Her yıl Antalya-Alanya karayolunda onlarca kişi trafik kazalarında hayatını kaybeder. Kazaların çoğunda turist otobüsleri gündeme gelir. O otobüslerdeki yabancıların ülkelerinde kaza haberleri çıktığında Türkiye’den soğuyanlar bir sonraki tatil zamanlarında başka ülkelere yönelir.
Uzun süre önce hizmete açılan Gazipaşa Havalimanı bir TAV işletmesi. Pisti daha başta 2500 metre yapabileceği halde izin verilmedi. Tahditler yüzünden havayolları uçup uçmamakta tedirgin kaldı. Ama sonunda uçuldu ve görüldü ki sorun yok.
Şimdi pisti daha da uzatılacak ve vızır vızır işleyen bir havalimanı olacak. Türk Rivyerası’na yeni bir soluk getirecek. Karayolundaki kazalar azalacak. Turistler otellerine kolayca ulaşacak. Alanya ve çevresindeki geniş bir bölgede oturanlar uçakla yolculuğun konforunu dorukta yaşayacak. Muz bahçeleri içindeki havalimanı Türkiye’nin tatil cennetindeki bir biblo gibi olacak.
ÖNCELERİ KÜÇÜK UÇAKLAR İNİYORDU
Gazipaşa ilk yapıldığında 1200 metrelik pistiyle sadece küçük uçakların inebileceği bir meydandı. Gün geldi pistinde Alanyalı Tek Teker Arif motosikletiyle gösteri yaptı, gün geldi tarhana kurutuldu. Ama tek uçak inmedi…
Bölgenin kaderi 2007’de değişti. TAV ihaleye girerken “Bu ölü yatırım canlanmaz” lafını önce butik havalimanı olarak değiştirdi. Gazipaşa’ya bu yıl 11 ayda 350 bin yolcu geldi. Doluluk oranları kış aylarında bile yüzde 80’in altına düşmedi.
Antalya’ya yılda 12 milyon turist geliyor. 3780 otel var. Ama oteller, Alanya’dan sonra bitiyor. Alanya’dan Silifke’ye 230 kilometrelik sahilde bölgeyi turizmde Akdeniz’in lideri yapacak bir potansiyel var. Ama dağlık arazi nedeniyle yollar virajlı. Neredeyse her gün kaza oluyor. Her yıl onlarca kişi hayatını kaybediyor.
PİST 500 METRE UZAYINCA NE OLUR
Mükemmel ikramlar, sunulan yüksek konforun yanı sıra iyi tasarıma sahip ‘lounge’ olarak adlandırılan salonlarla şirketler bir adım öne geçmeye çalışıyor.
Seyahat trendlerini yakından takip eden Skift.com, 2013’ün en iyi yolcu salonlarını belirledi. Yiyecek ve içeceğin yanı sıra “Yolcuya farklı ne sunuluyor” sorusu ile yola çıkan site, lounge’ların geçen yıla göre artı ve eksilerini de ortaya koydu. THY’nin İstanbul Atatürk Havalimanı Dış Hatlar’daki CIP Lounge’ı listeye 2012’de 9’uncu sıradan girmişti. Bu yıl 7’nci sıraya çıktı…
İşte dünyanın en iyi yolcu salonları…
1-Pacific, The Wings -Hong Kong: Havayolunun bu yıl açtığı salon, yüzölçümü olarak dünyanın en büyüğü. Pasaporttan hemen sonra ‘The Wings’ adını taşıyan salon girişte ikiye ayrılıyor. Işığa fazlasıyla doymuş ortamlar, tablolar ve modern heykellerle adeta sanat galerisini andıran tasarım, yolcular tarafından çok beğeniliyor. Ayrıca lounge içinde uçak kabininden yola çıkarak hazırlanmış bir bölüm de yer alıyor.
2-Qantas, First Class - Sydney: Çok uzun uçuşa çıkacak yolcular için 50 dakikalık ücretsiz masaj hizmeti veriliyor. Birçok first class yolcusu masaj için salona erken geliyor. Lounge’ta neredeyse her yolcu kendine özel bir alanda oturabiliyor.
OPERAYA REZERVASYON
3-Emirates, First Class Lounge - Dubai: Bu konuda attığı öncü adımlarla tanınan Emirates, geçen yıl first class yolcuları için konseptini tamamen değiştirdi. Daha da büyütülen salonda yolculara üç ayrı oturma grubu hizmet veriyor. A la carte restoran’ın geniş yelpazesi sayesinde birçok yolcu yemeğini burada yiyor.
Çocuklarınızla X-ray kontrolünden nasıl hızlı geçebilirsiniz? Bunları uygulayın, havalimanında hayatınızı kolaylaştırın.
