- Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Koç’tan söz aldım. Ben Cizre’ye 5 yıldızlı otel yapacağım, Divan Grubu da işletmeci olacak.
Çağlı, 6 ay sonra Divan Grubu’yla masaya oturdu, Cizreli meslektaşlarımız anlaşma imzasını şöyle duyurdu:
- Mustafa Koç, Cizre’ye Divan Oteli sözünü tuttu. Çağlı ile imzayı attı.
Atılan imza Eylül 2014’te törenle duyuruldu:
Amaçları 19-21 Ekim 2016’da İstanbul CNR Expo’da gerçekleşecek sonbahar dönemi fuarının hazırlıklarını gözden geçirmekti. Premiere Vision Türkiye Temsilcisi Gülfem Oral ile Türkiye Danışmanı Haluk Ogan’a sordular:
- Yabancı ilgisi nasıl?
Yanıt tahmin ettikleri gibiydi:
- Yabancı katılımcı şirket sayısında düşüş var. Türkiye’deki şirketlerin ilgisinde hiç azalma yok.
YILDIZ Holding’in bisküvi, çikolata, şekerleme şirketleri için İngiltere merkezli kurduğu çatı grubu Pladis’in CCO’su (Chief Communications Officer) Zuhal Şeker davet etti:
- Pladis yapılanmasını, onun çatısı altındaki United Biscuits’in İngiltere’deki gücünü yerinde görmenizi istiyoruz.
Pladis Grubu’nun Türkiye, Ortadoğu, Kuzey Afrika ve Orta Asya Kurumsal İletişim Genel Müdürü Hande Gün Ertan’la birlikte gittik, Londra’daki merkez ofiste Pladis CEO’su Cem Karakaş’ı dinledik. United Biscuits’in Avrupa’nın en büyük, dünyanın ikinci büyüğü olan Harlesden bisküvi fabrikasını gezdik.
Daha sonra Yıldız Holding Yönetim Kurulu Başkanı Murat Ülker’le sohbet ettik. Ülker’e ağustos ayı başında Twitter’dan paylaştığı mesajı anımsattım. Mesajı şöyleydi:
KEŞANLI Yönetici ve İşadamları Derneği’nin (KEYİAD) düzenlediği “Ekonomi Forumu” için Keşan’dayız... KEYİAD Başkanı Ahmet Eler’in yönettiği oturumda Prof. Deniz Gökçe, işadamları Sinan Öncel, Murat Kolbaşı, Tolga Mercan ve Servet Topaloğlu var.
KEYİAD Yönetim Kurulu Üyesi Sevtap Engin, oturum başlarken bazı notlar aktarmak istedi, 4 yıl önceye döndü:
- Yaklaşık 4 yıl önce KEYİAD’ın “Keşan Ekonomi Forumu”nun konuşmacıları arasında Koç Sistem Genel Müdürü Mehmet Nalbantoğlu da vardı.
Söz konusu toplantıyı izleyen gençler arasında doğuştan spastik Murat Can Çiçek’in de olduğunu anımsattı:
Güven Aksoy, öğrenciler arasında kümeler oluşturur, her kümeye bir konu verir, sonra da şu mesajı aktarırdı:
- Üstlendiği konuyu iyi anlatana değil, karşı ekibe en iyi soruyu soran öğrenciye tam not vereceğim.
Doğan ve arkadaşları, Aksoy sayesinde önemli bir alışkanlık kazandı:
- Diğer kümelere en zor soruyu sorabilmek için, verilen tüm konuları çalışırdık. Yani, sadece kendi konumuzu ezberleyip işi bitirmezdik.
İki Suudi müşteri Gökgürler’e sordu:
- İstanbul’dan tavsiye edeceğiniz proje olabilir mi? İstanbul’dan da gayrimenkul almak isteriz.
Gökgürler, müşterilerine olumlu yanıt verip harekete geçti, Nurol GYO Genel Müdürü Samim Hatipoğlu ile bağlantı kurdu. İki Suudi müşteri Seyrantepe’deki Nurol Life projesinden 4 daire aldı.
22 ülke arasında Türkiye de vardı ve geçen 6 yılda çeşitli şirketlere “Aile Anayasası” yazmışlardı. Karşılaştığı bazı ilginç detayları anımsadı:
- Bir aile şirketinde anayasaya, “Lüks araçlara binmeyelim, medya önünde olmayalım, düğün resimlerimiz medyada yer almasın” kuralının konulması istendi. Bir başka şirket, “Evlilik sözleşmesi şartı koyalım, uymayana hisse vermeyelim” gibi bir maddeyi yazdırdı. Gelin ve damada hisse vermemek, en yaygın kurallar arasındaydı.
Sonra şu kanıya vardı:
- “Aile Anayasası” yazılırken şirket ana sözleşmesiyle eşleştirme yapılıyor. Bu anayasaların giderek daha çok etkili olduğu görülüyor. Çünkü, şirketlerdeki aile kavgaları giderek azalıyor.
- Bu yılın ilk 8 ayında kamyon satışlarında yüzde 50, şehirlerarası otobüslerde de yüzde 39 gerileme var. Şehiriçi otobüste yaprak kıpırdamıyor. Bu yıl kamyon satışının 33 bin adet olmasını bekliyorduk, 18-19 bin adetle kapanacak gibi görünüyor. Şehirlerarası otobüs satışı da 1250’den 900’e inebilir.
Hükümetin ÖTV indirimlerini anımsattı:
- ÖTV indiriminin olumlu katkısı yılın kalan bölümünde satışlara yansıyabilir. Ankara’daki otobüs fabrikamız daha çok ihracata çalışıyor. İhracatı da Avrupa pazarı sürüklüyor.
Fuarda Temsa, Otokar, Mercedes, Karsan’ı turlayıp MAN’ın standında MAN Truck & Bus AG’nin pazarlamadan sorumlu Yönetim Kurulu Üyesi Heinz-Jürgen Löw’le konuştuk. Löw, önce dünya pazarını değerlendirdi: