Sinem Vural

Bu tıklar sadece bizim değil dünyanın sorunu

21 Mayıs 2020
YouTube, iTunes, Spotify üzerinden haksız kazanç sağlamak için satın alınan tıklanma oranları gün geçtikçe artıyor.


Son olarak Amerikalı rap’çi Tekashi 6ix9ine, Ariana Grande ve Justin Bieber’ın Billboard listesinde 1 numara olmak için 6 ayrı kredi kartından 30 bin single alımı gerçekleştirdiğini iddia etti.
Grande’nin Bieber’la ortak çalışması olan ve gelirinin “First Responders Children’s Foundation” isimli derneğe bağışlanan “Stuck With U” şarkısının zirveye oturmasına Tekashi şöyle tepki gösterdi; “Billboard listesinin yalan olduğunu dünyaya söylemek isterim çünkü birinci sırayı satın alabiliyorsunuz.”
Ünlü rapçi sosyal medyadaki konuşmasında Billboard editörlerini hedef aldı. Tekashi, 6 ayrı kredi kartıyla 30 bin single nasıl satın alındığını sorguladı ve elindeki listeleri göstererek üçüncü sıradaki şarkısı “Gooba”nın dinlenme oranlarının da düşük gösterildiğini iddia etti.
Ortalık karışınca Grande yanıt verdi: “Kariyerimin ilk beş yılında hiç birinci sırada olmadım. Bu gibi sitelerde kişi başı 4 adet satın alma sınırlaması var. Benim ve Justin’in hayranları bu şarkıyı satın aldı. Satışlar dinlenmeden daha fazla. Bu başarıyı gölgeleyemezsiniz. Bu sayede yardım için para topladık.”
Bieber da yanıt verdi: “Nielsen şirketi de rakamları kontrol etti ve şarkıyı satın alan sevenlerimizin ilgisi inanılmaz.”
Billboard ise bu kez sessiz kalamayarak rakamları paylaştı. “Gooba” şarkısının 55 milyon kez dinlendiğini fakat 24 bin adet satış yaptığını belirtti. “Stuck with You” şarkısınınsa 28 milyon kez dinlenmesinin yanı sıra 108 bin kez satın alındığını vurguladı.

Yazının Devamını Oku

Yeni bir perspektif şart

14 Mayıs 2020
Online oyun Fortnite’ta birçok yabancı sanatçı animasyon halleriyle konserler veriyor. Milyonlarca oyuncusu bulunan oyunda son olarak Travis Scott konseri yapıldı ve 12,3 milyon kişi izledi. 2019 şubat ayında da Marshmello, aynı platformda bir performans sergiledi.


Dünyaca ünlü plak şirketi Sony ise bu konserler için özel bir ekip kurma kararı aldı.
Şirketin sanatçılarından The Chainsmokers’ın “Paris” şarkısı için hazırladığı sanal gerçeklik çalışması Sony’nin bu konudaki yaratıcı çözümlerini başlatmıştı.
Şirket yetkilileri bu içinde bulunduğumuz durumdan dolayı geleceği düşünerek “Sanatçılar yeniden mekanlarda konser vermezse, katılımcılar artık etkinliklere gelmezse” gibi sorulara cevaplar aramak için özel takımlar oluşturdu.
Sony de Los Angeles ekibiyle sadece üç boyutlu alanlar için özel proje üretme hazırlığına girdi. Hatta plak şirketi, iş ilanları vererek ekibe uluslararası anlamda dahil olmak isteyen yeni kişiler aradığını belirtti. İlanlarda dikkat çeken detaysa “oyun yazılımları” bilgisine sahip yetenekli insanlarla bir araya gelmek istedikleri.
Oyun ışık sanatçısı, ses tasarımcısı gibi bir oyun yazılımı şirketinin ihtiyacı olan tüm alanlarda arayış içinde oldukları ve yeni bir ekip kurmaya başladıkları da gözlemleniyor.
Böylelikle şirket, sanatçılarını üç boyutlu oyunlara yerleştirmekle kalmayıp oyun platformlarında yeni müzikal deneyimler hazırlamak üzerine yoğunlaşacağını da duyurmuş oldu.

Yazının Devamını Oku

Karantinada müzik dinleme alışkanlıkları

7 Mayıs 2020
Sıra dışı günler yaşıyoruz ve adına “yeni normal” denecek bir sürece hazırlanıyoruz. Tam da bu dönemde Nielsen Music ve MRC Amerika bir araştırmaya imza attı. Her ne kadar “Amerika” bazlı bir çalışma olsa da esasen tüm dünyanın şu anki müzik dinleme alışkanlıklarına da ışık tutuyor.


Bu çalışmaya Amerika’dan 13 yaş üstü bin 13 kişi katıldı. Tüm dünyada müzik dinleme oranları düşerken araştırmaya göre katılımcıların yüzde 84’ü normalde dinlediği kadar müzik dinlemeye devam ediyor. Yüzde 62 ise uzun zamandır dinlemediği müziklere yöneldi. Yeni müzikleri dinlediğini söyleyenlerin oranı ise yüzde 62.
Müzik dinleme alışkanlıklarında video izlenmeleri arttı, dijital müzik dinleme platformlarındaki oranlarsa eski rakamlara dönmeye başladı. Bunun nedeni olaraksa stresin azalması ve evdeki yaşama adapte olunup eski alışkanlıkların geri kazanması gösterildi.
Araştırmada konserlere ddönüşün “aşı bulunup uygulanmaya başladıktan bir ay sonra” olacağı tahmin ediliyor. Gençlerin canlı yayınlarla konser deneyimi yaşamayı sevdikleri ve bu süreci bu şekilde atlatma konusunda rahat oldukları açıklandı.
“Pandemi sona ermiştir” denildiğinde 500 kişiden fazla insanı bir araya getirecek konserlere katılma konusundaki soruya “katılırım” yanıtı verenler, farklı yaş gruplarında yüzde 22 ila 38 seviyelerinde seyrediyor.
Kliplerin ve konser videolarının izlenme oranları yüzde 13 artış gösterirken, çocukları hedefleyen müzik kliplerinin oranıysa yüzde 30’lara geldiği görülüyor.
Dinleme alışkanlıklarının tamamen izlemeye dönmesinin en büyük nedeni olarak alışılmaya çalışılan “sosyal mesafe” olduğunun altı çiziliyor. Tüm bu canlı yayınlar, online izleme ve dinleme platformları ise en çok 35 yaş altı kullanıcıları rahatlattığı da ortaya çıktı.

Yazının Devamını Oku

Müzisyenlere online destek

30 Nisan 2020
Online müzik satın alma servisi Bandcamp, 20 Mart’ta albüm satışlarından aldığı kesintiyi geçici olarak sanatçılara aktaracağını duyurdu. Ve bu 4,3 milyon dolar tutarındaydı.


AppleMusic bu eli görüp arttırarak bağımsız sanatçılara 50 milyon dolarlık bir fon ayırdığını açıkladı. Üç ayda ortalama en az 10 bin dolar kazanan ve hizmetle doğrudan dağıtım anlaşması bulunan kullanıcılara yardımda bulunacağını söyledi.
Biz yardımın yollarını araştırırken, Bandcamp ikinci dalga yardımını açıkladı önceki günlerde...
1 Mayıs tarihinde satışlardan aldıkları yüzde 15’lik kesintiyi müzisyenler için ayrılan fona aktracaklar. Bu uygulama 5 Haziran ve 3 Temmuz’da da tekrarlanacak.
Türkiye’de en çok kullanılan online müzik dinleme platformlarından Spotify da yardım konusunda geride kalmak istemedi ve sanatçı profillerine destek butonu ekledi. Şirket, oluşacak ortak fonla ihtiyaç sahibi müzisyenlere havuzdan destek verecek. Amaç ilk etapta 1 milyon dolar nakit toplamak ve 10 bin müzisyene 100’er dolar ayırmak.
Böylece ülkelerinde devlet desteği alamayan müzisyenler de bu destekten faydalanabilecek. Buraya kadar çok hızlı ve güzel her şey... “100 dolar da olsa düşünceliler” dedik içimizden.
Spotify’dan sanatçılara yardım parası ödemek istiyorsanız sadece CashApp, GoFundMe ve PayPal gibi araçları kullanabiliyorsunuz.

Yazının Devamını Oku

Nasıl olacak bu işler

23 Nisan 2020
Geçen hafta “Konserler ne zaman geri döner” demiş, umut dolu haziranı, muhtemel 2020 eylül-ekimini hatta öngörülerin 2021 yazını söylediğinden bahsetmiştim.


Tam da bu sırada koronavirüs günlerinde hiçbir şey yokmuş gibi hayatına devam eden İsveç’ten bir haber geldi.
Müzik dergisi NME’nin internet sitesinde Malmö’de bulunan Plan B isimli mekanda Avrupa’daki koronavirüs döneminde ilk konserin verildiği duyuruldu.
Haberde, “Spunsugar” isimli bir müzik grubunun sosyal mesafe kurallarına uyarak konser verdiği ve bu konsere 39 kişinin katıldığı konu edildi.
Ülkede iki hafta kapalı kalmanın ardından mekanlar kapılarını açtı,
Plan B adlı yerin sahibi Carlo Emme de özel bir izinle konser yapmaya başladı. Şu an ülke kurallarına göre 50 kişiden az toplanmaya izin var.
Bar ve restoranlar açık. Sanıyorum tüm Avrupa bir de biz, şaşkınlıkla bu kararları izliyoruz. Gelelim konsere. 350 kişilik mekanda katılım 40 ile sınırlandırılıyor.

Yazının Devamını Oku

Konserler ne zaman başlayacak

16 Nisan 2020
Koronavirüs günlerinin belirsizliği, konser ve festival alanında da kötümser senaryoları beraberinde getirdi. The New York Times’ın haberine göre festivaller 2021 sonbaharına kadar rafa kalktı.

Haberi okuduğunuzda önce geriliyor, sonra üzülüyor, sonra gözleriniz dolmaya başlıyor. Bir ayı aşkındır evdeki bir müzikseverseniz ilk gösterdiğiniz reaksiyon bu oluyor. En azından bana olan buydu.
The New York Times’ta profesör Zeke Emanuel, gazetenin organize ettiği video konferansında müzik etkinliklerinin sonbahar 2021’e kadar “durdurulması muhtemel” yorumunda bulundu ve ekledi:
“Ekonomi, düşük risk gruplarının sosyal mesafeye uymasıyla hareket etmeye başlayacak. Konferans, konser, festival, spor müsabakaları gibi büyük toplanmaları ekim 2020 itibariyle yeniden programlandıracaklarını söylüyorlar. Bunun nasıl mantıklı bir ihtimal olduğunu düşünüyorlar, bilmiyorum. Gerçekçi olmak gerekirse 2021 sonbaharı bunlar için en erken zaman” dedi.
Geçtiğimiz hafta Mehmet Öz de Nusret Gökçe ile yaptığı Instagram canlı yayınında benzer bir iddiada bulunmuş ve “İnsanlar bu duruma uyum sağlayacaklar ve en az bir yıl kimsenin sarılıp, öpüşüp, tokalaşarak selamlaşabileceğini ve kalabalık ortamlarda yan yana durabileceklerini düşünmüyorum” demişti.

Peki ya Haziran 2020?

Yazının Devamını Oku

Bu işin yanlışı yok

9 Nisan 2020
Karantinaya girdiğimizden bu yana sosyal medyada canlı yayın patlaması yaşanıyor.


Bunu geçtiğimiz günlerde de yazıya dökmüştüm. Ama bu kez önümüzde başka bir bakış açısı var, o da Edis’e ait. Müzisyen ve prodüktör dostlarıyla aynı evde kendini karantinaya alan Edis geçen hafta yan odasındaki Aybüke Albere’nin canlı yayınına konuk oldu ve “Canlı yayında konser vermek yapmak istemiyorum” dedi. Sebebini de şu sözlerle anlattı:
“Yumurta kapıya dayanmadan canlı konser yapmayacağım. Çok teklif reddettim. Ben, sizi görmedikçe şarkı söylemek istemiyorum. Sanatçının yeri sahnedir.”
Tabii ki sanatçının yeri sahnedir. Tabii ki o alkış seni büyütür, besler. Bu da bir perspektiftir özellikle bu dönemde dört duvar arasında şarkı üretme motivasyonunu yeniden yakalamak isteyen kişiler için... Yanlışı yok. Deneye yanıla bu süreçte biz de en doğruyu göreceğiz.
Peki, yardımlardan
ne haber?
Gelelim geçen haftanın en güzel işine: Can Kazaz’ın birlikte çaldığı müzisyen arkadaşları ve teknik ekibi için aldığı karara.

Yazının Devamını Oku

Müzik sektöründe neler olacak

2 Nisan 2020
Dünyayı sarsan koronavirüs salgınına dair Türkiye’deki ilk vaka, 11 Mart’ta görülmüştü. 22 gündür kademeli olarak evlerimizde kaldık. İki haftayı aşkındır da evimizden dışarı adımımızı atmamak için büyük bir çaba gösteriyoruz.

Bu durum müzik sektörü için tamamen en önemli gelir kaynakları olan konserlerin iptalleri demek.
Fiziki albüm satışı yapan plak dükkanları gibi yerler de bu süreçte kapılarını sağlık için kapattı.
Türkiye’de çok da düzgün işleyen bir “merchandise” anlayışı yani sanatçının izin verdiği resmi ürün sektörü neredeyse hiç yaratılamadığı için buradan da bir gelir elde etmek söz konusu değil. Bu sektör için elde kalan tek şey; telif hakları.

Rutin değişti

Sadece Amerika’da dijital görüntüleme sayısı yüzde 8 azaldı. Dijital platformlarda dinleme oranları düşerken video izlenme oranları az da olsa artış yaptı.

Yazının Devamını Oku