GÜLBENİZ Gülgün... Babasının kurduğu şirketi daha da büyütmek için mücadele veren bir iş insanı. Yenilikçi, tuttuğunu koparan, üzerine aldığı işi sonuca ulaştırmadan da durmayan bir girişimci. PH FARMA’nın ikinci kuşak temsilcisi Gülbeniz Gülgün ile markanın doğuş öyküsünden kariyer yolculuğuna, İzmir yatırımından gelecek planlarına kadar birçok konuyu konuştuk.
DEDESİNDEN ETKİLENDİ
Babası Hakan Gülgün’ün Rumelikavağı’nda çiçekçilik işiyle uğraşan ve aynı zamanda köyün şifacısı gibi olan dedesinden etkilendiğini anlatan Gülbeniz Gülgün, hikayenin devamını şöyle anlattı:
“Bu etkiyle birlikte de babam, çocukluğundan itibaren birbirinden güzel bitkilerle, onların iyileştirici özelliklerini öğrenerek büyür. İktisat mezunu olmasına rağmen de çeşitli iş deneyimlerini ardından kariyerine bu alanda yön vermeyi seçer. Ve İstanbul’da 1993 yılında PH FARMA İlaç ve Kozmetik Sanayi’yi kurar. 11 çeşit ürünün üretimiyle çıktığı yolculukta, bugün 19 kategoride Sağlık Bakanlığı onaylı bin 200’ü aşkın ürünün üreticisi haline geldi.”
FARKLI ŞİRKETTE DENEYİM
EKONOMİK BİR SEÇENEKTİ
Biz de yaklaşık 5 yıldır turizm sektörüne hizmet veren OY Consultant Turizm Danışmanlık’ın kurucusu Ozancan Yıldırım ile kampçılık sektöründe yaşanan gelişme ve dönüşümü tüm yönüyle konuştuk. Türkiye’de yeşil turizmin önünü açmak adına emek sarf ettiğini paylaşan Ozancan Yıldırım, özellikle pandemiyle birlikte kampçılık sektöründe yaşanan artışa dikkat çekiyor. Kampçılığın eskiden uygun, ucuz fiyatlı bir seçenek olduğuna değinen Ozancan Yıldırım, sektörde yaşananlarla ilgili şu bilgileri aktardı:
PANDEMİNİN PAYI BÜYÜK
“Şimdilerde ise geceliği 2 bin liradan fazla kamp merkezi ya da alanları oluşmaya başladı. Çünkü artık insanlar tatil için yönünü doğaya dönmüş durumda. Özellikle tiny house, bungalov, glamping gibi konaklama tercihleri ön plana çıktı. Son dönemde yaşanan dönüşümde elbette pandeminin de büyük bir payı var. Fakat bir diğer mantık ilgisi de ekolojik turizm yasası. Bu yapıyla birlikte de tarla vasfında ve üzerinde imar olmayan, beton dökülemeyecek yerler son dönemde kamp merkezlerine dönüşüyor. Tabii burada bir yapılaşma söz konusu değil. Her an sökülüp taşınacak bir yapı var. Bu merkezler, yasal izinler ve ruhsat alınarak hayata geçiyor.”
HOBİ İŞ MODELİ OLDU
SEAROVER... Katma değerli ürünler, çözümler geliştiren ve kurucuları gibi genç bir teknoloji şirketi. Hem tutkuların hem de ihtiyacın harmanlanmasıyla hayat bulmuş bir girişim. İstanbul Teknik Üniversitesi Kontrol ve Otomasyon Mühendisliği mezunu Zeynep Balca Yılmaz ve Kazım Çağlar Erat ile hem Searover’ın kuruluş hikayesini, hem de yarınlara dair planlarını konuştuk. Mali müşavir anne ve babanın kızı Zeynep Balca Yılmaz 1993 İzmir, memur anne ve babanın oğlu olan Kazım Çağlar Erat da 1993 Tekirdağ doğumlu. Yolları üniversitede kesişen Yılmaz ve Erat, bu süreçte de zorunlu stajlar dışında da hem okuyup, hem de birçok işte çalışarak deneyim kazananlardan. Zeynep Balca Yılmaz, hikayenin devamını şöyle anlattı:
YENİ ARAYIŞLARA GİRDİLER
“Aslında bu deneyimlerle birlikte kurumsal hayatın çok da bize uygun olmadığını gördük. Üniversite sürecinde de 15’e yakın ülke gezdik ve dünya insanı olma hedefiyle bir şeyler yapmamız gerektiğini düşündük. Kazım Çağlar ile üniversite boyunca bölümdeki tüm ödev ve projelerde birlikte çalıştık. İnsansız hava araçları üzerine de bitirme tezimiz vardı. Yeni arayışlara girdiğimiz süreçte Kazım Çağlar, profesyonel dalgıç ve birçok sanayi dalgıcı ile çalıştı. Sualtında yaşanan problemleri gördü. Sanayi dalgıçlarından da bu problemleri çözmek adına sualtında çalışan robot geliştirmemiz için talepler gelmeye başladı.”
