Paylaş
En son 2002’de yapılan araştırmaya göre Türkiye nüfusunun yüzde 12.5’i yani 8.5 milyon vatandaşımız engelli. Ama onları sokakta, havalimanlarında veya uçakta pek göremezsiniz. Bir çoğu nadiren evinden çıkabilir. Pek azı uçabilir. Seyahat etmek, uçağa binebilmek ise hayaldir.
Bu durum Amerika’da veya Avrupa’da tam tersinedir. Her uçakta birkaç engelli yolcuya birden rastlarsınız. Gelişmiş ülkelerde tüm mimari tasarımlar engeller kaldırılarak yapılır. Her kaldırımın köşesinde engelli arabalarının rahatlıkla inip-çıkabileceği rampalar, trafik lambalarında sesli uyarılar, geçiş bölgelerinde özel çıkıntılı taşlar gibi yüzlerce detay vardır.
Havayolları, uluslararası kurallar gereği engelli yolcuların rahat uçabilmesi için her türlü kolaylığı göstermek zorundalar. Yolcunun davranışı, fiziksel ve zihinsel durumu tek başına uçaktan tahliye olmasına engel bir durum oluşturuyorsa, havayolu taşımayı kabul etmeyebilir. Böyle bir durumda yolcunun refakatçi eşliğinde uçmasına izin verilir. Refakat eden kişi, yolcunun ihtiyaçlarından sorumlu olur.
HANGİ KURALLAR UYGULANIYOR
THY’nin hazırladığı kurallara göre engelli yolcular durumlarına göre şöyle değerlendiriliyor:
1. Hareket kabiliyeti kısmen kısıtlı olarak kabul edilen görme engelli veya duyma engelli yolcular için sağlık raporu, feragat ve ibraname formu gerekli değil. Yolcular tek başlarına uçabilir.
2. Hareket kabiliyeti kısmen kısıtlı olarak kabul edilen, örneğin tek bacağı kırık olan yolcular yani tahliye gibi acil durumlarda özel ihtiyaçları için kabin ekibinin yardımına ihtiyaç duymadan uçak içinde koltuk değnekleriyle hareket edebilenler tek başlarına uçabilir. Ancak bu yolcuların yardıma gereksinimleri varsa refakatli seyahat etmelidirler. Bu yolcular feragat ve ibraname formunu imzalayarak refakatsiz seyahat edebilirler. Sağlık raporu gerekli değil.
3. Hareket kabiliyeti tamamen kısıtlı olarak kabul edilen hem görme, hem de duyma engelli yolcular refakatçileri olmaksızın seyahat edemezler.
4. Hareket kabiliyeti tamamen kısıtlı olarak kabul edilen iki bacağı kırık veya yürüme engelli yolcuların, koridordan geçebilen ve özel imal edilmiş ‘Cabin wheelchair-WCHC’ olarak adlandırılan engelli iskemleleriyle refakatli uçmaları gerekiyor. Bu yolcular, feragat ve ibraname formunu imzalayarak refakatsiz seyahat edebilirler. Sağlık raporu istenmiyor.
5. Uçak merdivenlerini yürüyerek kullanabilen, kabin içinde yürüyebilen, uçağa/uçaktan tekerlekli sandalyeyle taşınan yolcular tek başlarına seyahat edebilirler. Sağlık raporu, feragat ve ibraname formu gerekli değil.
6. Uçak merdivenlerini çıkamayan/inemeyen ama kabin içinde yürüyebilen, uçağa/uçaktan tekerlekli sandalyeyle taşınan yolcular tek başlarına seyahat edebilirler. Sağlık raporu, feragat ve ibraname formu gerekli değil.
