Yerel seçimlerin hemen ardından iş dünyası temsilcileri de ilk mesajlarını yayınladı. Mesajlarda ekonomi programı ve yapısal reformlara devam edilmesi gerektiğinin altını çizen iş insanlarının ortak görüşü “Artık ekonomik sorunlara odaklanma vakti geldi” şeklindeydi. Açıklamalarda enflasyonla mücadele ve fiyat istikrarına vurgu yapılırken, merkezi yönetim ile yerel yönetimler arasında işbirliğinin artırılmasına yönelik mesajlar da dikkat çekti. İşte iş dünyası temsilcilerinin 31 Mart mesajları...
#İş Dünyasıİş dünyasının başı ‘Job Ghosting’ ile dertte. Yani, işe alım sürecinin ortasında aniden yok olan çalışanlar, şirketlerin yeni sorunu oldu. İş ilanlarına başvuran adaylar çağrıldıkları görüşmelere gitmiyor, İK yetkilileri dakikalarca boş masada bekliyor. Bir şekilde işe başlayanlar ise 2-3 gün sonra haber dahi vermeden işten ayrılıyor. Sektör temsilcileri, “Söz verilen görüşmelere gelinmiyor. İlk gün öğle yemeğine çıkıp dönülmüyor. İş verenin telefonları dahi engelleniyor. Hayalet işçilerle başımız dertte. Aradığımız elemana ulaşamıyoruz” diyor.
#Job Ghosting14 Şubat Sevgililer Günü için hazırlıklar, satış cirolarına yansımaya başladı. BMD Başkanı Sinan Öncel, Sevgililer günü için hediyelik satışlarının haftalık cirolara ortalama yüzde 20 – 25 katkı getireceğini belirtti. IdeaSoft CEO’su Seyhun Özkara da ocak ayına göre verilen sipariş sayısında yüzde 35’lik artış olmasını beklediklerini söyledi. Bu dönemde en çok talep gören kategoriler ise kıyafet, takı ve kozmetik ürünleri oldu.
#Sevgililer Günü2024’te uygulanacak asgari ücret 17 bin 2 TL olarak açıklandı. Peki birçok ödenekte baz alınan asgari ücretteki yüzde 49’luk artış neleri değiştirecek? Öncelikle en düşük işsizlik ödeneği 7 bin 940 lira olacak. Ayrıca kısa çalışma ödeneği ve GSS primleri de artacak. Askerlik ve doğum borçlanmasından stajyer ücretlerine birçok kalemde değişiklik olacak.
#Asgari ÜcretMuhteşem Cuma indirimleri perşembe akşamı saat 20.00’de başladı, mağaza önlerinde uzun kuyruklar oluştu. Kuyrukta bekleyenler ile görevliler arasında zaman zaman tartışma çıktı. Aynı manzara cuma günü mağazaların açılmasıyla da devam etti. Vatandaşlar kapılar açılır açılmaz mağazalara akın etti.
#Cuma İndirimleri‘Efsane Kasım’ indirimlerinde ilk iki hafta geride kaldı. Kampanyalar özellikle e-ticaret üzerinden yapılan alışverişlerde dikkat çekici bir artış yarattı. Sektör temsilcileri ise “Son kartımızı çekmedik, bu daha başlangıç” dedi. Asıl büyük indirimin kasımın son haftasında yapılacağını belirten BMD Başkanı Öncel, “Enflasyonla mücadelede ‘efsane cuma’nın önemli bir etkisi olacak” iddiasında.
#Efsane KasımPerakende sektörü kritik seçim atmosferinin ardından Perakende Günleri’nde bir araya geldi. Bu yıl 22’ncisi düzenlenen etkinlikte sektör temsilcileri, özellikle iç talebin daralmasına dair endişelerini dile getirdi. İkinci yarıda enflasyonla birlikte, kur ve faiz dengesini takip edeceklerini belirten şirket yöneticileri, temmuz ayında beklenen asgari ücret zammının ise fiyatları etkileyeceğine dikkat çekti.
#FaizAnneler Günü kampanyalarının en büyük farkı sadece hediye değil genel ihtiyaçların karşılanması için de bir fırsat olarak görülmesi. O nedenle mağazalar geniş çaplı kampanyalarına daha yüksek talep alıyor. Bu yıl ise tüm gruplarında en çok talep gören ürünler airfryer ile robotlar oldu. Teknosa satışların geçen aya göre iki kat arttığını belirtirken Arzum’un patronu Murat Kolbaşı, dik süpürgelere ilginin de yüksek olduğunu belirtti.
#Anneler GünüBMD Başkanı Sinan Öncel, geçen sene Türkiye’deki yabancı alışverişlerinde, yüzde 245 artış olduğunu, bir numaraya ise Rusların yerleştiğini söyledi. Öncel, “Lüks markalar Moskova’dan çekildi. Artık alışverişe Avrupa’ya gidemeyen zengin Ruslarla sadece İstanbul ve Antalya’da buluşabilen lüks markaların kapısında kuyruk var. Dünya devleri tek tek Türkiye operasyonlarını büyütüyorlar’’ dedi.
#Sinan ÖncelTüketicilerin ‘ihtiyacı olmadığı halde’ aynı ürünün farklı versiyonlarını satın alıp, beğenmediklerini iade etmesi, yine tüketicinin cebini ve çevreyi etkiliyor. ABD’de bu sistemi tercih edenlerin oranı yüzde 63’e çıkarken; Türkiye’de lojistik maliyetinin de dolaylı olarak vatandaşa kalabileceği belirtiliyor.