1-Havalimanı nerede
Yoğun geçen bir seyahatin ardından tek başınıza döneceksiniz. Ve gittiğiniz şehirde birden fazla meydan var. Hangisinde uçacaksınız? Gitmeden önce internetten haritaya bakmak, hatta toplu ulaşım alternatifleriyle alacağınız kağıt çıktı, karışıklıkları önleyecektir.
2-Her şeyin fotoğrafını çekin Artık cep telefonlarının neredeyse hepsinde kamera var. Biletinizin, uçağa biniş kartınızın fotoğrafını çekin. Kaybederseniz böylelikle bilgilere hemen ulaşırsınız. Hatta havalimanının dev otoparkına aracınızı park ettiyseniz, bıraktığınız yerin fotoğrafını çekmeyi unutmayın. Dönüşte otomobilinizin yerini kolaylıkla bulabileceksiniz.
3-İnternetten check-in yapın
Bu kolaylık sayesinde en azından kontuar önündeki sıradan kurtulup işlemlerinizi hızlandırabilirsiniz.
4-Kuyruktan kurtulmanın yolu
Ama mutlaka ilk 10 içinde olmalı. Fırsat yaratıp, para biriktirip, uzun rotada first class bir uçuş elbette unutulmaz olacaktır. Her dakikası çok sihirli geçecek anılarınız arasında geniş bir yer alacaktır.
Düşündüğüm gibi de oldu….
Emirates’in Atatürk Havalimanı’ndaki güzel lounge’undan çıkıp uçağa gittim. Mükemmel bir uçuşla Dubai’ye indim. Yeme içmeyi Singapur hattına ayırdığım için uçakta sadece tarhana çorbası içtim. Harikaydı.
Heyecan içinde first class bir uçuşla Singapur’a gidecektim. Ellerinde adım yazan görevliler, elektrikli araçlar... Kusursuz yönlendirmelerle kendimi Airbus A380’de buldum.
Dünyanın en büyük uçağı. Onu cenin halindeyken bilirim. A3XX adıyla doğduğu günden bu yana izledim. Defalarca test ve tanıtım uçuşlarına gittim. Ama Emirates’in first class’ında yarattığı muhteşem tasarımın içinde uçmak beni çok heyecanlandırdı.
BİR ODAM VAR
‘Süit’ diye adlanan odama geçtim. Uçağın ikinci katında. Elektrikli kapıları açık beni bekliyordu. Karşılamada kabin memurlarının “Hoş geldiniz” selamları gerçek bir zarafet örneğiydi. Neredeyse iki metrekare bir oda düşünün, 12-13 bin metre yükseklikte, size ait.
Havacılıkta bir söz vardır: “Yerde kalan uçak havayolunu batırır.” Havayolu şirketleri, uçaklarını daha fazla uçurmak için yerdeki süreyi azaltıyor. Bagajlar, ikram daha hızlı yüklenip boşaltılıyor. Peki ya yolcular?
Hollandalı KLM Havayolları, iki yıldır ilginç bir proje
üzerinde çalışıyor. Üniversitelerle yapılan işbirliği sonunda şirket uçağa biniş ve inişin matematiksel altyapısını oluşturdu. Yaklaşık 6 ay yerde süren testlerin ardından uçağa en hızlı biniş ve inişin formülü belirlendi.
Geçmişte havayolları uçağı arkadan öne doğru ortalama 50’şer yolcudan oluşan üç ayrı bölüme ayırırlardı. Önce ailelerle birlikte arkada oturanlar uçağa alınırdı.
ÖNCE PENCERE KENARI
KLM’in uygulamasına göre tek koridorlu uçağa binişte önce pencere kenarında oturanlar alınıyor. Bunu orta ve en son koridor tarafındaki yolcular izliyor. Yolcu uçağa biner binmez hemen bavulunu baş üstü bagaj dolabına koyuyor ve yerine oturuyor. Koridordaki karmaşa ortadan kalkıyor.
Kalabalık seyahat eden yolcular ise uçağa son olarak alınıyor. Araştırmalar 8 kişilik orta sıralarda oturan bir ailenin uçağın tüm koridorunu en az 5-6 dakika tıkayabileceğini ortaya koyuyor.
DENEMELER OLUMLU
ULTRA LÜKS
EMIRATES DUŞ: Dubai merkezli havayolunun A380’inde sadece first class yolcularının kullanacağı özel duş kabini bulunuyor. Timeless SPA adı verilen hizmette, duşta en fazla 20 dakika kalabiliyorsunuz. Duş sonrasında yolculara yeşil çay ve meyve özlü doğal ürünler sunuluyor.
