Derby: 50 milyon dolarlık yatırım tetiğini çekiyoruz

TIRAŞ bıçağının yanısıra çakmak sektöründe faaliyet gösteren Derby’nin Yönetim Kurulu Başkanı Bekir Hulusi Cansu, üç yılda üretimlerini ikiye katlama planları yaptıklarını açıkladı.

50 milyon dolar yatırım yapacaklarını belirten Cansu, "Tetiği çekiyoruz, taşın altına elimizi koyuyoruz. Gölge etmesinler başka bir şey istemiyoruz. Bu yatırımla çalışan sayımız 600’den 900’e çıkacak" dedi.

ÜRETTİĞİ tıraş bıçaklarını ’Ali Desidero’ tiplemesiyle tanıtan Derby, düğmeye bastığı 50 milyon dolarlık yatırımla üretimini üç yılda ikiye katlamayı ve 1 milyar adede ulaşmayı planlıyor. Tuzla’daki fabrikada yatırımların devam ettiğini söyleyen Derby Yönetim Kurulu Başkanı Bekir Hulusi Cansu, "Ülkemiz sürprizler ülkesi, bir-iki yıl sonra ne olur, ne olmaz bilemeyiz tabii. Biz tetiği çekiyoruz, taşın altına elimizi koyuyoruz, yatırımımızı yapıyoruz" diyor.

Tuzla’daki tesislerinde Tokai markasıyla çakmak da üreten Bekir Cansu, burada da yıllık üretimi 63 milyon adetten 100 milyona çıkarmak istediklerini söylüyor. Yıllarca başak markaların pazarlama ve dağıtımını yaptıktan sonra Hürriyet1991’de sanayiciliğe soyunan Derby Yönetim Kurulu Başkanı Bekir Cansu ile tıraş bıçağınını yanısıra çakmak sektörünü ve yatırım planlarını konuştuk.

Pazarlama ve dağıtım yaparken, nasıl sanayici oldunuz?

- Biz üç kardeşiz. Mehmet Cansu ağabeyimiz, Ömer Cansu da en küçüğümüz. İş hayatımıza 1962’de başladık. 44 yıllık bir iş mazimiz var. 18 yıl Perma-Sharp ve Permatik Tıraş Bıçakları’nın distribütörlüğünü yaptık. Sonra sanayiye girmek istedik. Türkiye’deki bakir pazarları ve üretimi olmayan sektörleri aradık. 1991 yılında Tokai çakmak fabrikasını kurduk. 1992’de Türkiye’de iki tıraş bıçağı üreticisi vardı, Perma-Sharp ve Permatik’i üreten Gillette, diğeri de Derby. Gillette fabrikasını 1992’de Rusya’ya taşıdı. Bizim de distribütörlüğümüz sona erdi. Biz de 1996’da Derby’yi satın aldık. Aslında markayı aldık, Tuzla’da kendi üretim tesisimizi, kendi teknolojimizle kurduk. Halen Türkiye’nin tek tıraş bıçağı üreticisiyiz.

Yıllık üretim kapasiteniz nedir?

- 10 yıldır sürekli yatırım halindeyiz, hálá da yatırımlarımız devam ediyor. Şu anda yıllık üretim kapasitemiz 500 milyon adet. Hedefimiz bunu üç yıl içinde yapacağımız 50 milyon dolarlık yatırımla yılda 1 milyar adede çıkarmak.

Pazarın ne kadarı sizin elinizde?

- Tıraş bıçağında iç piyasada miktar olarak pazarın yarısından fazlası, yüzde 55’i Derby’nin elinde.

TÜRKİYE SÜRPRİZLER ÜLKESİ

Türkiye’deki ortam şu anda yatırım için uygun mu?


- Ülkemiz sürprizler ülkesi, bir-iki yıl sonra ne olur, ne olmaz bilemeyiz tabii. Ama bizim programımız bu. Tıraş bıçağı sektöründe üreticiler kendi teknolojisini kendisi üretir. Biz de kendi teknolojimizi kullanıyoruz. Bir yeni ürünün makinesinin üretimi 1.5 yılı bile bulabiliyor. Biz tetiği çekiyoruz, taşın altına elimizi koyuyoruz. Gölge etmesinler başka bir şey istemiyoruz. Bu yatırımla çalışan sayımız da 600’den 900’e çıkacak.

Genel ekonomik durumu nasıl değerlendiriyorsunuz?

