Emre ÖZPEYNİRCİ/TUNUS
Son Güncelleme:
Yeni şövalyeyle Tunus’u fethettik
Geçtiğimiz hafta, Alman otomotiv devi Volkswagen’in yenilediği ilk lüks 4X4 modeli Touareg’in uluslararası test sürüşü için Türk otomotiv basını olarak Tunus’taydık. Almanların Tunus’u seçmesinin sebebi açık. İsmini Afrika’nın Sahra kabilesinden alan ve ’çölün şövalyeleri’ anlamına gelen modelleri Touareg’in tanıtımı için bir tarafı deniz diğer tarafı çöl olan Tunus oldukça uygun bir ülke.
Tunus’un bizim için de çok uygun olduğunu söylemem lazım. Çünkü hem birçoğumuzun ilk kez göreceği bir ülkeydi hem de Türkiye’den Tunus’a THY’nin iki buçuk saat süren direkt ve rahat bir uçuşu vardı. Tunus’a inerken uçaktan ilk önce bölgeye Bodrum’u anımsatan küçük beyaz evlerin hakim olduğunu görüyorsunuz. Bu evler şehrin merkezine gittikçe yerini Fransız işgalinin etkisini gösteren daha büyük yapılara bırakıyor.
FRANSA 78 YIL İŞGAL ETMİŞ
Kuzey Afrika’nın Akdeniz kıyısında yer alan 10 milyon nüfuslu bu en küçük ülkesi, stratejik konumuyla tarihinde çokça değişimler geçirmiş. Fenikeliler, Romalılar, Bizanslar, Araplar, Osmanlılar ve Fransızlar gelip geçmiş bu topraklardan. Ülkenin bağımsızlaşmasından sonra başkent olarak seçilen Tunus’ta bugün 1.5 milyon insan yaşıyor.
1881’de Fransızların ülkeye gelmesine kadar şehrin kültürel ve tarihsel en önemli noktası olarak sayılan Medina (Eski Tunus) ve daha sonraları Ville Nouvelle (Yeni Tunus) arasında kalan bölgede yeniyle eskinin harmonisi açıkçası göze çarpıyor. Şehir merkezine indiğimizde 78 yıl süren Fransız işgalinin sonucunda, eski Fransız binalarıyla süslü olan ve birçok cafe ve pastanelerle donatılmış Ville Nouvelle size açıkça ’Avrupalı’ bir atmosfer sunuyor.
Nüfusun neredeyse tamamı Müslüman olan ülkenin merkezinde başı kapalı kadın görmek neredeyse imkansız. Kendilerini Türkiye gibi laik bir ülke olarak tanımlayan Tunuslular, diğer Arap ülkelerine kıyasla oldukça modernler. Ülkenin resmi dili Arapça olmasına rağmen bir çoğunun Fransızca konuşması da bunun bir göstergesi.
Tarım ve turizmin ekonomiye hakim olduğu bu küçük ülke, yılda 6.5 milyon turist çekiyor. Açıkçası Türkiye’nin önümüzdeki yıllarda en büyük rakibi olmaya aday. Tunus’ta 20 kilometrelik kum plaj şehri dolaşmaktan yorulanlar için ideal. Başkent insanlara istediğini veriyor. Tatillerini sakin geçirmek isteyenler için deniz- sahil-doğa, kültür gezisi yapmak isteyenler için ise göz alabildiğine tarih. Hem de fiyatlar çok uygun.
ALIŞVERİŞ ÇEKİCİ GELMEDİ
Ama alışveriş konusunda aynı şeyi söyleyemeyeceğim. Çünkü Tunus’ta alışveriş yapacağınız yerler Türkiye’nin turistik bölgelerinin neredeyse aynısı. O yüzden bize cazip gelmedi ama diğer turistler için ideal. Tunus’ta ilk gün sahilde yer alan The Residence Otel’de kaldık. Türkiye’nin güneyinde yer alan 5 yıldızlı tatil köylerinden farksız bir otel. Bu arada şubat ayının ortasında hava sıcaklığının yaklaşık 20 derece olduğunu da söylemem lazım. Tunus’ta hem asfaltta hem de arazide yeni Touareg’lerle yaptığımız 170 kilometrelik test sürüşünün ardından, ikinci gece Tunus’un Sidi Bou Said isimli çok güzel bir kasabasına geçtik.
