Havayolu seyahat etmek isteyen yolcular, etkili geçen kış mevsimi kaynaklı olarak vs. uçuşların tehir etmesi (gecikmesi/rötar yapması) veya iptali gibi durumlarla karşılaşılabilmektedir. Bu gibi durumlarda yolcuların yaşamış oldukları mağduriyetleri gidermek adına bazı hakları bulunmakta olup mücbir sebep dışında gelişen uçuş iptali sebebiyle yolculara iç hat uçuşlar için 100 Avronun Türk Lirası cinsinden karşılığı tutarında tazminat verilir. Dış hat uçuşlarında ise yolculara; 250 Avrodan 600 Avroya kadar bir tutarın Türk Lirası cinsinden karşılığı uçuş kilometresine bağlı olarak tazminat olarak verilir.
#HavayoluAdı artık Ajet. Düşük maliyetli bir havayolu olacak. Şimdilerde biraz arada kalmış bir havayolu. İşin başına Kerem Sarp getirildi. Eli serbest bırakılırsa sanırım yepyeni bir havayolu doğar. Fiyat politikası da doğru ayarlanabilirse başarı ihtimali giderek yükselir.
#AnadolujetVatandaş taksi bulamıyor, taksici tarifelerden şikâyet ediyor. Şu anda bir şoför kontağı yaklaşık ortalama 1300 lira borçla açıyor. Günü kurtarması için saatte ortalama 300 lira kazanması lazım. Aylık plaka kirası 22 bin lira. Buna yakıt, yıkama, durak parası, yemek, sigorta ve bakım masrafı eklenince şoförler önemli bir yükün altında kalıyor. Şoförler tarifeler düşük kaldıkça yolcu seçmeye, turist aramaya devam edeceklerini, trafiğe girmeyeceklerini söylüyorlar. Sorunun asıl kaynağı olarak ise yine plakaları elinde tutan galericiler gösteriliyor. İşte şikâyet konuları, yolcu hakları ve kazanç denklemiyle taksi ekonomisi.
#TaksiOtobüs ve minibüs şoförlerinin bebek arabalı yolcuları araca almak istememesi ya da fazladan para talep etmesi son günlerde gündemden düşmüyor. Şoförlerin tepkilere sebep olan bu yaklaşımının hukukî bir dayanağı var mı? Daha da önemlisi bebek arabasıyla toplu taşımaya alınmayan yolcular ne yapabilir?
#Toplu Taşımada Bebek ArabasıOtobüs ve minibüs şoförlerinin bebek arabalı yolcuları araca almak istememesi ya da fazladan para talep etmesi son günlerde gündemden düşmüyor. Şoförlerin tepkilere sebep olan bu yaklaşımının hukukî bir dayanağı var mı? Daha da önemlisi bebek arabasıyla toplu taşımaya alınmayan yolcular ne yapabilir?
#Otobüste Bebek ArabasıAlmanya’da pazar akşamından itibaren salı gününe kadar Alman demiryolları Deutsche Bahn (DB) ile yolculuk yapmak isteyenler, seyahat planlarını gözden geçirmelerini tavsiye ediyoruz. Çünkü yapılacağı duyurulan grev nedeniyle demiryolları durma noktasına gelecek. Sevgili okurlarımız, grev nedeniyle mağdur olacak yolcuların hedeflerine nasıl ulaşabileceklerini, bilet iadesi, alternatif seyahat imkânları gibi en çok merak edilen konuları sizler için araştırdık.
#AVRUPADAN HABERUlaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Yeni Tip Koronovirüs (Codvid-19) salgını nedeniyle en fazla etkilenen sektörlerin başında gelen Sivil Havacılık sektörüne yönelik tedbirleri aldıklarını söyledi. Bakan Karaismailoğlu, “Havayolu Yolcu Haklarına ait yönetmelikte bilet iadelerini de garanti altına aldık. Vatandaşlarımız isterse biletlerini açığa aldırabilecek ve bu biletleri 6 ay içerisinde kullanabilecekler ya da isteyenler uçuşların başlatılmasının ardından iki ay içerisinde ödediği bilet ücretini iade alabilecek” dedi.
