Mağdur yolcular hangi haklara sahip?

Güncelleme Tarihi:

Mağdur yolcular hangi haklara sahip
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 13, 2023 10:00

Almanya’da pazar akşamından itibaren salı gününe kadar Alman demiryolları Deutsche Bahn (DB) ile yolculuk yapmak isteyenler, seyahat planlarını gözden geçirmelerini tavsiye ediyoruz. Çünkü yapılacağı duyurulan grev nedeniyle demiryolları durma noktasına gelecek. Sevgili okurlarımız, grev nedeniyle mağdur olacak yolcuların hedeflerine nasıl ulaşabileceklerini, bilet iadesi, alternatif seyahat imkânları gibi en çok merak edilen konuları sizler için araştırdık.

Haberin Devamı

Mağdur yolcular hangi haklara sahip
BİLİNDİĞİ gibi EVG Sendikası’nın çağrısıyla bu haftanın başı için ilan edilen uyarı grevi pazar günü saat 22.00’den salı saat 24.00’e kadar sürecek. Bu arada bir açıklama yapan DB, pazar akşamından itibaren iki gün boyunca tüm şehirlerarası uzun mesafe yolculuklarını tamamen durduracağını, bölgesel taşımacılıkta da “grev sırasında çoğu trenin çalışmayacağı” duyurdu.
Avrupa Tüketicileri Koruma Merkezi’nden yolcu hakları uzmanı ve avukat Andre Schulze-Wethmar, önümüzdeki pazar ile salı günleri arasında seyahat etmek zorunda olanların, otobüs, özel araç, kiralık araç, ortak araç veya uçak gibi alternatif seyahat imkânlarını tercih etmek zorunda kalabilecekleri uyarısında bulundu. Mağdur olan yolculara DB toplu taşımacılıkta kolaylık sağlar mı sorusuna Alman uzmanın yanıtı şöyle: “Evet bu konuda birtakım kolaylıkların söz konusu olduğunu söyleyebiliriz. DB örneğin, tren istasyonunda mağdur kalan yolcular için şehirlerarası hatta işleyen otobüslerle toplu taşıma hizmeti organize edebilir. Veya pazar akşamından itibaren tren istasyonda kalan ve bir sonraki şehre gitmek için istasyonda bekleyen yolcular için taksilerle toplu taşımacılık hizmeti sunabilir.”

Haberin Devamı

BİLETLERE ESNEK KULLANIM
Önümüzdeki günlerdeki grev nedeniyle önceden veya tedbiren bir araç kiralayan veya uçak bileti temin edenlere, ödedikleri parayı geri alabilecekleri umuduyla hareket etmemeleri öneriliyor. Schulze-Wethmar, “Alternatif seyahat için yapılan masrafların iadesi için girişimde bulunulabilir, ancak ikircikli durumlarda DB ödemeyi reddedecektir” şeklinde uyarıda bulunuyor. Alman uzman, satın alınan tren biletinin iadesinin ve yolcuların kendi imkânları ile alternatif seyahatlerini organize etmelerinin daha kolay olacağı vurgusunu yapıyor. DB geçmiş dönemlerde yapılan uyarı grevlerinde olduğu gibi, bu kez de önümüzdeki iki gün için satın alınan biletlere esnek kullanım hakkı, yani yanan biletlerin başka trenler veya başka bir seyahat günü için kullanılabileceği açıklaması yaptı.

Mağdur yolcular hangi haklara sahip
BİLET İADESİ NASIL OLACAK?
Biletini aldığınız tren hedef noktasına gitmiyor veya hedef noktasına belirgin şekilde 60 dakikadan fazla gecikmeyle varacaksa, genel olarak bilet bedelinin iadesini talep edebilirsiniz. Söz konusu bilet iade hakkı uyarı grevleri için de geçerlidir. Müşteri hesabı üzerinden internetten satın alınan biletler için, ‘bahn.de’ üzerinden veya ‘DB-Navigator’ uygulamasıyla bir online başvuru yapılarak bilet bedelinin iadesi talep edilebilir. Diğer seçenek ise, bilet iadesi için yazılı müracaatta bulunmaktır. Bunun için yolcu hakları formunu (Fahrgastrechte-Formular) doldurmanız gerekir. Söz konusu formda yer alan “Yolculuğunuzla İlgili Bilgiler” başlığı altında “Bu gecikme nedeniyle seyahatimi başlatmadım veya aşağıdaki istasyonda sonlandırdım ...” seçeneğini işaretlemeniz gerekiyor. İade talep formu, daha sonra ‘Servicecenter Fahrgastrechte, 60647 Frankfurt/Main’ adresine posta yoluyla gönderilmeli.

