Paylaş
Aslında Türkiye teknoloji gelişimi konusunda İHA ve SİHA’ları ile devrimin fitilini çoktan ateşlemişti.
Ama bunlara ilave Türkiye’nin aslında çok güçlü olduğu otomotiv sektörü için de yeni bir devrime ihtiyaç vardı.
İşte Togg bu devrimin gerçek adıdır.
Hatırlanacağı gibi Cumhurbaşkanı Erdoğan daha önce “babayiğit” çağrısı yapmış, ardından süreç hızla ilerlemiş, önce Bilişim Vadisinde ARGE çalışmaları, ardından da yerli otomobil fabrikasının Gemlik’te kurulacağının Recep Tayyip Erdoğan tarafından Aralık 2019’da açıklamasından sonra süreç daha da hızlı gelişmişti.
Fabrikanın temellerinin atılması, binanın yükselmesi, üretimin başlaması...
Sonuç itibarı ile de 29 Ekim 2022’de ilk otomobilin banttan inmesine şahitlik etti Türkiye.
Bölgede gazetecilik yapan, mesleği yerel medya ölçeğinde sürdüren birisi olarak bendeniz Togg fabrikasının temelinin atıldığı gün de, fabrika inşaatının sürdüğü ve nihayet 29 Ekim’de Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın da katıldığı tören ile ilk otomobilin banttan indirildiği törene kadar her aşamasını takip ettiğim Togg’dan, geçen hafta çok daha özel bir davet aldım.
***
Togg kapılarını bu kez sadece yerel medyaya açıyordu.
Bursa ve ilçe medya kuruluşları ile Musa Öztürk’le birlikte Togg’un bu davetinde yer aldık.
Bir öğlenden sonranın tamamında bizleri ağırlaya Togg CEO’su Gürcan Karakaş başta olmak üzere, fabrikadaki mühendis ekip ve diğer tüm yöneticiler Togg’un üretim aşaması ile ilgili tüm merak ettiğimiz sorulara en ince ayrıntısına kadar yanıt verdiler.
O günkü geziden sonra Bursa medyasından ağabeyimiz Namık Göz, Togg gezisini köşesine taşırken “Torino değil, Gemlik yerleşkesinden bildiriyorum” başlığı ile ziyaret ile ilgili gözlemlerini okuyucuları ile paylaştı.
Ben de benzer bir başlık olan “İtalya’dan değil, Gemlik’ten” başlığı düşünmüştüm.
Ama Togg gezimiz sonrasında gördüklerime karşılık “Türk Devrimi Togg” başlığı daha çok içime sindi.
***
Yine Namık Göz ağabeyimin köşe yazısında Togg ile ilgili, “İtalya’da üretilip buraya gemiler ile getiriliyor” türündeki tezviratların sebebini Togg’un kapılarını medyaya açmamasına bağlamış.
Oysa bu yaklaşım bence Namık ağabeyin o naif yapısından dolayı.
Bana göre ise durum daha farklı.
Özellikle geçen hafta Togg gezisini en ince ayrıntısına kadar fotoğraflandırıp hatta video kaydı ile gazete sayfalarında geniş bir şekilde paylaşmamıza rağmen, özellikle sosyal medyada o çok bildik bazı tiplerin hala “İtalya’da üretilip Türkiye’ye gemilerle getiriliyor” yalanına nasıl sarıldıklarını da yine görmüş olduk.
Dolayısıyla Togg’un Gemlik’te değil de, İtalya’da üretildiğini her şeye rağmen ileri sürenleri çok da iyi niyetli görmediğimi belirtmek isterim.
***
Geçen hafta gerçekleşen Togg gezisi sadece bir medya kuruluşunda değil, Bursa ve bölgesinde yayın yapan tüm yerel medya kuruluşlarında yer aldı.
Fotoğrafları da değil videoları ile birlikte üstelik.
Üretim aşaması başından sonuna kadar yüzlerce hatta binlerce kez paylaşıldı.
Daha önce fabrikayı gezmiş, üretim aşamalarına şahitlik etmiş olan birisi olarak
Son yaptığım Togg gezisinde de gördüm ki; bana göre bir Türk devrimi olan yerli otomobil Gemlik tesislerinde çatır çatır üretiliyor.
***
Olayın başka bir boyutuna gelecek olursak.
Togg fabrikasında gördüğümüz şu...
Fabrikadaki en üst yöneticiden en alttaki çalışana kadar herkes tek bir şeye odaklanmış durumda.
- Birincisi; yıl sonuna kadar kura ile belirlenen 28 bin kişiye Togg araçlarını ulaştırmak.
- İkincisi ise 2024 yılında en azından 100 bin araç üretim kapasitesini zorlamak.
Birinci hedef 31 Aralık tarihine kadar yakalanacak gibi görünüyor.
CEO Gürcan Karakaş, yıl sonuna kadar 28 bin Togg’u sahiplerine ulaştıracağız, sonrası ise iki aşamalı.
Birinci aşama üretim kapasitesini normal seviyelere yükseltmek, sonraki yıl yani 2025 yılında ise Togg’un artık yeni modelleri üzerinde çalışmak.
Dolayısı ile yerli otomobile emek verenlerin, otomobil İtalya’da mı üretiliyor Gemlik’te mi gibi saçma bir tezvirata kulak asmak gibi bir niyetleri yok.
Çünkü onlar büyük düşünüyor ve hedefi de her geçen gün daha da yukarı çekiyorlar.
***
Bu yazıda Togg’un özellikleri ve geleceği ile ilgili şeyler yazmayı isterdim.
Ama geçen haftadan beri özellikle yerel medyada bu konudaki tüm ayrıntılar meslektaşlarım tarafından dile getirildi.
Aynı şeyleri bizler de paylaştık.
Dolayısıyla bu yazıda sizleri teknik bilgiler ya da rakamlarla boğmak istemedim.
Orhangazi’de Togg’a sıkça gidip gelen bir gazeteci olarak bazen gerçekten bilmek isteyenler,
Bazen de bıyık altından olayı küçümsemeye çalışan bazı kesimler tarafından şu soru ile karşılaşıyordum;
“Togg’u gördün de üretim bantlarını gördün mü?”
Evet arkadaş gördüm.
Aracın tabanından başlayıp, sonrasında bataryasının, tekerleklerinin ardından iskeletinin yerleştirilip, çalışır vaziyette bir aracın test sahasına çıkışına kadar tüm bantlarını gezdim gördüm.
Bantları ve üretim aşamasını gezmek yürüyerek de mümkün değil.
Devasa bir alan ve aynı anda yüzlerce araç bantlarda ilerliyor...
Üretim sıfırdan çalışır vaziyete kadar getiriliyor.
Bantlarda montajın tamamına yakını ise robotlar tarafından yapılıyor.
Özellikle boyahane bölümü tamamen otomasyon ve hiç el değmeden geçiliyor.
Üretim bantları da keza robotlarla yönetildiği için çalışan sayısını da minimuma kadar indiriyor.
***
Uzun lafın kısası...
Sanırım Togg’un üretim aşaması ile ilgili tartışmalar büyük oranda ortadan kaldırılmış durumda.
Bütün bunlara rağmen ağzını eğerek “Ama İtalya’da yapılıp gemilerle Türkiye’ye getiriliyor” diyene rastlarsanız ciddiye almayın, kendi haline bırakın.
Paylaş