Ege’nin bereketli topraklarından çıkan zeytinden zeytinyağına, peynirden bala, el halısından gulete, pideden köfteye, domatesten kestaneye onlarca ürün değerini coğrafi işaretle de tescilliyor. Ege’nin 8 kentinin 215 ürünü coğrafi işaretli. 10’u ise Avrupa Birliği’nden de tescilli.
#1Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır, Osmaniye yer fıstığı ve Bingöl balının Avrupa Birliği'nden (AB) coğrafi işaret tescili almasına ilişkin "Yerel değerlerimize sahip çıkmaya devam ediyoruz." ifadesini kullandı.
#Mehmet Fatih KacırAnadolu’da Hititler’den bu yana bilinen, 1858’de Osmanlı’nın İngiltere’ye ihraç ettiği ve Safranbolu’ya ismini veren safran, AB’den coğrafi işaret tescili aldı. Sırada 45 ürün daha var. AB tesciliyle kazancın iki katına çıktığı belirtilirken Boğaziçi lüferi de TürkPatent’ten coğrafi işaret belgesi aldı.
#SafranTürkiye, peynir çeşitliliği açısından eşine az rastlanır bir coğrafya. Ülkemizde hayvancılığın gelişmiş olduğu her bölgenin kendine has bir peyniri bulunuyor. 'Çanakkale' denince ilk akla gelen lezzetlerden olan Ezine peyniri, geçtiğimiz günlerde Avrupa Birliği'nden (AB) coğrafi işaret tescili aldı ve Türkiye'den bu listeye girmeyi başaran ilk peynir çeşidi oldu. Biz de uzmanlarımıza ‘Ülkemizde peynirlerin peşinde yola çıkılacak adresler hangileri?’ diye sorduk. 8 şehirden birbirinden lezzetli 8 peyniri önerdiler.
#RotaKahvaltı sofralarının vazgeçilmezi Ezine Peyniri AB’den tescil alan ilk Türk peynir çeşidi oldu. Bunun yanı sıra Ayaş Domatesi de AB tarafından coğrafi işaret aldı. Uzmanlar gıdadaki iki tescili de üretim ve ihracat için fırsat olarak değerlendirirken, “Şimdi ürünlerimizi tanıtmaya odaklanalım” dediler.
#Ezine PeyniriTürkiye'nin coğrafi zenginliklerinin yurt dışında tanıtılması ve tescili amacıyla yapılan çalışmalar kapsamında Gemlik zeytini, Avrupa Komisyonu'nun Resmi Gazetesi'nde yayımlanıp coğrafi işaret tescil almaya hak kazandı. 3 aylık itiraz sürecinin 28 Mayıs'ta dolmasının ardından tescil sürecinin tamamlanması beklenirken, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, bir araya geldiği Gemlikli zeytincileri tebrik etti.
#Mustafa VarankAvrupa Birliği’nde tescilli ürünlerin tescilli olmayan benzerlerine göre ortalama 2.1 kat daha yüksek fiyattan satıldığını belirten İzmir Ticaret Borsası Yönetim Kurulu Başkanı Işınsu Kestelli, “Türkiye, 2021’de 25 milyar dolarlık tarımsal ürün ihracatı gerçekleştirdi. Oysa coğrafi işaret alanındaki potansiyelimizi değerlendirebilsek bu ihracatı aynı miktar ile daha yüksek bir değere çıkarmak mümkün olabilir” değerlendirmesinde bulundu.
#Işınsu KestelliDünyada coğrafi işaret pazarının büyüklüğünün 200 milyar dolar seviyelerinde olduğunu ifade eden Antalya Ticaret Borsası Başkanı Ali Çandır, “Türkiye ise yöresel ürün potansiyeli ile 20 milyar Euro’luk kazanç sağlayabilir. İtalya, parmesan peynirinden 1.5 milyar Euro gelir sağlarken, 200’ün üzerinde yerel çeşidi bulunan Türkiye’nin 20 milyar Euro’luk kazancı hayal olmasa gerek” dedi.
#GazetehaberleriDünyada coğrafi işaretli ürünlerin pazar büyüklüğünün 200 milyar dolar olduğunu belirten ATO Başkanı Gürsel Baran, “Coğrafi işaret alma potansiyeli olan ürünler, ticaretimizin adeta gizli kalmış hazineleri. Bu hazineleri ticari değere dönüştürmemiz gerekiyor” dedi.
#GazetehaberleriTavak Vakfı Başkanı Prof. Dr. Faruk Şen, AB zirvesi öncesi önerilerini şöyle özetliyor: Türkiye 2021 yılına AB’ye ağırlık vererek başladı. Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın ilk olarak AB büyükelçilerine Ankara’da yaptığı konuşmadan sonra, Ankara’ya gelen Almanya Dışişleri Bakanı Heiko Maas’la bir görüşme oldu. Bu toplantılarda özel statü Türkiye tarafından dile getirilmedi. Bu çok büyük bir hata. Türkiye’nin 23 Mart’ta yapılacak AB Zirvesi’nde bu sefer ciddi bir sonuç alması lazım. Artık yaptırımlar konusu tamamıyla gündemden düşmeli. Tersine, “AB, Türkiye için neler yapabilir?” görüşü ağırlık kazanmalı.
#YazarDedesi Ali Özen’le başlayıp, babası Mehmet Özen ve ağabeyi Durmuş Özen’le süren ailesinin zeytinyağı yolculuğunu üçüncü kuşak olarak sürdürdüğünü söyleyen Uğur Özen, ‘Uzunyuva’ markasıyla günde 80 ton zeytin işleme kapasitesine sahip olduklarını belirtti.
#İzmirTürkiye’nin ilk coğrafi işaretli ürünlerinden Kayseri sucuğu ve pastırması ile Afyon sucuğu ve pastırması arasındaki yarış, Avrupa’ya taşındı. Türk Patent ve Marka Kurumu’ndan coğrafi işaret tescili alan iki il, bu ürünler için Avrupa Komisyonu’na yaptığı Korumalı Coğrafi İşaret başvuru sonuçlarını bekliyor.
#Coğrafi İşaretli LezzetlerMilas Ticaret ve Sanayi Odası, adeta bir imkansızı başararak Milas zeytinyağına AB’den coğrafi işaret almayı başardı. Bu gelişmenin yöre ekonomisine ortalama 160-180 milyon TL veya yaklaşık 25 milyon dolarlık katma değer sağlaması bekleniyor.
#İzmir