BORUSAN Grubu’nun CEO’su Agah Uğur, 2007 ciro hedefine iki yıl önce ulaşınca, yeni bir stratejik plan hazırladıklarını ve 2010 yılına kadar 1 milyar doları yurtdışından olmak üzere 5 milyar dolar ciroya ulaşmayı hedeflediklerini açıkladı. Ekimde yeni stratejinin tam olarak belirleneceğini söyleyen Uğur, çelik ve boru sektörlerinde daha da güçleneceklerini belirtti.
BORUSAN Grubu, çelik sektöründe Türkiye’de büyümeyi planlarken, boruda da bölgesel bir güç olmayı hedefliyor. 2006’nın iyi geçtiğini söyleyen Borusan Grubu’nun CEO’su Agah Uğur, 2007’de ulaşılması planlanan 2 milyar dolarlık ciro hedefine 2005’te ulaşmaları üzerine, 2006-2010 yıllarını kapsayan yeni bir stratejik plan üzerinde çalıştıklarını belirtiyor. 2006 sonunda yüzde 20 büyümeyle 2.4 milyar dolar ciroya ulaşacaklarını söyleyen Agah Uğur, Borçelik’e iki yılda 180 milyon dolarlık yeni yatırım yapacaklarını hatırlatarak, "Çelikte iç pazarda daha da güçleniyoruz. Boruda ise su, petrol ve doğalgaz projelerinde de bölgesel güç olmayı hedefliyoruz" diyor.
2010 yılına kadar 1 milyar doları yurtdışından olmak üzere 5 milyar dolar ciroya ulaşmayı hedeflediklerini belirten Agah Uğur, telekom ve lojistik sektörlerinde de yabancı ortaklığa sıcak baktıklarını söylüyor. Borusan Grubu CEO’su Agah Uğur ile grubun çelik, boru, otomotiv, iş makineleri, telekom, lojistik sektörlerindeki yeni projelerini ve hedeflerini konuştuk.
Borçelik’teki son yatırım kararınız gruba ne getirecek?- Çelik, stratejik bir iş kolu ve burada Arcelor gibi güçlü bir ortağımız var. Türkiye’de pazar kesinlikle büyüyecek, otomotiv ve beyaz eşyada yüzde 8-12 arasında minimum büyüme tahmin ediyoruz. Bu yüzden 180 milyon dolarlık yeni yatırım kararı aldık. Bu işler müthiş büyüyecek. Çok stratejik bir karardı. Hem Arcelor, hem Erdemir, hem Borusan üyelerinin kararıyla alınması da önemli. 2008 yılında fiilen üretime geçecek bu yeni yatırımla, Borçelik 2010’da 1.2 milyar dolar cirolu, 800 milyon dolar aktif toplamı olan, Türkiye’nin en önde gelen endüstriyel şirketlerinden biri olacak. 1.6 milyon ton çelik kullanacak, satacak.
Ortağınız Arcelor, Türkiye’ye nasıl bakıyor
- Oyak, Erdemir’den geri çekilince bizim durumumuz netleşti. Arcelor Türkiye’de büyümek istiyor. Bizim de çok iyi bir piyasa konumumuz var, kárlı büyüyerek bu konumu güçlendirmemiz lazım. Biz büyümezsek başkaları yatırım yapıp büyüyecek herkesin yatırımına yer yok burada. Kim önce davranırsa bu işte o kazanacak. Bir iki yüksek yatırımı daha Türkiye hemen kaldıramaz.
BORÇELİK TÜRKİYE’DE BÜYÜYECEK
Mittal’ın Arcelor’u almasının size yansımaları oldu mu?- Çelik sektöründe bir yıl önce Erdemir’i kim alacak, Borçelik’teki ortağımız Arcelor’un durumu ne olacak, büyüme imkanlarımız kısıtlanacak mı gibi bir çok soru vardı. Şimdi bunların neredeyse tamamı ortadan kalkmış oldu. Mittal işini bilen bir aile, Arcelor’un da kurumsal bir yapısı var. Bunlar iyice harmalanırsa bizim de işimize gelebilir. Mittal-Arcelor birleşmesi birçok açıdan bizi güçlendiren bir şey. Ortağımız daha da güçlendi. Mittal’in de Türkiye’de Arcelor’a rakip olma hedefi vardı. Bu ortadan kalktı. Borçelik’in geleceği Türkiye’de büyümek. Beyaz eşya ve otomotivde yüzde 40’larda olan pazar payımızı korumak istiyoruz.