Sidi Bou Said kasabası beyazlar içinde, kartpostal güzelliğiyle başkent Tunus’un 17 kilometre kuzey doğusunda bir kasaba. Dar sokakları, eski taş merdivenleriyle, bembeyaza boyanmış binalarının hep aynı mavi camlarıyla şirin mi şirin bir yer. Bodrum’u andıran mavi pencereli, küçük beyaz evleri ve birbirinden güzel kapıları dikkatinizi hemen çekiyor. Bu kasaba zamanında İspanya’dan göç eden Yahudiler tarafından kurulmuş. Birkaç cafe ve hediyelik eşya satan dükkanlarının dışında bu şirin kasabada görülecek ön önemli şey manzarası. Özellikle binaların teraslarına çıktığınız zaman tüm Tunus’a hakim oluyorsunuz. Hele bir de cafeler var ki, sizi adeta büyülüyor. Unutmadan bu kasabayı nargile içmeden terk etmeyin!
2 bin 300 parçası yenilenmiş teknolojide sınıf atlamış
Volkswagen, ilk olarak 2002 yılında Paris Otomobil Fuarı’nda tanıttığı ve 2003 yılında Türkiye’de piyasaya sunduğu ilk SUV modeli Touareg’de önemli bir yenileme operasyonu gerçekleştirmiş. Tunus’ta gerçekleştirdiğimiz 170 kilometrelik testle ilgili izlenimimden önce yeni Touareg’in Şubat ayıyla birlikte Türkiye’de 89 bin 900 Euro’dan başlayan fiyatla satışa sunulduğunu söylemeliyim.
3 YILDA 300 BİN ADET
Peki VW, bugüne kadar dünyada 300 bin adetten fazla satarak büyük başarı elde eden modelinde neleri değiştirmiş. Öncelikli olarak yeni Touareg’de çamurluk, farlar ve ızgaranın yenilenerek aracın ön tasarımının tamamen değiştiğini belirtmem gerekir. VW yetkililerinin söylediğine göre Touareg’de toplam 2 bin 300 parça yenilenmiş veya geliştirilmiş.
Ama yeni Touareg, açıkçası görünümündeki değişimle değil sahip olduğu yeni teknolojilerle öne çıkıyor. Örneğin standart donanımda sunulan yeni ABS Plus sistemi, Touareg’in mıcır, çakıl gibi gevşek zeminlerdeki fren mesafesini yüzde 20’ye varan oranda kısaltarak oldukça önemli bir güvenlik özelliği sunuyor. Bu sistem sayesinde Touareg geçici olarak kilitlenen tekerleklerin önündeki yüzey malzemesini kısmen itiyor. Bu da fren yapan kızağa benzer bir etki yaratıyor. Sonuçta direksiyon hákimiyetini olumsuz bir şekilde etkilemeden fren etkisi önemli oranda arttırılıyor ve duruş mesafesi de kısaltılıyor.
TAKLAYI ALGILIYOR
Standart donanıma eklenen ’Takla Algılama Sensörü’ ise aracın dönme hızını ve açısını ölçüp aracın takla atma olasılığını hesaplayarak tehlikeli durumlarda hava yastıklarını ve emniyet kemer gergilerini otomatik olarak devreye sokuyor. Böylece aracın pasif güvenliğini artırarak yaralanma riskini minimuma indiriyor. Sollama yaparken daha fazla kontrol için akıllı bir çözüm olan Şerit Değiştirme Asistanı da, VW tarafından ilk kez Touareg modelinde kullanılmış. Bu sistem arka tampon üzerindeki iki adet hassas radar sensörüyle sürücünün görmediği bölgeyi kontrol ediyor ve gerektiğinde sürücüyü araçları sollamadan önce dış aynada görsel bir sinyalle uyarıyor.
ACC SİSTEMİ KULLANILMIŞ
VW Touareg’de opsiyonel olarak sunulan bir diğer yenilikçi sistem ise bugün bir çok lüks modelde gördüğümüz Adaptif Hız Sabitleyici (ACC). Radarla çalışan sistem, uzaklık kontrolü fonksiyonuyla önceden tanımlanmış mesafeye göre, trafik koşullarına bağlı olarak aracı yavaşlatıyor veya hızlandırıyor. Touareg’de kullanılan yeni sistem öndeki araçla mesafenin belirlenen seviyenin altına indiği durumlarda önce görsel ve sesli olarak, ardından kısa bir frenleme yaparak sürücüyü iki kademede uyarıyor. Bu sırada araç, sürücünün olası tam frenlemesi için de hazırlanıyor.
Nasıl bir süspansiyon
Yeni Touareg’lerle yaptığımız Tunus testinin bir bölümünde, kumsalda Dakar’da yarışan yeni Race Touareg’lerle de kısa ve heyecanlı bir test gerçekleştirdik. Tabi ki co-pilot olarak. 285 beygir gücünde dizel motora sahip yarışçı şövalyelerle attığımız kısa tur esnasında, aracın sahip olduğu süspansiyona adeta hayran kaldım. Kumsalda başlayan ve kum tepelerinde devam eden turda, Race Touareg adeta uçuyor ve her yeni inişinde gücünü net olarak ortaya koyuyordu. Dakar’da en iyi turları yapmalarına rağmen bir türlü istedikleri sonucu alamayan bu araçlar, önümüzdeki yarışın kesinlikle en büyük favorisi.
4 farklı motor
Yeni Touareg, Türkiye’de biri benzinli olmak üzere toplam 4 farklı motor seçeneğiyle satılıyor. Türkiye’de satılan yeni VW Touareg’in tek benzinli motor seçeneği olan 3.6 litrelik V6 motor, 6250 d/d’de 280 beygir güç ve 2500-5000 d/d aralığında 360 Nm tork üretiyor. Altı ileri vitesli Tiptronik şanzımanla birlikte adapte edilen motora sahip Touareg 3.6 V6, 0-100 km/s hızlanmasını 8.6 saniyede tamamlarken 227 kilometrelik son hıza ulaşabiliyor. Touareg V6’nın 100 kilometredeki ortalama yakıt tüketimi ise 13.3 litre.
3 dizel motor seçeneğinden ilkini temsil eden 2.5 litrelik silindir hacmine sahip R5 TDI motorlu Touareg ise 174 beygir güç ve 400 Nm’lik torkun yardımıyla 11.6 saniyede statik konumdan 100 kilometreye ulaşabiliyor. 10.4 litrelik ortalama yakıt tüketim değerine sahip 6 ileri otomatik şanzımanlı VW Touareg R5 TDI, 189 kilometrelik son hız değerine sahip.
VW’nin Türkiye’de en çok satmayı hedeflediği 3.0 litre silindir hacimli V6 TDI motorlu Touareg ise performans açısından oldukça etkileyici değerler sunuyor. 225 beygirlik güç ve 500 Nm’lik tork değerinin yardımıyla 209 kilometre hıza ulaşan Touareg V6 TDI, 100 kilometrede ortalama 10.7 litrelik yakıt tüketerek sınıfında öne çıkmayı başarıyor.
Ülkemize ithal edilen en güçlü Touareg ise 5.0 litrelik V10 turbo dizel motora sahip. 231 kilometre maksimum hıza erişebilen bu motor, sahip olduğu turbo dizel motorun ürettiği 313 beygir güç ve 750 Nm torkla 100 kilometreye 7.4 saniyede ulaşıyor. Bu motor 12.6 litrelik ortalama yakıt tüketimiyle de performansa oranla maksimum ekonomi sunuyor.
