Güncelleme Tarihi:
TOPLU indirim kampanyaları nedeniyle ‘efsane’ diye anılan kasım ayı, perakende dünyasında hareketi artırdı. Perakendeciler arkasından gelen yılbaşı alışverişleri nedeniyle yılın bu dönemini iple çekiyorlar. İndirim günlerinde ilk iki hafta geride kalırken sektör temsilcilerine 2023’ün “efsane kasım” performansını sorduk. Özellikle e-ticaret sitelerinin yapmış olduğu indirimlerle hem siparişlerde hem de ciroda önemli artış yaşandığı bilgisini aldık. Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, Hürriyet’e enflasyonla mücadelede ‘Efsane Cuma’nın önemli bir etkisi olacağı yorumunu yaptı. Öncel, “11.11’de işler fena değildi ama büyük indirim kasım ayının son haftası gerçekleşecek olan ‘Efsane Cuma’da olacak. Etiket yönetmeliğine göre bir ay geçmeden yapılan indirim oranı ikinci defa fiyat etiketine yansıtılamıyor. Bu sebeple şu anda pek çok marka daha sınırlı indirimlerle satış yaptı. Perakendecilerin ‘Efsane Cuma’ haftasında ellerindeki ürünleri büyük indirimler yaparak bitireceklerini tahmin ediyorum” dedi.
HAZIR GİYİM ENFLASYONU DÜŞECEK
BMD Başkanı Sinan Öncel, e-ticaretin önemli bir satış kanalı olduğunu ve giderek büyüdüğünü belirterek, “Pazar yerleri ve pazar yerlerinin e-ihracat bacağı ön plana çıkmaya başladı. Ekim, kasım, aralık, ocak e-ticarette en çok satışın olduğu dönem” dedi. Öncel ayrıca, “Ekim ve kasım başında mevsim etkisiyle hazır giyimin enflasyon içerisindeki olumsuz payı, efsane kasım indirimleriyle aralık ayında düşecektir” yorumunu yaptı.
SİPARİŞLERDE YÜZDE 21.8’LİK ARTIŞ
IdeaSoft CEO’su ve TOBB e-ticaret Meclis Üyesi Seyhun Özkara da geçtiğimiz yılın aynı dönemiyle bu yılı karşılaştırarak önemli bilgiler aktardı. Özkara, e-ticaret platformları üzerinden yapılan alışverişlerde dikkat çekici bir artış yaşandığını söyledi. Bu artışın yüzde 130 ila 150 arasında olduğunu belirten Özkara, şöyle devam etti: “Kasımdaki kampanyalar özelinde e-ticaret üzerinden verilen siparişlerde yüzde 21.8’lik bir artış var. Sektörel analize baktığımızda, giyim ve elektronik sektörlerinde enflasyonun etkisiyle birlikte geçtiğimiz yıla kıyasla yüzde 250’nin üzerinde bir ciroya ulaşıldığını görüyoruz. Bu sektörlerdeki büyüme, tüketicilerin online alışveriş tercihlerindeki değişimleri ve dijitalleşmenin sektöre olan etkilerini yansıtıyor. Özellikle giyim, kozmetik, ev dekorasyon, beyaz eşya, cep telefonu aksesuarları, küçük ev aletleri, bilgisayar ve bilgisayar aksesuvarları ile cep telefonu kategorilerinde kampanya dönemlerinde satışlar yoğunlaşıyor.”
HASILAT 100 MİLYON TL
Seyhun Özkara, e-ticaret hacminin yılın son çeyreğinde 300-400 milyar TL seviyesine ulaşmasının beklendiğini belirterek, “Bu ivmeli büyüme ile birlikte, yılsonunda e-ticaretin toplam cirosunun 1.2-1.3 trilyon TL civarında olacağı tahmin ediliyor. Bu cironun yaklaşık 100 milyon TL’sinin kasım ayında gerçekleşmesini bekliyoruz” değerlendirmesini yaptı.
REKOR BEKLENİYOR
Arabunu.com CEO’su ve e-ticaret danışmanı Serkan Koç ise sektördeki son verileri paylaştı. Koç, “İlk 11 günün rakamları bu sene kasım ayında yeni rekorları göreceğimizin işareti. Geçen sene kasım toplamında 71 milyon adet ürün satışı yapan Trendyol, bu sene 5 günlük kampanya döneminde 30 milyondan fazla satış yaptığını açıkladı. Bu geçen seneki toplam satışın yüzde 42’sini bu yıl ilk 6 günde yaptığını gösteriyor. Geçtiğimiz sene kasım ayı toplamında 1 milyarın üzerinde ziyaret alan Trendyol’a bu sene 6 günde 350 milyondan fazla kişi girmiş. Hepsiburada ise geçen sene kasımdaki satış adedinin (30 milyon) yarısını (15 milyon) ilk 11 günde yaptı. Bu rakam ay sonunda adetsel olarak yeni bir rekorun müjdecisi” dedi. Koç ayrıca, “Kasım daha yeni başlıyor. 24 Kasım’da Efsane Cuma’yı tüketiciler dört gözle bekliyor” ifadelerini kullandı.
55 BİN ŞİKÂYET GELDİ
KASIM indirimlerinde e-ticaret sektörüyle ilgili en çok şikâyet edilen veriler Şikayetvar’ın raporunda yer aldı. Buna göre, sipariş edilen ürünün göründüğü gibi çıkmaması en çok çözüm bekleyen konu. Rapora göre, e-ticaret sektöründe şikâyetlerin zirve yaptığı ay kasım. Kasımda şikâyetler bir önceki aya göre yüzde 68 oranında arttı. Şirketin raporu, kasım ayı özelinde 2020’de 43 bin 85 şikâyet olduğunu, 2021’de bu sayının 32 bin 896’e yükseldiğini, 2022’de ise e-ticarete toplam 55 bin 389 şikâyet geldiğini ortaya koydu.