Paylaş
22 ülke arasında Türkiye de vardı ve geçen 6 yılda çeşitli şirketlere “Aile Anayasası” yazmışlardı. Karşılaştığı bazı ilginç detayları anımsadı:
- Bir aile şirketinde anayasaya, “Lüks araçlara binmeyelim, medya önünde olmayalım, düğün resimlerimiz medyada yer almasın” kuralının konulması istendi. Bir başka şirket, “Evlilik sözleşmesi şartı koyalım, uymayana hisse vermeyelim” gibi bir maddeyi yazdırdı. Gelin ve damada hisse vermemek, en yaygın kurallar arasındaydı.
Sonra şu kanıya vardı:
- “Aile Anayasası” yazılırken şirket ana sözleşmesiyle eşleştirme yapılıyor. Bu anayasaların giderek daha çok etkili olduğu görülüyor. Çünkü, şirketlerdeki aile kavgaları giderek azalıyor.
Metin Canoğulları, yeni görevi nedeniyle sohbet ederken, aile şirketleriyle ilgili deneyimini aktardıktan sonra makro ekonomiyle ilgili güncel konuya girdi:
- Moody’s’in Türkiye’yi “yatırım yapılabilir ülke” olmaktan çıkarması bence hiç problem değil. Çünkü, ülkemiz çok dinamik. Gelip geçici duraksamalar olsa da Türkiye’ye ilgi hiçbir zaman eksik olmuyor. Özellikle Körfez sermayesi, not indirimine hiç bakmıyor.
Parası hazır olan yatırımcıların her an fırsat kolladığına işaret etti:
- Elimizde birkaç tane milyar dolarlık proje var. Genelde enerji sektörüyle ilgileniyorlar.
EY’nin Türkiye’deki büyümesine dikkat çekti:
- Haziran 2015-Haziran 2016 döneminde Türkiye’de yüzde 20 büyüdük. 1300 kişiyle yılda 1.5 milyon saati aşan iş üretiyoruz.
Ardından Türkiye Varlık Fonu’yla ilgili bir soruya şu yanıtı verdi:
- G20’de Varlık Fonu olmayan tek ülke Türkiye idi. Türkiye’nin değerlendirilecek varlıkları var. Varlık Fonu büyük avantaj sağlar.
Ellerindeki milyar dolarlık işlere döndük:
- Sözünü ettiğiniz yatırımcılar gerçekten Türkiye’ye yatırımı düşünüyor mu, yoksa sadece nabız mı yokluyor?
- Para ceplerinde hazır. Fırsata bakıyorlar...
S&P, 15 Temmuz darbe girişiminden birkaç gün sonra Türkiye’nin notunu düşüren ilk reyting kuruluşu olmuştu...
Tam o günlerde Anadolu Etap’ın Çanakkale ve Balıkesir’deki 16 bin dönümlük meyva bahçelerini gezerken haber gelmişti:
- Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası (EBRD), Anadolu Etap’a yeni yatırımları için 50 milyon Euro krediyi imzaladı.
Anadolu Etap Yönetim Kurulu Başkanvekili Cemal Özgörkey anında başlığı vermişti:
- 50 milyon Euro S&P’ye kapak olsun...
EY Türkiye, elindeki milyar dolarlık işlerden birinin hayata geçmesini hızlandırıp, “Moody’s’e kapak olsun” dedirtebilir mi?
130 MİLYON EURO’LUK YATIRIMDA AKSAMA YOK
HANNOVER’deki IAA Fuarı’nda İstanbul Hoşdere’yi otobüs, Aksaray ilini de kamyon üretim üssü yapan Mercedes-Benz’in standına da uğradım. Standı gezdiğim sırada Türkiye’deki şirketten temsilciler göremeyince yarın Mercedes-Benz Türk Direktörler Kurulu Başkanlığını devralacak Süer Sülün’le haberleştim.
Sülün, iç pazardaki daralmaya karşın ihracatta iyi gittiklerini vurguladı:
- Bu yılın ilk 8 ayında otobüs ihracatında 2 bin 485 adet ile geçen yıla oranla yüzde 19’luk bir artış kaydettik. Kamyonda ise yüzde 400’ün üzerinde artışla 3 bin 140 adet ihracat hacmine ulaştık.
Yatırımlarının planladıkları hızla sürdüğünü kaydetti:
- Şubat ayında duyurduğumuz üzere Aksaray Kamyon Fabrikası’na 2018 yılına kadar yapmayı planladığımız 130 milyon Euro’luk yatırımımız
programına uygun şekilde sürüyor.
Elektrikli otobüse dönük hazırlıklarını merak ettim, yanıtladı:
- Daimler’in stratejik planı çerçevesinde henüz konsept aşamasında olan elektrikli otobüsün seri üretimine başlanması ile birlikte, Hoşdere fabrikamız da global üretim ağı içerisinde planın bir parçası olacak.
Aksaray’a 130 milyon Euro’luk yatırımın kesintiye uğramaması, yerli-yabancı başka yatırımcılara örnek olur mu?
Paylaş