Herkes 4 çekiyor, Touareg Boeing 747
VW’nin geliştirilmiş ’4XMOTION’ adlı sürekli dört tekerlekten çekiş sistemine sahip olan Touareg, arazide güvenli performansı asfaltta ise denge ve yüksek dinamizm sunuyor. Ayrıca, 313 beygir gücündeki V10 TDI Touareg’in yakın zamanda yapılan bir testte 155 tonluk Boeing 747 yolcu uçağını hiçbir çekiş sorunu yaşamadan 150 metre boyunca çekmesi gücünü net olarak ortaya koyuyor. Bu yüzden VW, aracın pazarlama çalışmalarında ’Herkes 4 çeker Touareg, Boeing 747’ sloganını kullanıyor.
FRANSA 78 YIL İŞGAL ETMİŞ
Kuzey Afrika’nın Akdeniz kıyısında yer alan 10 milyon nüfuslu bu en küçük ülkesi, stratejik konumuyla tarihinde çokça değişimler geçirmiş. Fenikeliler, Romalılar, Bizanslar, Araplar, Osmanlılar ve Fransızlar gelip geçmiş bu topraklardan. Ülkenin bağımsızlaşmasından sonra başkent olarak seçilen Tunus’ta bugün 1.5 milyon insan yaşıyor.
1881’de Fransızların ülkeye gelmesine kadar şehrin kültürel ve tarihsel en önemli noktası olarak sayılan Medina (Eski Tunus) ve daha sonraları Ville Nouvelle (Yeni Tunus) arasında kalan bölgede yeniyle eskinin harmonisi açıkçası göze çarpıyor. Şehir merkezine indiğimizde 78 yıl süren Fransız işgalinin sonucunda, eski Fransız binalarıyla süslü olan ve birçok cafe ve pastanelerle donatılmış Ville Nouvelle size açıkça ’Avrupalı’ bir atmosfer sunuyor.
Nüfusun neredeyse tamamı Müslüman olan ülkenin merkezinde başı kapalı kadın görmek neredeyse imkansız. Kendilerini Türkiye gibi laik bir ülke olarak tanımlayan Tunuslular, diğer Arap ülkelerine kıyasla oldukça modernler. Ülkenin resmi dili Arapça olmasına rağmen bir çoğunun Fransızca konuşması da bunun bir göstergesi.
Tarım ve turizmin ekonomiye hakim olduğu bu küçük ülke, yılda 6.5 milyon turist çekiyor. Açıkçası Türkiye’nin önümüzdeki yıllarda en büyük rakibi olmaya aday. Tunus’ta 20 kilometrelik kum plaj şehri dolaşmaktan yorulanlar için ideal. Başkent insanlara istediğini veriyor. Tatillerini sakin geçirmek isteyenler için deniz- sahil-doğa, kültür gezisi yapmak isteyenler için ise göz alabildiğine tarih. Hem de fiyatlar çok uygun.
ALIŞVERİŞ ÇEKİCİ GELMEDİ
Ama alışveriş konusunda aynı şeyi söyleyemeyeceğim. Çünkü Tunus’ta alışveriş yapacağınız yerler Türkiye’nin turistik bölgelerinin neredeyse aynısı. O yüzden bize cazip gelmedi ama diğer turistler için ideal. Tunus’ta ilk gün sahilde yer alan The Residence Otel’de kaldık. Türkiye’nin güneyinde yer alan 5 yıldızlı tatil köylerinden farksız bir otel. Bu arada şubat ayının ortasında hava sıcaklığının yaklaşık 20 derece olduğunu da söylemem lazım. Tunus’ta hem asfaltta hem de arazide yeni Touareg’lerle yaptığımız 170 kilometrelik test sürüşünün ardından, ikinci gece Tunus’un Sidi Bou Said isimli çok güzel bir kasabasına geçtik.