- Bugün Türkiyede milli sanayi koruma refleksi yok. Mal ve hizmet üretmeden işsizliği önlemek mümkün mü? Üretimin artması ve hizmet sektörünün büyütülmesi gerekiyor. Bu ülkede sanayici neredeyse dışlanıyor. Türkiye bir ithalat cenneti. Tahtakale’de yerli mal bulamazsınız. Yüzlerce Çinli mal getirip burada dağıtıyor. Miyadı dolmuş mallar bile ithal ediliyor. Gelen bir mal kalitesiz çıktığında bunun bir sorumlusunun olması lazım. Bir ülkede sanayi ve hizmet teşvik edilmezse, o ülkede işsizlik de bitmez, cari açık da dengelenmez.

Dünyada yılda 20 milyar tıraş bıçağı tüketiliyor

Tıraş bıçağı tüketimi nüfus artışına paralel artıyor mu?

-
Türkiye’de tıraş bıçağı tüketiminde elastikiyet yok. Reklamlarla, kampanyalarla insanlara günde bir yerine üç meşrubat içirebilirsiniz. Ama günde üç defa tıraş olmasını sağlayamazsınız. Tıraş bıçağı tüketimi nüfusun artışıyla doğru orantılıdır. Dünyada sanırım yılda 20 milyar adet tıraş bıçağı tüketiliyor.

Irak’ın ihtiyacının yarısını karşılıyoruz

Üretiminizin ne kadarını ihraç ediyorsunuz?

- Biz bugün yalnız Türkiye’nin ihtiyacını karşılamıyoruz. 150 milyon adet tıraş bıçağı ihracatımız var. Bugün 45 ülkeye mal satıyoruz. Irak’ın tıraş bıçağı ihtiyacının yüzde 50’sini biz karşılıyoruz. 1 milyar adete çıktığımız andan itibaren de üretimin yüzde 50’sini ihraç etmeyi planlıyoruz. Biz artık uluslararası bir marka olma sürecine girdik.

Tıraş köpüğü ve kremi de üretiyoruz

BİRKAÇ yıl önce Tuzla’daki Derby fabrikasının yanına kurduğu tesislerde kozmetik de üretmeye başladıklarını söyleyen Bekir Cansu, "4 bin metrekare arazi üzerine kurduğumuz tesislerde bir süredir tıraş köpüğü, tıraş kremi ve tıraş jeli de artık kendimiz üretiyoruz" dedi.

Türkiye’de düzenli tıraş yaygınlaşıyor

DERBY’nin Tuzla’da 44 bin metrekare alana kurulu fabrikasında 600 kişi çalışıyor. Her gün tıraş olma alışkanlığı, 20 milyon yetişkin Türk erkeği arasında giderek yaygınlaşıyor. 15 yaşın üzerindeki erkeklerin yüzde 90’ı sıklığı değişse de düzenli tıraş oluyor. Tıraş bıçağı tüketimi ise yılda 250 milyon adet. Bir tıraş bıçağı ile ortalama 15-20 kez kullanılabiliyor.

Çakmak üretimimizi yılda 100 milyon adede çıkaracağız

1991 yılından bu yana Tuzla’da Tokai markasıyla çakmak üreten Bekir Cansu, halen 63 milyon adet olan üretim kapasitesini de 100 milyon adete çıkaracaklarını belirtiyor. Avrupa’daki çakmak fabrikalarının birer bire kapandığına işaret eden Bekir Cansu, "Çin’le rekabet edemiyorlar. Öyle haksız bir rekabet var ki. Ben ölümüne mücadele ederim, yine de fabrikamı kapatmam. Ama bizim satışlarımızda sorun yok. Kötü çakmakları birer ikişer kez kullananlar artık almıyor. Zamanla tüketici de bilinçleniyor" diye konuşuyor.

BEKİR HULUSİ CANSU

DERBY Yönetim Kurulu Başkanı Bekir Cansu, 1942 Konya doğumlu. 1964 yılında İstanbul İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi’nden mezun oldu. İş hayatına 1962 yılında öğrenciyken başladı. Tüketim malları pazarlaması ile başlayan iş hayatını sanayiye geçerek devam ettirdi. 1991’de Türkiye’nin ilk çakmak fabrikası olan Tokai’yi kurdu. 1992 yılında ise Derby fabrikasını satın aldı.
Yazarın Tüm Yazıları