7. Zihinsel engelli yolcular mutlaka kendi refakatçileriyle uçarlar. Sağlık raporu istenmiyor.
8. Hareket kabiliyeti kısmen kısıtlı olan yaşlı yolcular için sağlık raporu istenmiyor. Uçak içinde kendi ihtiyaçlarını karşılayabileceklerini beyan etmeleri durumunda refakatsiz, karşılayamayacak durumda olmalarını beyan etmeleri halindeyse refakatli uçarlar.
9. Feragat ve ibraname formu üç kopya olarak check-in’de yolcu tarafından doldurulur. Bunlardan biri kontuardaki personele, diğeri uçakta kabin amirine verilir. Üçüncü kopya yolcuda kalır.
10. Feragat ve ibraname formu ABD varışlı/çıkışlı seferlerde kullanılmıyor.
11. Gözleri görmeyen ve işitme engelli yolcuların refakatçisi olan köpekler rezervasyon yapılmak kaydıyla ve ağızlığı takılmış olarak kilolarına bakılmaksızın kabinde uçurulur.
GÖRME ENGELLİ YOLCU DAVA AÇTI
Görme engelli Kenan Önalan’ın THY’ye açtığı dava, engellilerin uçuşlarıyla ilgili yaşanan sorunu yeniden gündeme getirdi. 7 Ağustos 2010 tarihinde Malatya’dan İstanbul’a gitmek isteyen Önalan, uçuşa kısa bir süre kala kendisine hareket kabiliyeti kısıtlı yolcular kapsamında olmasından dolayı refakatsiz uçamayacağı bildirilerek uçağa bindirilmedi.
Seyahat hakkının ve özgürlüğünün elinden alınması nedeniyle dava açan Önalan “THY engelli yolcular için feragatname imzalatıyor. Böylece engelli yolcu başına bir şey gelirse dava açamıyor. Bu durum 2005’te çıkan Engelliler Yasası’na aykırı” diyor. THY Genel Müdürü Temel Kotil, konunun düzeltilmesi için çalışma yaptıklarını açıkladı.
Uçmak için Türk oldu
Natalia Starzhinskaya, Türkiye’de hava taksi şirketlerinde görev yapan tek yabancı kökenli kabin memuru yani hostes. 36 yaşında. Yedi yıldır kabin memuru olarak uçuyor.
ÇOCUKLUK HAYALİ
Önce Fly Air’de çalışmaya başlayan Natalia, dört yıl havayolunda görev yaptıktan sonra hava taksi şirketine geçti. Havayolu ile hava takside çalışmanın temelinin havacılıkta aynı kurallar olduğunu söylüyor: “Kurallar aynı olsa da özellikle iş jetlerinde kabinde sunulan ikram ve hizmet çok farklı. Özel jetlerde uçuş öncesinde ciddi bir hazırlık yapıyoruz. Dünyanın en iyi ikramları yükleniyor. Aynı zamanda yolcuların parfümünden makyaj malzemesine kadar özel eşyalarından da sorumlusunuz. Hostes olarak A’dan Z’ye kabindeki her şeyle ilgilenmek zorundasınız.”
Yoğun uçuş programından arda kalan zamanlarında Natalia yoga yapıyor, yüzüyor. En büyük hayaliyse pilot olabilmek. Hiçbir şey için geç kalınmadığını söyleyen Natalia, pilotaj eğitimine başlayıp iş jetlerinde görev yapmak istiyor.
Yunanlı pilotlar THY’de uçmak istiyor
Yunanistan’ı etkisi altına alan ekonomik kriz ve yeniden yapılanan Olympic Havayolları’ndan ayrılan pilotlar THY’de görev yapmak üzere başvuruyor. Halen THY’de yabancı pilot sayısı 177. 25 farklı ülkeden THY’de uçan yabancı pilotların 11’i Yunanlı. Bunlardan ikisi öğretmen pilot olmak üzere Eğitim Başkanlığı’na baş vurdu. İnsan Kaynakları Bölümü’ne ise THY’de uçmak üzere Yunanlı kabin memurlarının da başvurduğu öğrenildi.
Paylaş