Sidi Bou Said kasabası beyazlar içinde, kartpostal güzelliğiyle başkent Tunus’un 17 kilometre kuzey doğusunda bir kasaba. Dar sokakları, eski taş merdivenleriyle, bembeyaza boyanmış binalarının hep aynı mavi camlarıyla şirin mi şirin bir yer. Bodrum’u andıran mavi pencereli, küçük beyaz evleri ve birbirinden güzel kapıları dikkatinizi hemen çekiyor. Bu kasaba zamanında İspanya’dan göç eden Yahudiler tarafından kurulmuş. Birkaç cafe ve hediyelik eşya satan dükkanlarının dışında bu şirin kasabada görülecek ön önemli şey manzarası. Özellikle binaların teraslarına çıktığınız zaman tüm Tunus’a hakim oluyorsunuz. Hele bir de cafeler var ki, sizi adeta büyülüyor. Unutmadan bu kasabayı nargile içmeden terk etmeyin!
2 bin 300 parçası yenilenmiş teknolojide sınıf atlamış
Volkswagen, ilk olarak 2002 yılında Paris Otomobil Fuarı’nda tanıttığı ve 2003 yılında Türkiye’de piyasaya sunduğu ilk SUV modeli Touareg’de önemli bir yenileme operasyonu gerçekleştirmiş. Tunus’ta gerçekleştirdiğimiz 170 kilometrelik testle ilgili izlenimimden önce yeni Touareg’in Şubat ayıyla birlikte Türkiye’de 89 bin 900 Euro’dan başlayan fiyatla satışa sunulduğunu söylemeliyim.
3 YILDA 300 BİN ADET
Peki VW, bugüne kadar dünyada 300 bin adetten fazla satarak büyük başarı elde eden modelinde neleri değiştirmiş. Öncelikli olarak yeni Touareg’de çamurluk, farlar ve ızgaranın yenilenerek aracın ön tasarımının tamamen değiştiğini belirtmem gerekir. VW yetkililerinin söylediğine göre Touareg’de toplam 2 bin 300 parça yenilenmiş veya geliştirilmiş.
Ama yeni Touareg, açıkçası görünümündeki değişimle değil sahip olduğu yeni teknolojilerle öne çıkıyor. Örneğin standart donanımda sunulan yeni ABS Plus sistemi, Touareg’in mıcır, çakıl gibi gevşek zeminlerdeki fren mesafesini yüzde 20’ye varan oranda kısaltarak oldukça önemli bir güvenlik özelliği sunuyor. Bu sistem sayesinde Touareg geçici olarak kilitlenen tekerleklerin önündeki yüzey malzemesini kısmen itiyor. Bu da fren yapan kızağa benzer bir etki yaratıyor. Sonuçta direksiyon hákimiyetini olumsuz bir şekilde etkilemeden fren etkisi önemli oranda arttırılıyor ve duruş mesafesi de kısaltılıyor.
TAKLAYI ALGILIYOR
Standart donanıma eklenen ’Takla Algılama Sensörü’ ise aracın dönme hızını ve açısını ölçüp aracın takla atma olasılığını hesaplayarak tehlikeli durumlarda hava yastıklarını ve emniyet kemer gergilerini otomatik olarak devreye sokuyor. Böylece aracın pasif güvenliğini artırarak yaralanma riskini minimuma indiriyor. Sollama yaparken daha fazla kontrol için akıllı bir çözüm olan Şerit Değiştirme Asistanı da, VW tarafından ilk kez Touareg modelinde kullanılmış. Bu sistem arka tampon üzerindeki iki adet hassas radar sensörüyle sürücünün görmediği bölgeyi kontrol ediyor ve gerektiğinde sürücüyü araçları sollamadan önce dış aynada görsel bir sinyalle uyarıyor.
ACC SİSTEMİ KULLANILMIŞ
VW Touareg’de opsiyonel olarak sunulan bir diğer yenilikçi sistem ise bugün bir çok lüks modelde gördüğümüz Adaptif Hız Sabitleyici (ACC). Radarla çalışan sistem, uzaklık kontrolü fonksiyonuyla önceden tanımlanmış mesafeye göre, trafik koşullarına bağlı olarak aracı yavaşlatıyor veya hızlandırıyor. Touareg’de kullanılan yeni sistem öndeki araçla mesafenin belirlenen seviyenin altına indiği durumlarda önce görsel ve sesli olarak, ardından kısa bir frenleme yaparak sürücüyü iki kademede uyarıyor. Bu sırada araç, sürücünün olası tam frenlemesi için de hazırlanıyor.
