Paylaş
Havacılıkta bir söz vardır: “Yerde kalan uçak havayolunu batırır.” Havayolu şirketleri, uçaklarını daha fazla uçurmak için yerdeki süreyi azaltıyor. Bagajlar, ikram daha hızlı yüklenip boşaltılıyor. Peki ya yolcular?
Hollandalı KLM Havayolları, iki yıldır ilginç bir proje
üzerinde çalışıyor. Üniversitelerle yapılan işbirliği sonunda şirket uçağa biniş ve inişin matematiksel altyapısını oluşturdu. Yaklaşık 6 ay yerde süren testlerin ardından uçağa en hızlı biniş ve inişin formülü belirlendi.
Geçmişte havayolları uçağı arkadan öne doğru ortalama 50’şer yolcudan oluşan üç ayrı bölüme ayırırlardı. Önce ailelerle birlikte arkada oturanlar uçağa alınırdı.
ÖNCE PENCERE KENARI
KLM’in uygulamasına göre tek koridorlu uçağa binişte önce pencere kenarında oturanlar alınıyor. Bunu orta ve en son koridor tarafındaki yolcular izliyor. Yolcu uçağa biner binmez hemen bavulunu baş üstü bagaj dolabına koyuyor ve yerine oturuyor. Koridordaki karmaşa ortadan kalkıyor.
Kalabalık seyahat eden yolcular ise uçağa son olarak alınıyor. Araştırmalar 8 kişilik orta sıralarda oturan bir ailenin uçağın tüm koridorunu en az 5-6 dakika tıkayabileceğini ortaya koyuyor.
DENEMELER OLUMLU
KLM, 29 Ekim’den bu yana denemelerini Amsterdam çıkışlı Berlin, Budapeşte ve Helsinki seferlerinde yapıyor. Kronometre ile tutulan istatistikler, şirketin 17 dakika hedefini yakaladığını ortaya koyuyor. Önümüzdeki aydan itibaren uygulama yapılan sefer sayısı arttırılacak. KLM’in hedefi bir yıl içinde tüm tek koridorlu uçakların sefer yaptığı noktalarda bu sisteme geçebilmek.
Nasıl başardılar
Hızlı operasyonda en çok zaman kaybı temizlikte yaşanıyor. İkram vermeyen veya ücretle satanlar, gazete dağıtımı gerçekleştirmeyen havayolları bu konuda daha hızlı. Çünkü kabinde temizliğe pek gerek kalmıyor.
İkram yapılmadığı için tuvalet kullanım oranı düşüyor. Temizlik hızlanıyor
Küçük havalimanlarında inişten hemen sonra uçak park pozisyonu alıyor ve işlem çabuk gerçekleştiriliyor. Ancak büyük havalimanlarında terminale ulaşma veya kalkışa gitme zaman kaybı oluşturuyor.
Uçakların kapasitesi arttıkça, yerde geçilen süre artıyor. Örneğin bir Boeing 777’nin yerde ortalama 80-90 dakika geçirebiliyor. A380 gibi minimum 550 koltuklu bir uçakta bu süre 110-130 dakikaya çıkıyor.
Rekormen havayolları
Spirit: Amerikan düşük maliyetli havayolu, 174 koltuklu A320 uçaklarında yolcuları 20 dakikada uçağa bindiriyor. American, UsAirways gibi diğer şirketlerde bu süre ortalama 30 dakika.
Southwest: Bir dönem 10 dakikaya kadar inen süreler, uçakların kapasitesinin artması ve yoğun havalimanlarına da uçulması ile 25 dakikaya çıkartıldı. Ancak Southwest bu kuralı çok ciddi uyguluyor. Erken kapı kapatan ekip bonus kazanıyor. 25 dakika aşıldığında ise ekipten rapor isteniyor.
Ryanair-Easyjet: Avrupa’da ise rekor düşük maliyetli havayolları Ryanair ve Easyjet’te. 20 dakikayı zorlayan operasyon süreleri küçük havalimanlarında yakalanıyor. Ancak büyük havalimanlarına yapılan seferlerde bu süreler uzayabiliyor.
Türkiye’de ise Pegasus ve SunExpress yerde en az sürede operasyon yapan havayolları arasında. Ortalama 20-25 dakika içinde işlemler tamamlanıyor.
Paylaş