SİNGAPUR’DAN DUBLE YATAK: A380’lerin first class’ında ortadaki ikili koltuklar yatak haline geliyor. First Class’ta yolcuların ‘Orta sıraya oturmam’ algısını yıkan bu uygulama, koltukların süit yani raylı kapıları sayesinde yolculara tamamen özel alan sunuyor.
BRITISH AIRWAYS AROMATERAPİ: First class’ta yolcularına yine bir İngiliz güzellik ürünleri üreticisi Aromaterapi’nin ürünlerini özel bir çanta ile sunuyor. Özellikle kadın yolcular kitlerindeki sıkılaştırıcı göz serumu, üç etkili yenileyici nemlendirici krem, portakallı el kremi gibi ürünlerin bulunduğu çanta inanılmaz ilgi gösteriyor.
VIRGIN ATLANTIC BARI: Uçaklar yeni kişilerle tanışmak için uygun sosyal mekânlar haline gelebiliyor. Virgin Atlantic uçaklarındaki bar, 8 yolcuyu aynı anda ağırlayabiliyor.
SÜPER LÜKS
KATAR’DAN YILDIZLI YEMEK: Katar Havayolları’nda ikramı, 4 Michelin yıldızına sahip şefler hazırlıyor. Bu ikramların en önemli özelliği, uçak yolculuğu için aylarca testten geçirilmeleri.
Kimin aklına gelirdi uçakta hamsili pilav ya da güveçte kuru fasulye.
Business sınıfında mum ışığında yemek…
Kuru patlıcan dolması, birçok lokantada bulamayacağınız çeşitlikte mezeler. Damak değil, akıl çatlatan tatlılar.
Artık 10 bin metrede gerçek bir ziyafet var. Türk Hava Yolları diğer havayollarını kıskandıracak bir adım daha attı. Zaten ikramda ödüllü bir kuruluştu ama şimdi yeni tabak çanağından mönüsündeki zenginliğe kadar yakaladığı mükemmellikle geleceğin ödüllerini de aldı.
Şirketin Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu, Genel Müdür Temel Kotil ve bir dünya markası ikram şirketi Do&Co’nun patronu Attila Doğudan ve İkram Başkanı Ahmet Doğan, gerçekten yeni yemeklerle gökyüzündeki bütün ikramlara meydan okudular.
İşte o yemekler
Kuru fasulye:
Uçakta uyuyabilir misiniz? Kısa uçuşlarda bu belki önemli değil. Ama 6 saatin üzerinde, ciddi saat farklarının olduğu ülkelere uçarken yolcular uyuyarak zaman geçirmek istiyor. Giderek koltukları daralan uçaklarda bunu nasıl yapacaksınız?
Avrupalı uçak imalatçısı Airbus’ın sponsor olduğu araştırma, geleceğin uzun uçuşlarında yolcuların nasıl daha iyi uyuyacağının yöntemini ortaya koydu. Londra Uyku Merkezi ile Harley Street Medikal Merkezi’nin ortak araştırmasında, uçağın sesinden ikramına, yerde simüle edildiği ortamda denekler üzerinde uyku testleri gerçekleştirildi. Singapur, Paris, Frankfurt ve Amsterdam’da havalimanlarında 1500 yolcuyla görüşme yapıldı. Buna göre koltuk eninin 2,5 santimetre genişlemesi uyku kalitesini yüzde 53 arttırıyor.
KOLTUKLAR SIKIŞIYOR
Son 50 yıla bakıldığında uçuşlarda önemli bir değişim var. Uzun, kıtalar arası, 8 bin kilometrenin üzerindeki uçuşlarda büyük artış yaşanıyor. Önümüzdeki 15 yılda ise şu andaki uçak yolcusu sayısının ikiye katlanması bekleniyor. Uzun seferler artıkça, yolcular için uçaktaki konfor giderek önem kazanıyor.
Havayolu şirketleri daha fazla yolcu taşımak için mevcut kabinlerde koltuk aralıklarını giderek sıkıştırıyor. İnce, daha ergonomik koltuklar bu daralmayı bir nebze olsun rahatlatsa da yolcunun giderek kısılan alanda daha rahat etmesi için çalışmalar yapılıyor. Airbus’ın ‘geniş koltuk’ yaklaşımı bu konuda önemli bir adım olarak değerlendiriliyor.
ÇABUK UYUYORLAR
Yüzde 14,8 daha çabuk: Bazen uçuşlarda ne kadar yorgun olursanız olun, hemen uykuya dalamazsınız. Geniş koltuklarda oturanların 6 dakikada, yani yüzde 14,8 daha hızlı uyudukları belirlenmiş.