İNSANSIZ SUALTI ROBOTU
Zeynep Balca Yılmaz ile Kazım Çağlar Erat, gelen bu taleplerle birlikte odaklarını suaaltı robotlarına çevirir. Bu alandaki ilk adımlarını üniversite öğrencisi olarak atıklarını söyleyen Kazım Çağlar Erat, “2017’de üniversiteden mezun olur olmaz sualtı robotu için hemen TÜBİTAK 1512 desteğine başvurduk. Kabul olunca da 2018’de sıfır sermayeyle Searover’ı kurduk. Hedeflerimiz ortak olduğu için birlikte hareket ettik. Ürünü geliştirmek için de rotamızı İzmir’e çevirdik. 10 metrekarelik bir ofiste, 1,5 yılın ardından da sualtında yaşanan sorunlara çözüm geliştirmek amacıyla başlattığımız çalışma sonucunda insansız sualtı robotumuz ortaya çıktı” diyerek, Searover’ın doğuş hikayesini anlattı.
TARİH boyunca 13 medeniyete ev sahipliği yapan Hatay, şimdi de uluslararası bir etkinlikle inanç turizminden tarih ve kültüre, aromaterapiden gastronomiye kadar birçok değerlerini dünyayla paylaşıyor. Hatay, Türkiye’de Antalya’dan sonra ikinci kez botanik EXPO’ya ev sahipliği yapan kent oldu. Ana teması antik dönemin dünyanın en büyük üç şehrinden biri olan Antakya ve Hatay’ın çok dinli, çok dilli ve kültürlü yapısıyla ‘Medeniyetler Bahçesi’ olarak belirlenen EXPO 2021 Hatay, 1 Nisan’da resmen başladı. EXPO, pandemi nedeniyle bu yıla ertelenmişti. 6 ay boyunca 2 binden fazla etkinliğin yapılması beklenen EXPO 2021 Hatay, Egelileri de bu organizasyonlara davet ediyor. EXPO 2021 Hatay’ın İller Bahçesi bölümünde de Aydın, Muğla ve İzmir’e özgü tasarımlarla hazırlanan şehir bahçeleri de yer alıyor.
MEDENİYETLER BAHÇESİ
Hatay Büyükşehir Belediyesi’nin davetlisi olarak gittiğimiz kentte, hem tüm detaylarıyla EXPO 2021 Hatay’ı hem de gezilecek-görülecek ve yenilecekleri sizin için derledik. EXPO 2021 Hatay süreci; 23 Ocak 2017 tarihinde Uluslararası Bahçe Bitkileri Üreticileri Birliği (AIPH) tarafından B sınıfı uluslararası bahçecilik sergisi olarak akredite edilmesiyle başladı. Hatay, Çin ve Avustralya’yla yarışarak EXPO’yu kentine kazandıran isim oldu. Hatay’ın Botanik EXPO’ya ev sahipliği yapabilmesinde ise kentin; tıbbi, aromatik ve endemik bitki örtüsü varlığı etkili oldu. Bu nedenle de şehrin biyolojik çeşitliliğini, köklü tarihiyle birlikte öne çıkarmak amacıyla EXPO 2021 Hatay’ın odağı hortikültür, ana teması ise ‘Medeniyetler Bahçesi’ oldu. Hedef ise Hatay’ın bir zamanlar bu topraklarda yaşamış olan kadim medeniyetlerden devraldığı bu bahçecilik bilgi mirasını tüm dünyayla paylaşmak.