Haberin Devamı

ÖNCEDEN İADE OLMAZ!
Online iade başvuruları, ancak biletin geçerlilik süresi sona erdikten sonra DB’ye ait web sitesi veya söz konusu uygulama üzerinden yapılabilir. Bu nedenle, seyahat tarihinden önce bilet iadesi talep edilemez. Örneğin, 2. Sınıf Bahncard 100 için, her 60 dakikalık tren gecikmesi için 10 Euro tazminat hakkı doğar. Almanya bileti için, bir saatten fazla her gecikme için 1.50 Euro tazminat bedeli söz konusudur. Ancak tazminat ödemeleri 4 Euro’dan itibaren başladığı için yolcuların, iade talebinde bulunmak için rötar yapan veya iptal edilen birkaç tren biletini biriktirip öyle başvurmaları gerekiyor. Önümüzdeki günlerde demiryolları ile seyahat etmeyi planlayan yolcuların bu bilgiler ışığında hareket etmelerini ve gerekli tedbirleri almalarını öneriyor, kendilerine her şeye rağmen hayırlı yolculuklar diliyoruz.

Haberin Devamı

YİYECEK VE KONAKLAMA HAKKI
Bir saat veya daha fazla gecikmeli seyahat durumunda yolcular ayrıca, DB’den yiyecek ve içecek sağlanmasını talep edebilirler. Bunun için yiyecek ve içeceklerin trende veya istasyonda mevcut veya teslim edilebilir olması gerekiyor.
Başka bir şehirde takılıp kalan ve trenle ilerleyemeyenler, DB’dan ayrıca otel veya başka bir konaklama imkânı isteyebilirler. Alman hukukçu Schulze-Wethmar’a göre, bu sadece bir veya daha fazla gece ‘zaruri’ hale gelirse talep edilebilir. Trenler grev nedeniyle hareket etmiyorsa ve evinizden uzaktaysanız, bu gereklilik oluşabilir. DB, hedefe yönelik bir başka taşıma alternatifi teklif etme hakkına da sahiptir, örneğin yolculuğun otobüsle devam ettirilmesi gibi.

Haberin Devamı

MAHSUR KALIRSAK NE YAPMALIYIZ?
Tren yolculuğu öncesinde veya sırasında ortaya çıkan mağduriyetin giderilmesi ilk etapta Alman Demiryolları İşletmesi’nin sorumluluğundadır. Bunun anlamı şu: Mahsur kalan yolcular DB ile iletişime geçip konaklama talep etmelidir. DB mahsur kalan yolcuya otel kuponu verebilir. Otele transferi de demiryolu üstlenmek zorundadır. Ya da DB’den alternatif bir taşıma teklifi alabilirsiniz. DB, size mağduriyetini gidermek için seçenek sunmaması halinde, kendiniz de konaklama için girişimde bulunup, konaklama maliyetlerinizi DB’ye sonradan fatura edebilirsiniz.

Mağdur yolcular hangi haklara sahip
HARCAMALAR MAKUL OLMALI
Alman uzman Schulze-Wethmar, sadece uygun maliyetli konaklama masraflarının DB tarafından karşılandığını, lüks bir otel için yapacağınız rezervasyonların ise ödeme kapsamının dışında tutulduğunu hatırlatıyor. Önemli olan mağduriyetin ivedelikle DB’ye gerek elektronik posta gerekse iletişim formu aracılığıyla bildirilmesidir. Konaklamaya ilişkin faturaları veya belgeleri de saklamak gerekir. Böylece yaptığınız harcamaları sonradan talep edebilirsiniz. Demiryoluyla havaalanına yetişemeyen yolcuların yanan uçak biletlerini DB‘nin karşılamak zorunda olmadığına işaret eden Alman hukukçu Schulze-Wethmar, DB’nin, grevden dolayı oluşan ikincil derecedeki zararları tazmin etmek zorunda olmadığını hatırlatıyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!