ÖNÜMÜZDE CİDDİ FIRSATLAR VAR
Boruda Avrupa’da satın almak için yeni tesis arayışınız sürüyor mu?
- Şu anda somut bir gelişme yok. Oradaki mevcut faaliyetlerimizde 50 milyon dolarlık bir yatırımla kapasite artıracağız. Özellikle büyük boru hattındaki kapasitemizi büyütüyoruz. 550-600 bin ton olan boru üretimimiz, yatırımlar bittiğinde 800 bin tonu bulacak. Türkiye, Kuzey Afrika, Ortadoğu, Rusya ve Ukrayna pazarlarındaki boru hattı projeleri bizim için çok önemli. Buralarda 2 milyon tonun üzerinde proje var. Bizim üretimimiz ise kapasite arttıktan sonra 250 bin tona çıkacak. Önümüzdeki on yıl ciddi fırsatlar var. Borçelik’te Türkiye odaklıyız ama boruda bölgesel güç olmak zorundayız.
2006-2010 YOL HARİTAMIZI ÇIKARIYORUZ
2002-2007 stratejik plan hedeflerinize iki yıl önce ulaştığınız açıklamıştınız. Yeni bir stratejik plan yaptınız mı?- Stratejik planlama sürecimizi 1997’den beri sürdürüyoruz. 1997-2002’nin ardından 2002-2007 planımızı yapmıştık. 2007 hedeflerimizin çoğunu önceden tutturduk. Yeni bir hedef dönemi yaratalım dedik. 2006-2010 hedeflerini yaptık. Bunu şubat ayında bütün grubun üst yönetimine holdingin nereye gideceğine yönelik yeni hedefler koyduk. Yol haritaları çıkarmaya başladık.
2006-2010 stratejik planınızdaki hedefleriniz neler?- 2010 yılında 5 milyar dolar ciromuz olacak. 2.5 misli büyümekten bahsediyoruz. Bunun 1 milyar doları yurtdışındaki yatırımlarımızdan gelecek. Yurtdışı ciromuz şu anda 150 milyon dolar. Kazakistan ve Türki Cumhuriyetler’de Caterpillar, İtalya’da boru işimiz var. Bu 1 milyar dolar hedefimize ihracat dahil değil. Halen 400 milyon dolar da Türkiye’den yapılan satışımız var. Onu da eklerseniz toplam ciromuzun üçte birine yakınını yurtdışı pazarlardan sağlama hedefi koyduk. Ortaklıklarla büyümek istiyoruz. Hangi işleri azaltalım, hangilerini artıralım diye bakıyoruz. Bu arada bir yeni iş koluna daha girme hedefi koyduk kendimize. Mayıstan beri McKenzie ile çalışıyoruz. Ekimde Holding Yönetim Kurulu’na yeni stratejimizi sunacağız.
Lüks otoda yüzde 30 payımızı koruruz
Otomotiv sektöründeki faaliyetleriniz nasıl gidiyor?- Geçen yıla göre iç piyasada yüzde 10’a yakın küçülme var. Geçen yıl 440 bin adet binek otomobil satılmıştı. Bu yıl en iyi ihtimalle 400 bin olur. Ama çok büyük ihtimalle bizim içinde oyun oynadığımız lüks segmentte bir küçülme olmayacak, olsa da yüzde 10’un altında kalır.
Sizin pazar payınızda bir küçülme var mı?- Bu sektörde yüzde 30 olan pazar payımızı koruyoruz. Bu yıl sonuna kadar 5700- 5800 BMW, 2 bin- 2200 Land Rover satacağız. Geçen yıl da bu civardaydı.