Nasıl bir süspansiyon
Yeni Touareg’lerle yaptığımız Tunus testinin bir bölümünde, kumsalda Dakar’da yarışan yeni Race Touareg’lerle de kısa ve heyecanlı bir test gerçekleştirdik. Tabi ki co-pilot olarak. 285 beygir gücünde dizel motora sahip yarışçı şövalyelerle attığımız kısa tur esnasında, aracın sahip olduğu süspansiyona adeta hayran kaldım. Kumsalda başlayan ve kum tepelerinde devam eden turda, Race Touareg adeta uçuyor ve her yeni inişinde gücünü net olarak ortaya koyuyordu. Dakar’da en iyi turları yapmalarına rağmen bir türlü istedikleri sonucu alamayan bu araçlar, önümüzdeki yarışın kesinlikle en büyük favorisi.
4 farklı motor
Yeni Touareg, Türkiye’de biri benzinli olmak üzere toplam 4 farklı motor seçeneğiyle satılıyor. Türkiye’de satılan yeni VW Touareg’in tek benzinli motor seçeneği olan 3.6 litrelik V6 motor, 6250 d/d’de 280 beygir güç ve 2500-5000 d/d aralığında 360 Nm tork üretiyor. Altı ileri vitesli Tiptronik şanzımanla birlikte adapte edilen motora sahip Touareg 3.6 V6, 0-100 km/s hızlanmasını 8.6 saniyede tamamlarken 227 kilometrelik son hıza ulaşabiliyor. Touareg V6’nın 100 kilometredeki ortalama yakıt tüketimi ise 13.3 litre.
3 dizel motor seçeneğinden ilkini temsil eden 2.5 litrelik silindir hacmine sahip R5 TDI motorlu Touareg ise 174 beygir güç ve 400 Nm’lik torkun yardımıyla 11.6 saniyede statik konumdan 100 kilometreye ulaşabiliyor. 10.4 litrelik ortalama yakıt tüketim değerine sahip 6 ileri otomatik şanzımanlı VW Touareg R5 TDI, 189 kilometrelik son hız değerine sahip.
VW’nin Türkiye’de en çok satmayı hedeflediği 3.0 litre silindir hacimli V6 TDI motorlu Touareg ise performans açısından oldukça etkileyici değerler sunuyor. 225 beygirlik güç ve 500 Nm’lik tork değerinin yardımıyla 209 kilometre hıza ulaşan Touareg V6 TDI, 100 kilometrede ortalama 10.7 litrelik yakıt tüketerek sınıfında öne çıkmayı başarıyor.
Ülkemize ithal edilen en güçlü Touareg ise 5.0 litrelik V10 turbo dizel motora sahip. 231 kilometre maksimum hıza erişebilen bu motor, sahip olduğu turbo dizel motorun ürettiği 313 beygir güç ve 750 Nm torkla 100 kilometreye 7.4 saniyede ulaşıyor. Bu motor 12.6 litrelik ortalama yakıt tüketimiyle de performansa oranla maksimum ekonomi sunuyor.
Herkes 4 çekiyor, Touareg Boeing 747
VW’nin geliştirilmiş ’4XMOTION’ adlı sürekli dört tekerlekten çekiş sistemine sahip olan Touareg, arazide güvenli performansı asfaltta ise denge ve yüksek dinamizm sunuyor. Ayrıca, 313 beygir gücündeki V10 TDI Touareg’in yakın zamanda yapılan bir testte 155 tonluk Boeing 747 yolcu uçağını hiçbir çekiş sorunu yaşamadan 150 metre boyunca çekmesi gücünü net olarak ortaya koyuyor. Bu yüzden VW, aracın pazarlama çalışmalarında ’Herkes 4 çeker Touareg, Boeing 747’ sloganını kullanıyor.