LOGODA 13 MEDENİYET
EXPO’nun alt temaları ise ‘Sürdürülebilir Kalkınma ve Organik Tarım, İyi Bir Hayat İçin İyi Gıda, Sağlık İçin Tıbbi Ve Aromatik Bitkiler ile Kültürel Kardeşlikte Kreatif Yollar’ olarak seçildi. Hatay’da sadece bir bölgede yetişen ve genellikle 13 yapraklı olan barış çiçeği de Hatay’da yerleşmiş 13 medeniyeti temsilen EXPO’nun logosu olarak seçildi. Dünyada sadece Hatay ile İsrail’de bulunan ve Türkiye’de varlığı tükenme noktasındayken alınan önlemlerle kurtarılan Hatay Dağ Ceylanı, Defne ve Zeytin adı verilen karakterlerle EXPO maskotu olarak tasarlandı. Projeye 600 milyon TL fiziki yatırım yapıldı ve toplamda 1 milyar TL’ye yakın bir harcamayla kapılarını açtı.7
AYSUN Aktaş Akdoğan... Bir şeyleri farklılaştırma, değiştirme ve yeni şeyleri keşfetme çabasında olan bir iş insanı. Zor olanın peşinden giden mücadeleci bir girişimci. ACS Enerji’nin kurucusu Aysun Aktaş Akdoğan ile hem kariyer yolculuğunu hem üretim macerasını hem de yarınlara dair planlarını konuştuk. Memur baba ile ev kadını annenin 3 çocuğunun en büyüğü, 1987 Kars doğumlu Aysun Aktaş Akdoğan, liseye kadar burada yaşadığını söyleyerek, hikayesinin devamını şöyle anlattı:
ÇALIŞMA HAYATINA İLK ADIM
“Dedem, yıllar önce rahatsızlığı nedeniyle önce Bursa’ya sonra da İzmir’e taşındı. Babam ve annem de yıllar sonra İzmir’den bir ev aldı. Ama bizim İzmir’e gelmemiz erkek kardeşimin burada lise kazanmasıyla oldu. Bir yerde eğitim için Kars’tan İzmir’e geldik. Ben de lise eğitimimi İzmir’de tamamladıktan sonra İzmir Ekonomi Üniversitesi Matematik Bölümü’nü kazandım. Yine aynı bölümde de yüksek lisan yaptım. Bu süreçte bir kamu kuruluşunda iş hayatına ilk adımı attım. Sabahları çalışıyordum, akşamları da yüksek lisans derslerine giriyordum.”
EN BÜYÜK TALEP SURİYE’DEN
PİZZERİA Luna Romana... Aslında hem pizzaya hem de birbirlerine tutkuyla bağlı iki genç girişimcinin ortak hayali. 21’nde esnaf olan Aycan ile bilmediği bir coğrafyada mekan açan Costantino’nun mücadelelerinin yansıması. Pizzeria Luna Roman’ın kurucuları Aycan Gezer ile Costantino Dotari, kariyer yolculuklarından markanın doğuş öyküsüne ve yarınlara dair planlara kadar birçok konuyu anlattı. İzmir doğumlu 29 yaşındaki Aycan Gezer, İtalyan mutfağına merakı ile pizzacı olma hevesinin sekizli yaşlarda başladığını söyleyerek, hikayesinin devamını şöyle aktardı:
MERAK KÜÇÜK YAŞTA BAŞLADI
“Bu merak, annemin İtalyan eşiyle başladı. Ben de evde bir şeyler yaptım. Bu süreçte de ‘İzmir’de bir pizzacı açacağım’ demişliğim çok oldu. İtalyan mutfağına ve pizzaya olan sevdamla birlikte de turizm meslek lisesine gittim. Gelecekte bir pizzacı açacağımı düşündüğüm için de hem servis hem de mutfak bölümünde çalıştım. Ama bu işi profesyonelce yapmak adına aklımda İtalya’da bir pizza okulundan eğitim almak vardı. Lise sonrası bu hedefimi gerçekleştirmek için ilk adımı attım ama gitmek istediğim pizza okulları İtalyanca eğitim veriyordu. İngilizce bölüm açmıyorlardı. Ben de bu nedenle önce İtalyanca öğrenmek adına İtalya’nın yolunu tuttum.”