#E-TicaretBlack Friday’de (Muhteşem Cuma) online işlem hacminde yüzde 145.7, işlem adedinde ise yüzde 27.1 oranında artış yaşandığı belirtildi. BMD Başkanı Sinan Öncel, “ABD’de olduğu gibi bizde de rekora imza atılacak gibi görünüyor. Cirosal anlamda resmi enflasyonun çok üzerinde artış var ancak adetsel anlamda pozitif bir tablo çizebilir miyiz, emin değilim” dedi.
#Black FridayTüm dünyada markaların büyük indirimlerle adeta alışveriş çılgınlığı yarattığı ‘Muhteşem Cuma’ indirimlerinden yararlanmak isteyenler, Türkiye’nin birçok şehrindeki AVM’lere akın etti. Mağazaların önünde uzun kuyruklar oluştu, indirimli ürünler kapanın elinde kaldı. TÜİK’e göre, son bir yılda yüzde 41 artan kıyafet enflasyonuna işaret eden BMD Başkanı Öncel, “Enflasyon nedeniyle hızla artan fiyatlar, bu hafta mağazalarımızda önemli oranda düştü” dedi.
#AVMKamu bankalarının Rus ödeme sistemi Mir’den çıkış haberleri ve referandum süreciyle birlikte Rusya cephesinde tansiyon yine yükseldi. Turizm sektörü Mir’le ilgili, 20 yıl öncesinde olduğu gibi Rus turistlerin sadece nakitle Türkiye’ye gelmeye başlayacağını ve sektörün olumsuz etkileneceğini belirtirken; yeme-içme ve perakende sektöründen gelen açıklamalarda bir kayıp öngörülmediği kaydedildi. Referandum nedeniyle işlerin tamamen kesildiği Laleli piyasasındaysa yıl sonu hedeflerinin gerisinde kalınabileceği kaydediliyor.
#MirKonut kira artışına yüzde 25 sınır getiren düzenleme TBMM’de kabul edildi. Ancak işyeri kira artışı kapsam dışında tutuldu. Son 2 yıldır pandemi nedeniyle zor günler geçiren esnafın bir de fahiş zam yükü ile mücadele ettiğini söyleyen TESK Başkanı Bendevi Palandöken, işyeri kira artışı için de sınırlama gelmesi çağrısı yaptı.
#TESKBu yıl 21’incisi düzenlenen Perakende Günleri’nde enflasyonun perakende sektörüne etkileri ve canlanan turizmin avantajları ön plana çıktı. Bazı AVM’lerde ciroların yüzde 50’sinden fazlasının turistlerden geldiğini belirten sektör temsilcileri, “Turizm çok canlı geçiyor. Ayrıca, marka çeşitliliği sağlanarak, turizme hitap edecek markaların çoğalması da büyük önem taşıyor" dedi.
#Perakende GünleriRusya, Batılı markaların yaptırım kararlarının ardından boşalan AVM mağazaları için aralarında Türkiye’nin de olduğu farklı ülkelerden şirketlerle görüşüyor. Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, “Yatırımcı gruplar arayarak boş kalan yerler için bizimle görüşme talep ediyorlar. Biz de önümüzdeki günlerde Rusya’ya giderek süreci detaylandırmayı planlıyoruz” ifadelerini kullandı.
#RusyaBirleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, perakende sektörünün yeni bir kapanmayı kaldıracak gücünün olmadığını belirtti. Öncel, "Çift doz aşı olmayanların 1 Eylül’den itibaren toplu alanlara girişlerine kısıtlama getirilmeli." ifadelerini kullandı.
#PerakendeTürkiye'de koronavirüse karşı aşılamada hızlı bir ivme yakalanırken, aşı olmak istemeyenlerin sayısı da az denemeyecek seviyede. Son dönemin en dikkat çeken konusu ise aşı olmayı kabul etmeyenlere yaptırım uygulanabileceği yönündeki haberler. Sektör temsilcileri konuyu hurriyet.com.tr'ye değerlendirdi.
#Koronavirüs AşısıSalgın döneminde yüzde 50-60’a varan oranlarda ciro kaybına uğrayan markaların 17 Mayıs’tan itibaren mağazalarını yeniden açmanın ve müşterileri ile buluşmanın mutluluğunu yaşadığını ifade eden Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, Geride bırakılan bir ayda cirolarda istedikleri düzeyde olmamakla birlikte önemli bir toparlanma olduğuna dikkat çekti.
#GazetehaberleriTürkiye 1 Haziran itibarıyla devreye alınacak olan yeni normalleşme adımlarını vatandaşlar kadar sektör temsilcileri de merakla bekliyor. Covid 19 pandemisi nedeniyle uzun süre kapalı kalan mekanlar yeni haftada faaliyetlerine başlamak istiyor. Sektör temsilcileri 1 Haziran'dan beklentilerini hurriyet.com.tr'ye açıkladı.
#KoronavirüsBirleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, 9 Mayıs'taki Anneler Günü'nün ardından 13 Mayıs'ta Ramazan Bayramı'nın başlayacağını hatırlatarak, "Salgın önlemleri nedeniyle AVM ve cadde mağazaları kapalı olduğu için hediyelik alışverişinde online kanallar neredeyse tek seçenek gibi görünüyor. Dolayısıyla önümüzdeki günlerde e-ticarette çok ciddi artış bekliyoruz." dedi.
#Birleşmiş Markalar DerneğiUzun süredir kısıtlamalar nedeniyle ekonomik anlamda zor günler geçiren esnafın gözü bugünkü Kabine’den çıkacak olan kararda. Esnaf temsilcileri tüm restoran ve kafelerin HES kodu şartıyla açılmasını talep ederken AVM’ler de hafta sonu yasağının kaldırılmasını istiyor. Ayrıca düğünlere ilişkin takvimin de paylaşılmasının önemli olduğunun altını çiziyor.
#Gazetehaberleri