Aslında Türkiye teknoloji gelişimi konusunda İHA ve SİHA’ları ile devrimin fitilini çoktan ateşlemişti.
Ama bunlara ilave Türkiye’nin aslında çok güçlü olduğu otomotiv sektörü için de yeni bir devrime ihtiyaç vardı.
İşte Togg bu devrimin gerçek adıdır.
Hatırlanacağı gibi Cumhurbaşkanı Erdoğan daha önce “babayiğit” çağrısı yapmış, ardından süreç hızla ilerlemiş, önce Bilişim Vadisinde ARGE çalışmaları, ardından da yerli otomobil fabrikasının Gemlik’te kurulacağının Recep Tayyip Erdoğan tarafından Aralık 2019’da açıklamasından sonra süreç daha da hızlı gelişmişti.
Fabrikanın temellerinin atılması, binanın yükselmesi, üretimin başlaması...
Sonuç itibarı ile de 29 Ekim 2022’de ilk otomobilin banttan inmesine şahitlik etti Türkiye.
Orhangazi, batısındaki kalsit madenleri ile dolu dağında bir çok maden ocağı bulunan bir ilçe.
Zengin kalsit madenlerini çıkarıp işleyen, bu maden ocaklarından gün içinde yüzlerce kamyon maden çıkarılıp, karayolu ile gideceği yerlere ulaştırılıyor.
Fındıklı Mahallesi sınırları içinde yer alan bu maden ocaklarından tonlarca maden ile yola çıkan kamyon ve TIR’ların tek bir güzergahı var.
Hürriyet Mahallesi’nin tam ortasından geçip İstanbul-Bursa karayoluna çıkmak.
Başka bir güzergahları yok.
***
Bugüne kadar hem haberlerimizde hem de yorumlarımızda bu konulara değindik.
Değindik de ne oldu peki?
Aslına bakarsanız hiç bir şey olmadı.
Şehrin otopark sorunu ile ilgili de, trafik sorunu ile ilgili de, artık içinden çıkılamaz bir hale gelen şehir estetiği ve yeni imar alanları ile ilgili defalarca haber ve köşe yazısı yazmamıza rağmen bir şey oldu mu?
Olmadı.
Aynı tas aynı hamam devam etti.
Bir arpa boyu yol alındı mı derseniz...
Devlet ilgili kurumları aracılığı ile her gün yeni bir tedbir ortaya koyuyor.
Ama fırsatçılar her tedbirin üzerine bir “çıkar yol” bulup yine işini yürütüyor.
Olan alt gelir grubu ya da orta gelir grubu vatandaşlara oluyor.
Artık emlakçısı da ev sahibi de öylesine mantık dışı şeyler yapıyorlar ki, ne devletin aldığı tedbirler etkili oluyor, ne de vatandaşın kendine göre uyguladığı çareler.
Zaten ciddi bir konut açığı söz konusuyken, bir de fahiş fiyatlar ortaya çıkınca, fiyatlar da alıp başını gidiyor.
***
Türkiye genelindeki konut açığı Orhangazi bölgesine de yansımış durumda.
Kurban Bayramı ile ilgili yapılan tespite göre ülkede yaklaşık 40 milyon kişi yer değiştirmiş.
Yani 40 milyon vatandaş tatili, ama yakın, ama uzaklarda farklı kentlerde geçirmiş oldular.
Tabii bu tür 9 günlük bayram tatillerinin ekonomiye de farklı katkıları oluyor.
Ve daha da önemlisi bu tür uzun tatillerde Türkiye’nin dört bir yanındaki otoyollarda çok ciddi trafik yoğunlukları da yaşanıyor.
Bunu da zaten günlerce televizyonlardan ve gazetelerden izledik.
Tatilin başladığı 24 Haziran Cumartesi günü metropol şehir İstanbul’dan Anadolu’ya doğru adeta bir akın başlamıştı.
Hem tem Bolu otoyolu, Hem de Gebze-Orhangazi-İzmir otoyolunda uzun araç kuyruklarına şahit olduk.
Proje yıllardır devam ediyor.
Adapazarı ile İznik arasında duble yol tamamlandı.
Proje etaplar halinde devam ediyor.
İkinci etapta ise İznik ile Çakırca arasındaki bölümün ihalesi yapıldı çalışmalar devam ediyor.
Ancak proje biraz ağır aksak ilerliyor.
Hayati bir proje aslında.
Oysa hızla devam etmesi ve bir an önce bitirilmesi gereken bir yol projesinden söz ediyoruz.
Bu güzelliğin yanından Orhangazi’den başlayıp İznik Gölü’nün Güney yakasından devam edip Gölyaka ve oradan da İznik’e kadar uzanan bir yol mevcuttur.
Bu güzergah o kadar güzeldir ki, insan bu yolda giderken hiç yol bitsin istemez.
Bir yanınız İznik Gölü, diğer yanınız yemyeşil dağları, zeytinlikleri ve verimli toprakları ile adeta eşsiz bir doğal güzelliğe sahiptir bölge.
Hele hele Gölyaka’ya kadar uzanan sahil yolun anlatmaya da kelimeler yetmiyor.
Bu güzergah belki de yarım asır önce yapılan bir yol olduğu, bugüne kadar yola hiç bir müdahale yapılmadığı için artık günümüz koşullarında araç trafiğini kaldıramayacak seviyeye gelmişti.
Şehirlerde artan araç trafiği gibi, bu güzergahı kullanan araç sayısında da son yıllarda büyük artışlar yaşandı.
***
Orhangazi MYO bu yıl 21. mezunlarını vermiş oldu.
Bu yılki mezuniyet töreninin özel bir anlamı daha vardı...
Bu bölge için son derece önemli olan otomotiv bölümü bu yıl ilk mezunlarını vermiş oldu.
Orhangazi MYO’nun 21. mezunları için okulda güzel bir tören düzenlendi.
Törende mezun olan öğrenciler kep atarak mezuniyetlerini kutladılar.
Ama mezuniyetin bana göre en dikkat çeken yanı şuydu;
Okulda 5 bölüm olmasına rağmen mezun olan öğrenci sayısının son derece düşük olmasıydı.