2006 ciromuz 2.4
milyar dolar olacak2006’nın 8 ayını geride bıraktık, bu yıl sizin için nasıl geçiyor?- 2005 bizim için iyi bir yıldı, ama 2004 kadar iyi değildi. 2005 sonunda ciromuz 2 milyar dolardı. 2005’te çelik fiyatları çok dalgalanmıştı ve darbe yemiştik. 2006, 2005’e göre daha iyi gidiyor. Hem iş hacmi bazında, hem de karlılıkta yukarı doğru revizyon yaptık. Ciromuz yüzde 20 büyüyerek yılsonunda 2.4 milyar dolar olacak. Son 5 yılda 4 misli büyümüş olacağız. 2001’de gerçekten küçülmüştük.
Caterpillar ile İran’da büyüyeceğizCaterpillar İran distribütörlüğünüzde umduğunuzu bulabildiniz mi?- Geçen yılın sonuna doğru Caterpillar’ın sonuna doğru İran distribütörlüğünü almıştık, onu büyütmeye çalışıyoruz. Bu yıl 30 milyon doları bulacağız. İran’da çok büyük fırsatlar var. Amerika’da üretilen malları satmamız mümkün değil. Ama biz bu pazara daha uzun vadeli bakıyoruz. Amerika-İran ilişkilerinin nötralize olması durumunda İran’da iş makinaları ve güç sistemleri pazarı en az 300 milyon dolarlık Türkiye pazarı kadar olur. Cat distribütörü olarak, Kazakistan, Azerbaycan, Kırgızistan ve Gürcistan da bizim bünyemizde.
Yurtdışında 1.3 milyar dolarlık
yatırım yapmadan büyüyemeyiz
Yurtdışından 1 milyar dolar hedefine nasıl ulaşmayı planlıyorsunuz?- Çok büyük hatalar yapmazsak ve Türkiye’de yeni krizler olmazsa portföyümüzün kendi momentumuyla biz zaten işlerimizi de büyüterek, 4 milyar dolar ciroya gelebiliyoruz. Yurtdışından 1 milyar dolar sağlamak için özellikle oralarda biraz daha yatırım yapmamız lazım. 5 milyar dolara çıkmak için de tahminen 700 milyon dolara yakın sabit kıymet veya şirket alma yatırımı, 600-700 milyon dolar da işletme sermayesi yatırım gerekiyor. 1.3 milyar dolar daha yatırım yapmadan büyümek mümkün değil.
Telekom ve lojistikte
yabancı ortağımız olabilirTelekomda beklentileriniz neler?- Telekom her yıl yüzde 100’ün üzerinde, lojistik de yüzde 30-40 büyüyor. Her ikisi de Türkiye’de yeni. Dağınık ve konsolidasyon yok. Yabancı yatırımcının gelme ihtimali çok yüksek. Hem finansal, hem stratejik yatırımcılar gelebilir. Biz de her iki sektörde büyümemizi finanse etmek için, şirketi biz yönetmek şartıyla, önce finansal yatırımcı alacağız. İleride stratejik yatırımcı gelince de onlara çıkma imkanı sağlayacağız. Biz yönettiğimiz sürece paylaşmaya hazırız. Yüzde 50-50 ortaklığı yüksek ihtimal görüyorum. Telekomda önümüzdeki daha çok fırsat var. Lojistikte de liman ve hammadde taşımacılığını birbirinden ayıracağız. Borçelik’in önündeki limana da bu yıl 50 milyon dolarlık yatırım yapacağız.
AGAH UĞURBorusan Grubu CEO’su Agah Uğur, 1957 İstanbul doğumlu. İngiliz Erkek Lisesi’nin ardından İngiltere’de Birmingham Üniversitesi Endüstri Mühendisliği’nden mezun oldu. Uluslararası denetim ve danışmanlık firması Touche Ross’da beş yıl çalıştı. Daha sonra Türkiye’ye dönerek Arthur Andersen’de iki yıl görev yaptı. 1987-1989 yılları arasında Emlak Bankası Mali İşler Grup Müdürü olarak çalıştı. Mayıs 1989’da Borusan Holding’e girdi. 1995’de Borusan Holding Genel Müdürlüğü’nü üstlenen Uğur, halen Borusan Grubu CEO’su. TÜSİAD ve Türkiye Kurumsal Yönetim Derneği Yönetim Kurulu Üyesi.