havacılık sektörü operasyonel sorunlar ile yüzleşirken, artan jeopolitik gerilimlerin ve global enflasyonist baskıların ön plana çıktığı bir çeyreği geride bıraktı.
#Türk Hava YollarıTers bir gelişme oldu. Şirket büyüdü. THY’nin filosuna daha önceden planlanmış uçaklar katılmaya başladı. Ama pilot sayısı geçen yıl sabit kaldı. Gidenler de oldu. Oysa geçen yıl pilot alımı yapılıp gerekli eğitimler verilseydi şimdi bir sorun yaşanmayacaktı. Umarım hızlı ama çok sorumlu ve titiz eğitimlerle bu açık giderilir.
#THYYılın ilk altı ayında 737 milyon dolar net kâr elde ettiklerini söyleyen Türk Hava Yolları Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı Ahmet Bolat, “Bu THY tarihinde ilk 6 ayda en büyük rakam” dedi. Bolat, yabancı yatırımcılara THY’nin performansını daha iyi anlatmak için road show’a çıkacaklarını da açıkladı.
#THYAvrupa’nın büyük havalimanlarındaki sıkışıklık sürüyor. Personel yetersizliği ve günlük de olsa yapılan grevler yolcuyu canından bezdirdi. Havalimanlarında artık yakın şehirlere yapılan uçuşlarda tren öneriliyor. Yolcuların büyük kısmının trene yönelmesi ile tren yolu yönetimleri de ek seferler koydular.
#AvrupaPandemi dünyada unutkanlığı arttırırken, uçaklarda unutulan eşya oranı da yüzde 20 arttı. Fakat aynı durum Türkiye için geçerli olmadı. Türkiye’deki uçuşlarda unutulan eşya sayısında pandemi öncesiyle karşılaştırıldığında ciddi azalmalar yaşandı. Yani eşyayı, en az pandemide, çantaların yasaklandığı dönemde unuttuğumuz görüldü.
#UçakTHY-Lufthansa ortak şirketi SunExpress çok başarılı bir operasyon sunuyor. Türk-Alman ilişkilerinde zaman zaman meydana gelen inişli çıkışlı ilişkilerden her zaman korunmuş bir havayolu. Anadolu içinde ve Avrupa arasında ağırlıklı bir hava köprüsü oluşturdu ve çapraz uçuşlar için en iyi olanakları sundu. Şirket geçen yılı ise 75 milyon Euro kâr ile kapattı.
#SunexpressBerlin Brandenburg Havalimanı’nın açılışına gitmek istedim. Yıl 2012. Ama açılış 5 kez ertelendi. 2 milyar Euro’ya mal olacak havalimanı 6 milyar Euro’ya çıktı. Hâlâ avuç dolusu para harcanıyor. On binlerce hata çıktı. Almanya’nın ‘En utanç verici şantiyesi’ damgasını da yedi. Salgının en hızlı günlerinde gitmek istedim. Aşı, izinler vs... Ancak uçtum. Gördüklerime inanamadım. Koca Alman teknolojisinin nasıl da kıvrandığına tanıklık ettim.
#Yazar