Güncelleme Tarihi:
Bu yıl 22’nci kez düzenlenen Perakende Günleri’ne enflasyon yönetimi damga vurdu. Sektör temsilcileri, iç talebin daralması endişesi taşıdıklarını belirterek; kur ve faiz dengesinin yılın ikinci yarısında en önemli konulardan biri olacağına değindi. Türkiye Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Federasyonu (TAMPF) Başkanı Hüseyin Altaş, “Enflasyon düşmeye başlarsa sektöre de faydası pozitif olacak” dedi. Altaş, “Şu anda enflasyon en büyük sorunumuz. Sadece bizim değil, tüm dünyanın sorunu. Sadece perakendeciyi değil, lojistik, üretim gibi tüm birleşenler etkileniyor. Kanaatim paranın bulunması yönünde. Bulamazsak enflasyonda yüzde 100’leri görürüz. Bulursak da yüzde 15-20’lere kadar düşeceğine inanıyorum” değerlendirmesini yaptı.
TURİZM ETKİSİ
550 MİLYAR TL ZMD TEMSİL ETTİĞİ CİRO
Perakende Günleri’nin basın toplantısında konuşan Zincir Mağazalar Derneği (ZMD) Başkanı Serhan Tınastepe de sektörün gündeminde üç temel konu olduğunu belirtti. Tınastepe, bu konuları şöyle sıraladı: “Kamu ilişkileri-mevzuat, verimlilik, doğru insan kaynakları yönetimi. Enflasyonist açıdan cirolar büyüse de bu yılın ilk yarısında beklentileri bulabildiğimizi söyleyemem. Ciddi bir turizm etkisi görüyoruz. Artık ülkemizin 13-14 şehrinde bu etkiyi görüyoruz. Organize perakendenin toplam satışların yüzde 10’undan fazlası turiste yapılır hale gelmiş durumda. En önemli sorunlarımızdan biri üretici ve tüketicilerin finansmana ulaşımda yaşadığı sorunlar. Aradaki iki haftada finansal sistem krediye ulaşamadı, neredeyse kilitlendi. Bunlar iç talebin daralması riskini yaratacak unsurlar. Bir an önce bunların kaldırılmasını bekliyoruz. En önemli kaygımız iç talebin daralması.”
KREDİ VE TURQUALITY TALEBİ
150 BİN TURYİD İSTİHDAM
Turizm Restoran Yatırımcıları ve Gastronomi İşletmeleri Derneği (TURYİD) Başkanı Kaya Demirer ise kur ve faiz dengesine dikkat çekti. Demirer, “Bu seneyi kâr değil, ar yılı olarak görüyoruz kabul; ama 2024’e kayıpsız girebilmek için doğru politikaların gelmesini, yatırım için finansal kaynak bekliyoruz” diye konuştu. “Turizmle perakendenin iç içe olmasını çok önemsiyorum” diyen Demirer, “Michelin yıldızlarından sezonun açılmasıyla İzmir, Muğla ve Antalya’nın da nasibini alacağını umuyoruz. Türkiye’de gastronominin turizm içindeki oranı yüzde 9; yurtdışında bu oran yüzde 30. Kabinenin açıklanmasıyla birlikte bakanlıklarla iletişime geçip, işimize başlayacağız. Hiçbir firma bankalardan krediye ulaşamadı. Kredili mevduat hesapları bile donduruldu. En önemli konumuz insan kaynağı, büyümemizin önündeki tek engel. İyi personeli bulup yetiştirebilmemiz lazım. Bahşiş konusu gündemimizdeki en önemli konulardan biri olacak. Gastronominin diplomasiye çok ciddi bir faydası var. Restoranlarımızı ihraç edelim, bu kapsamda mutlaka Turquality teşviğinden yararlanılması gerektiğini düşünüyoruz” dedi.
GIDA ENFLASYONU
+450 BİN GPD İSTİHDAM
Gıda Perakendecileri Derneği (GPD) Başkanı Alp Önder Özpamukçu da toplantıda sektördeki muhafazakâr kar marjlarına vurgu yaptı. “Organize perakende yoğun bir rekabette. Net kâr marjları son derece muhafazakar” diyen Özpamukçu, şöyle devam etti: “Gıda perakendecileri maliyetlerini verimlilik ve tedarik zinciri geliştirmeleriyle azaltabiliyor. Çok sayıda maliyetle önemli bir mücadele veriliyor. Türkiye’de organize perakendenin gelişimi en önemli hedeflerimizden biri. Gıda perakendeciliğinde enflasyonla iyi mücadele etmezsek bu sürecin devam edeceği bir dönem olabilir. Artık planlı tarıma geçip, kaynaklarımızı verimli kullanmamız gerekiyor.”
ENFLASYONLA MÜCADELEDE ŞEFFAFLIK VURGUSU
445 TÜRKİYE’DEKİ AVM SAYISI - 450 BİN BMD İSTİHDAM
Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, mevzuata rağmen AVM’lerde ödenen genel giderlerin şeffaflaşamadığını söyledi. Öncel “AVM’lerde toplam 14 milyon metrekare kiralanabilir alan bulunuyor. Metrekare başına her ay ortalama 60 TL’lik kayıp ve israf var. Yıllık hesapladığımızda 8-10 milyar TL arasında bir rakam çıkıyor. Bu parayla her biri 300 mağazalı 30 AVM inşa edilebilir veya 100 metrekarelik 10 bin mağaza açılabilir. Yüzde 400’e varan kira artışı ve şeffaflaşmayan genel giderler enflasyonla mücadeleye de zarar veriyor” yorumunu yaptı.
‘ASGARİ ÜCRET ZAMMI FİYATLARA YANSIYACAK’
Temmuz ayında beklenen asgari ücret zammına ilişkin hazırlık yaptıklarını belirten Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Nuri Şapkacı, yılın ikinci yarısında en çok enflasyon ve kuru takip edeceklerini söyledi. Şapkacı, “Bundan sonra önemli olan hem ekonomi hem de maliye politikalarında ne tür önlemler alacağımız” diyerek şöyle devam etti: “Doğruları yaptığımız takdirde yatırımcıların fikri hızlı değişmese de zaman içinde Türkiye’ye akış başlayabilir. Sadece Körfez ülkelerinden gelen yatırımlar değil Avrupa’dan gelenler de çok değerli. Yurtdışına vereceğimiz mesajlarla o tarafı cazip hale getirmeliyiz. Özellikle regülasyonlar konusunda uluslararası standartların uygulanması çok önemli.” Nuri Şapkacı, yüksek enflasyon ortamında bugüne kadar tüketicilerin hızlı tüketim mallarına yöneldiğini, ilerleyen aylarda da bu trendin devam edeceğini ifade etti.
REEL KÂRLAR BU YIL ORTAYA ÇIKACAK
ORKA Holding Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu da maliyet artışları ve enflasyon nedeniyle birçok şirkette ikinci jenerasyonla birlikte birinci jenerasyonun omuz omuza çalıştığını söyledi. “Enflasyonda dikkat edilmesi gereken şu; talep sizi stok yapmaya itiyor ama stok yönetimi çok önemli. Ciro değil, adetlere bakmak lazım” diyen Orakçıoğlu, enflasyon muhasebesinin 2023 performanslarını etkileyeceğini ifade etti. Orakçıoğlu, şöyle konuştu: “Geçen yıl enflasyon muhasabesi yapılmadığından fiktif kârlılık vardı. Bu yıl şirketlerin tamamı enflasyon muhasebesi yapıyor. Bu yüzden reel kârlılık bu yıl ortaya çıkacak.”