YOLLARI OKULDA KESİŞTİ
ZEHRA Aydan Öztürk... Startuplara danışmanlık yaptığı süreçte girişimcilerin artı ve eksilerinden ders çıkararak kendi hikayesini yazan genç bir iş insanı. Ağırlıklı yeme içme sektöründe uygulanan online sipariş sistemini kuru temizleme, çamaşır yıkama ve ütüye uyarlayan bir girişimci. ‘Yikanacaklar.com’un kurucularından ve CEO’su Zehra Aydan Öztürk ile hem kariyer yolculuğunu hem de yeni markasının doğuş öyküsünü ve yarınlarını konuştuk. Manisa Akhisarlı dikiş-nakış öğretmeni anne ile avukat babanın ikinci çocuğu olarak 1994’te dünyaya ‘merhaba’ diyen Zehra Aydan Öztürk, ilk, orta ve lise eğitimimi Akhisar’da tamamladığını söyleyerek, sözlerine şöyle sürdürdü.
STARTUPLARA DANIŞMANLIK
“Babamdan ve ailemizin ilk çocuğu ağabeyimden aldığım ilhamla da üniversitede hukuk eğitimi aldım. Avukatlık ruhsatımı almamın hemen ardından da Öztürk & Kuru Avukatlık Ofisi’nde çalışmaya başladım. Kişisel Verilerin Korunması Kanunu, Türk Ticaret Kanunu ve Girişimcilik Hukuku üzerine çalışma fırsatı buldum ve burada geçirdiğim 1,5 yıl boyunca çeşitli startuplara danışmanlık hizmeti verdim.”
O TUTKUSUNDA İTİCİ GÜÇ OLDU
Startuplarla birlikte çalışmanın, teknoloji dünyasında yer alma ve engin bir deniz olan internet alemi üzerinden gelir elde etme konusundaki tutkusunun harekete geçirmede itici güç olduğunu anlatan Öztürk, “Startuplara danışmanlık verirken bir taraftan da Türkiye Kadın Girişimciler Derneği (KAGİDER) Pusula Sertifika Programı’nı tamamladım. Bu sayede hem kadın girişimci olmanın hem de girişimci olmak isteyenlere zaman kazandırmanın önemini bir kez daha anladım” diyerek, kendi girişimcilik hikayesinin başlangıç sürecini paylaştı.
ZAMAN, ENERJİ VE NAKİT TASARRUFU
Çocukluğundan beri var olan modelleme, çizim yeteneği ile tatlı merakı elindeki en büyük sermayesidir. Bu sermayeyle, yeğenin doğum günü için yaptığı pasta çok beğenilince işin seyri değişir. Matilda Navaro, kendini pastacılık alanında geliştirme kararı alır. Evde başladığı butik pasta işi kabuğuna sığmaz. Pandemi döneminde İzmir’de kendi dükkanı açar. Bugün tasarım butik pasta ile kahveye eşlik edecek tatlar hedefiyle yolculuğuna devam eden Matilda Navaro’nun gündeminde ise butik yapısını koruyarak büyümek var.
MATİLDA Navaro... Yaptığı iş her ne kadar tatlı olsa da çetin bir yolculuk ve mücadeleyle buralara ulaşmış bir girişimci. Tüm olumsuz söylem ve engellere rağmen kendi hikayesini yazan bir pasta tasarımcısı. Matilda Navaro Cake’in kurucusu Matilda Navaro ile hem markasının doğuş hikayesini hem de yarınlara dair planlarını konuştuk. 1975 İzmir doğumlu ve Sefarad göçmenlerinden Matilda Navaro, hikayesini şöyle anlattı:
HOBİ AMAÇLI KURSA KATILDI
“20 yaşımda evlendim. Ve bugün yaşları 25 ve 20 olan iki oğlum var. Çocukluğumdan beri var olan modelleme ve çizim yeteneğimin yanı sıra mutfağa karşı da hep bir merakım vardı. Ama bu yemekten ziyade tatlıyla ilgiliydi. Tatlılara karşı hep bir hevesim vardı. O dönem en iyi geri dönüşleri de oğullarımdan alıyordum. Daha sonra çocuklarımın okulunda veli kursları açıldı. Benim de dikkatimi pastacılık çekti ve hobi amaçlı bu kursa katıldım. Kursla birlikte evdeki denemelerim de arttı.”
İŞİN SEYRİNİ DEĞİŞTİRDİ