#Son DakikaMilyonlarca insan evlerine kapanmış bile olsa kimi iş gereği zorunluluktan, kimi salgından uzaklaşma umuduyla yollara düşüyor. Peki bu olağanüstü dönemde bizi her türlü riskten ve kayıptan koruyacak haklarımız neler?
#KoronavirüsMilyonlarca insan evlerine kapanmış bile olsa kimi iş gereği zorunluluktan, kimi salgından uzaklaşma umuduyla yollara düşüyor. Peki bu olağanüstü dönemde bizi her türlü riskten ve kayıptan koruyacak haklarımız neler? En önemlisi, bu süreçte yaptığımız yolculuklarda sağlığımızı nasıl koruyabiliriz?
#SalgınAvrupa Birliği, havayolu yolcularının rötar kaynaklı tazminat talep edebilecekleri süreyi 3 saatten 5 saate çıkarmayı hedefliyor. Yolcu hakları alanında deneyimli hukukçu Hilal Paksoy, düzenlemenin Avrupa'da yaşayan gurbetçi vatandaşları da kapsayacağını hatırlattı.
#UçakHavalimanlarında yaşanan rötarlar ve uçuş iptalleri yeni bir iş modelinin oluşmasına neden oldu. Özellikle yoğun hava trafiğinin yaşandığını Avrupa'nın ve dünyanın önde gelen şehirlerindeki uçuşlarda uzun rötarlar hatta kimi zaman uçuş iptalleri yolcuların çeşitli mağduriyetlerine yol açabiliyor. Yaşanan mağduriyetlerde yolcuların haklarını arayabilme ihtiyacından yola çıkan iki Türk girişimci Hilal Paksoy ve Selcan Deliboyraz, Hollanda merkezli Flightlaw şirketi ile yolcuların mağduriyetlerine geliştirdikleri online platformla çözüm üretmeye çalışıyor.
#Uçak‘Havayolu ile Seyahat Eden Yolcuların Haklarına Dair Yönetmelik’ taslağına göre yolcular uçuşları iptal olması halinde iç hatlar için 100 Euro karşılığı, dış hat uçuşlarında ise mesafeye göre 200 Euro’dan 600 Euro’ya kadar TL cinsinden tazminat alabilecek.
#Sivil Havacılık Genel Müdürlüğüİngiliz Havayolları British Airways’in tek koridorlu Airbus A320/A321 uçaklarının önümüzdeki yıldan koltuk aralıklarını daraltacağını açıklaması yanında büyük bir tartışma başlattı. Türkiye’de uçakta kemer bağlamayanlara verilecek ceza da 1.000 TL’den 1.500 TL’ye çıkarıldı.
#KokpitUğur Cebeci’nin hazırladığı Kokpit’te ekranlara Türk Hava Kuvvetlerinin eylül ayı sonunda teslim alacağı A400M nakliye uçaklara geliyor. Efsane güreşçi Koca Yusuf’un adı verilmesi planlanan uçak, 37 ton yük taşıyabiliyor. İkinci konuda ise rötar ve sefer iptallerinde yolcuların haklarının neler olduğu anlatılıyor.
#Uğur CebeciAB yönetmeliğine göre uçak seferlerinin iptali, seferlerin başka bir tarihe ertelenmesi ya da gecikmelerde yolcuların birçok hakkı bulunuyor. Avrupa Uçak Yolcuları Düzenlemesi’ne göre koruma altına alınan yolcu haklarından, AB sınırları içindeki bir havaalanından, AB içerisinde uçuş izin kayıtları bulunan havayolu şirketlerine ait bir uçakla uçanlar faydalanabiliyor. Yolcuların uçakta yer kalmaması, uçak seferlerinin iptal edilmesi veya gecikmesi durumundaki hakları şunlar:
Türkiye’deki havayolu şirketleri, rötar yaptığında, sefer iptal ettiğinde veya yolcu fazla bilet satışı nedeniyle uçağa binemediğinde Avrupa Birliği kurallarına göre tazminat ödeyecek. Bu tür durumlarda havayolları bazı hizmetleri de ücretsiz sunacak. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Deniz ve Taşıma Hukuku Öğretim Elemanı Sami Aksoy yeni kuralları yazdı.